Jump to content

Spm om kaliberbytte ved løpsskift


strebern

Recommended Posts

Har noen spm.

 

Er det en mulighet for å endre kaliberet på min Rem 700 SA når jeg en gang må bytte løp? Ser at folk omkamrer over en lav sko for å få tak i fancy kaliber, så har jeg mulighet til å omkamre min .223 til f.eks. 6 XC eller 6.5x47 (disse krever kort kasse, ikke sant?) ved neste korsvei?

 

Jeg trenger da trolig ny bolt og selvfølgelig nytt løp. Hva pleier slikt å koste om en vil gå for et bra løp?

 

Takker for svar.

Link to comment
Share on other sites

I min Remington 700 i kaliber 223 har jeg ikke plass til patroner basert på 308 hylsa, da blir det i såfall en enkeltskuddsrifle. Mener 700 kassa kommer i 4-5 lengder? 223 kan du nå i hvertfall bytte ut med 222 rem, 204 ruger (supert kråke/reve kaliber jeg har hatt selv..) 17 rem, 22 hornet etc..

 

Mitt råd er ihvertfall å beholde rifla som den er og heller skaffe deg en rifle med lenger kasse, da vil du stå friere til å bytte til andre spennende kalibre.

 

I tillegg til min Remington 700 i 223, har jeg en Sako i 308. Den har også kort kasse, noe jeg har forbannet mange ganger fordi jeg kunne tenkt meg å kamre om til 35 Whelen, 338-06 og dens like. Med kort kasse begrenser det seg til 338 Federal, 358 etc. Det kjipe med å ha to rifler i 223 og 308 er at jeg ikke klarer forsvare overfor meg selv innkjøp av enda en rifle, disse dekker behovet jeg har for all den jakt/skyting jeg bedriver.. Kjipt, for jeg lader selv, så litt mer spesielle kaliber er jo bare artig!..

Link to comment
Share on other sites

@ahumbo

 

Mulig jeg tar feil, men tror 700-kassa kommer il SA og LA, short action og long action. både 223 og 308 går i SA, altså burde også 6.5x47 gjøre det også. 6.5x55 går i LA. Jeg er nyskjerrig på om det er mulig å gjøre min SA-kasse om til en 6.5x47, og hva "nytt" trenger jeg da. Holder det med bytte av løp og bolt?

 

 

Tanken min er at det er betydelig billigere å omkamre ei rifle en allerede har mot det å spare til ei ny ei.

Link to comment
Share on other sites

Remington leverer 2 kasser Lang og kort. Men i 223rem osv er det satt inn ei magasinforkorter som må ut for at 308win og annet skal passe :wink:

 

Skal du bygge om din 223rem til eks 6XC trenger du nytt løp. Ca 5-6000kr. Ny bolt ca 3-4000kr eller åpne den eksisterende til den nye patronen. Det koster fort 2-3000kr.

 

Jeg ville kanskje sett på 6x45 jeg i den rifla. Dette er ei 6mm kule i 223rem hylse :wink: Spesielt og funker bra. Og da trenger du bare ett nytt løp :D

Link to comment
Share on other sites

Tanken min er at det er betydelig billigere å omkamre ei rifle en allerede har mot det å spare til ei ny ei.

 

Om det du ønsker deg finnes ferdig; løp og kjøp! Et sånt prosjekt koster fort like mye som en ny Rem700. Bare prisen på et helt ordinært sluttstykke kan få visa-kortet til å krype helt nederst i lommeboka. Jeg vill anbefale, om det er plass i garderoben,å kjøpe en brukt Rem700 i 308 til et sånnt prosjekt i stedet for å bygge om en 223, litt tålmod så plukker de en på finn.no billigere enn et nytt sluttstykke.

Link to comment
Share on other sites

Min Remington LTR(kort kasse) opprinnelig i 223 er nå utstyrt med to sluttstykker og tre løp. Underbeslaget måtte ut for å kunne passe til 243 løpet også. Jeg kjøpte et underbeslag hvor AICS 223 og 308 type magasiner passer. Jeg har nå 223 og 300/221 løp til det ene sluttstykket og et 243 løp til det andre sluttstykket. Bolten og underbeslag med magasin kom på hhv 1500,- og ca 4000,-+ i god tid før økonomien gikk i dass og utenlandsk valuta ble ugunstig mot den norske krona.

Kalibre som 6,5x47 lapua vil passe sammen med alle andre 308 baserte hylser i en slik rifle.

Brownell har ikke på langt nær så mange løp som Midway hadde men noe finnes.

Man kan kjøpe disse løpene fra Brownell for mindre enn for eksempel Sauer 202 el Blaser løp.

Sånt sett er en kort Remington et ok systemvåpen. Man har valget mellom å bruke en muffe løsning for enkelt å skifte løp eller å bruke en løsning med låskassenøkkel og løpskrustikke. Rafdal har vel gjort mye på slike løsninger med stort hell.

Enkeltskuddskasser gjør det enklere fordi man ikke trenger å gjøre noe med magasin og kostnaden går ned.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...