Jump to content

Lading av 6,5-06


.475 A&M

Recommended Posts

Temperamentsfull!! Sjekk friflukt, og begynn lavt. Det blir jævlig fort overtrykk.

 

Du lever lykkelig med N160, MRP (N15), MRP2.

 

Jeg husker ikke ladninger i hodet, men finn en ladning som leverer litt i overkant av 900m/s (72cm pipe) med 140 grs kule. Da har du hylser og løp lenge. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Mitt første tips til lading av dette kaliberet er å rive ut sidene i ladeboken med data for dette kaliberet og brenne dem på et trygt sted...

 

 

Dette er den beste kommentaren jeg har sett på lenge. Har tulla litt med 6,5-06 selv, og har samme erfaring. Her er det bare å trå varsomt. Har stort sett brukt N165 krutt. Fungerer bra, men start lavt og jobb deg smått og pent oppover.

Link to comment
Share on other sites

Må vel også støtte den uttalelsen om at dataene i ladeboken er i kvasseste laget.

 

De ble bedre når jeg åpnet friflukten til kula med en håndbrosj. Jeg har nå drøye 88mm som maks COL.

 

Ut til 5-600m så har nok ikke "de raske" 6,5 kalibrene noe å fare med i forhold til 55'n, men når vi runder 1000m så begynner det å hjelpe litt. Det er DA vi snakker om lange hold. :wink:

Link to comment
Share on other sites

De ble bedre når jeg åpnet friflukten til kula med en håndbrosj. Jeg har nå drøye 88mm som maks COL.:wink:

 

Takk skal du ha, der bekreftet du det jeg har trodd. Har lenge hatt planer om å gjøre det samme med min. Må nok se å få dette gjort. Har inntrykk av at endel kammerbrosjer lager litt snau friflukt. Den som er brukt i pipa mi er kjøpt hos Midway vet jeg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg har trykkskutt nye 6,5-06 data i mitt eget våpen. Dette vil komme i et Vapentidingen om ikke så alt for lenge. Har også brukt krutttyper som ikke var tilgjengelig når dette ble skutt første gangen. Ellers så er det som med alle andre villkater, bruker du hodet og kan teorien så er det ofte det beste.

Link to comment
Share on other sites

Og rive ut data er litt drastisk - de er en start.

Når du for data av noen selv om de er fra kongen så er en god regel og starte 5% under og se på t-hette og ringen+ høre på om de er snert i smellet - og har du cronhgraf så har du et hjelpe midel til for og ligge på den sikre side.

Min erfaring er n160 er best til 6,506 litten rekyl og smell, men di finske sier n570 med mag t-hette skal vere topp .Hornady a-max og scan i alle vekt typer går bra i 6,506 når de er bane skytting. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har drevet og trykkskutt .375 Ruger et par uker nå. Der har jeg flere eksempler på hylser fra serier som er ladet med 1 grs steg i krutt fra under normal, til fabrikktrykk til langt over, ikke viser noen forskjell på tennhette. Flat tennhette er en faktor, men se deg ikke blind på bare denne!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Jeg har funnet en ladning som går godt i børsa mi. Ikkenoe hokuspokus. Den er som følgende:

 

56gr. N165

Amax 140gr.

Fed. large rifle tennhetter.

Winchester hylse.

Med dette så får jeg 903M/S.

 

Har mye friflukt grunnet kort magasin, men det ser forsåvidt ut til og gå helt greit. patronlengde mener jeg er på 83,5mm.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...