Jump to content

Datering av Raufoss / Rano


marlin95

Recommended Posts

Det er hylselot. Alle 6,5 hylser hadde 2 først, så en bokstav, så sifrene 1-9. Sifrene bak eendra seg først, så bokstaven. Rekkefølgen ble da 2A1-2A2-2A3-2A4-2A5-2A6-2A7-2A8-2A9-2B1-2B2- osv

2B9 er altså en ganske tidlig lot. Tipper det er fra 60-70 tallet engang.

Seneste lot jeg har sett er vel 2M1 som har vært fra ca 1989. (om jeg ikke husker feil)

Link to comment
Share on other sites

Så enkelt er det nok ikke. De første RANO merkede hylsene hadde "lotkoden" klokken 6. Det er kjent 2A7, 3A1, 5A8, 6A4, 0B6, 1B9, 4B3, 8B2, 9B0.

 

Forvirringen er at de kom ikke ut i den rekkefølgen!! På spørsmål til Raufoss/RANO ble det først sagt at det var en intern kode (hemmelig?), så ble det antydet ulike koder for metall/leverandør/produksjonsprosess.

 

Da bokstaven C ble tatt i bruk er det mest sannsynlig at det ble et fortløpende lotnummer hvor muligens tallet 2 beskriver en standardisert hylsefremstilling. Bokstavene havnet nå klokken 6 og 2 tallet kl.9 . Fortløpende tall kl 3 fra 0 til 9. Laveste lot er 2C1 og høyeste er 2M1. Patronene kom for salg i kronologisk rekkefølge. De seneste merkingene kom til forsvaret.

 

Noen få tilsvarende merkinger finnes også på 30-06 og 308.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Det er hylselot. Alle 6,5 hylser hadde 2 først, så en bokstav, så sifrene 1-9. Sifrene bak eendra seg først, så bokstaven. Rekkefølgen ble da 2A1-2A2-2A3-2A4-2A5-2A6-2A7-2A8-2A9-2B1-2B2- osv

2B9 er altså en ganske tidlig lot. Tipper det er fra 60-70 tallet engang.

Seneste lot jeg har sett er vel 2M1 som har vært fra ca 1989. (om jeg ikke husker feil)

 

Dette er bare sprøyt, finnes ikke, les nøye hva jeg skrev i forrige innlegg. :?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ingen kløpper på bunnstempler, men det er mange oppegående skribenter her på Kammeret som generelt har peiling. Noen ganger tar man litt feil når man i beste mening utveksler erfaringer og tanker når diskusjonen pågår.

Det er ikke sprøyt, en høflig korrigering i vennskapelighet hjelper på en god tone oss i mellom :D

Link to comment
Share on other sites

Mitt svar kom litt uheldig ut, sitatet gjaldt bare setningen der alle "lotnr" inneholdende bokstavene A og B stod, men programmet dro med seg hele innlegget.

Poenget er at alle dine opplistede lotnr med unntak av 2A7 eksisterer ikke!! Men ditt resonnement er riktig fra bokstav C. Når først faktaopplysninger kommer på nettet er det nesten umulig å luke feil bort i ettertid, siden mye blir kopiert/brukt i annen sammenheng i artikler etc. Ha en fortsatt god bunnmerkingsjakt. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...