Jump to content

Meopta meostar R1 3-12x56 vs Zeiss Conquest DL 3-12x50


Lodderocken

Recommended Posts

Sett litt på disse to med opplyst retikkel.

Hvilken av disse mener dere er den beste, argument for og imot.

Evt hvilke andre kikkerter i samme prisklasse burde jeg ta en titt på?

 

Har også sett litt på Burris Four X 3-12x56 med opplyst retikkel. Ser mange skryter av denne.

Ligger vel på ca 4lapper under de nevnte. Hvordan klarer den seg opp mot de to?

Link to comment
Share on other sites

Optisk ligger nok Burrisen noen hakk bak Meoptaen om en skal tro på tester. Meopta scorer jevnt over høyt på optiske egenskaper i de fleste tester jeg har lest, men taper noe igjen, blant annet, på at de ikke har automatisk avstegning av lys, noe mindre synsfelt enn de beste og at oppgitt zoomfator ikke er helt ihht til spec. Merk at R1 modellen har medforstørrende retikkel. Ja, jeg er av den formening at du får noe for de fire lappene ekstra.

Link to comment
Share on other sites

Har valgt ny rifle, en tikka t3x med berserk stock. Ser nå at jeg kan få med en Kahles CSX 2.5-10x50 m/lys for kun 11000kr ekstra i den pakken.

Dette er vel en kikkert til rundt 16000kr om man bestiller alene. Leser kun positive ting om denne. Er vel kanskje en kikkert som er hakket over de tidligere nevnte?

Link to comment
Share on other sites

Vurderte samme Zeissen som deg, men mot Meopta MeoStar R2 2.5-15x56 RD.

 

Endte opp med Zeiss. Var 2500,- billigere med ASV tårn ferdigmontert(må ha), enn hva Meoptaen var.

 

Vet ikke helt hva du skal jakte på, men til mitt bruk har Zeiss fungert utmerket. Har igrunn ingenting å utsette på den. Om jeg skyter leirduer stående på høykant på 330meter er ikke 12x mer enn det må være, men det går fint. Sel i havet er heller ikke noe problem å se på samme avstand.

 

Liker cm-klikk, samt at du kan skru deg frem og tilbake uten at du havner i villede. Er ca 60klikk på ASV tårnet.

 

Har ikke prøvd Meoptaen, men har derimot 3! kompiser som har den Burrisen du nevnte, og den må du for all del ikke kjøpe om du har råd til Zeiss eller Meopta. For det første er rødpunktet så stort at det er ubrukelig. Er sikkert 20 ganger større en på Zeissen. For det andre kan man ikke skru på samme måte som på Zeissen ved innskyting. Vet liksom aldri hva som hender om man skrur 4 klikk opp. Blir det 2,8cm, eller blir det plutselig 6 cm? Er likedan på 3 kikkerter på 3 forskjellige rifler i 6,5 og 308. bl.a en helt ny X-bolt.

Link to comment
Share on other sites

Meopta meostar (3-12×56) banker conqest ned I støvlene når det kommer til skumrings egenskaper. Jeg har hatt samme meoptaen og den tapet nok hårfint mot zeiss sin ht I samme forstørrelse når det kommer til skumringen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Meopta meostar (3-12×56) banker conqest ned I støvlene når det kommer til skumrings egenskaper. Jeg har hatt samme meoptaen og den tapet nok hårfint mot zeiss sin ht I samme forstørrelse når det kommer til skumringen.

 

Meoptaen har ikke nubbesjangs på HTn i skikkelig dårlig lys. Forskjellen er så stor som at jeg kan avgi sikkert skudd med HTn min, mens jeg knapt ser bevegelse i kompisens meopta. Eneste grunnen til at meoptaen trumfer DLn bittebittelitt i dårlig lys er linsestørrelsen. Jeg har testet alle 3 kikkerter på likt under dårlig lys i måneskinn

 

Edit: Conquest DL tok over for zeiss classic da den kom og er minst like god optisk. Zeiss classic het engang Zeiss Z og var toppmodellen til zeiss. At meoptaen skal "banke" DL ned i støvlene på skumringsegenskaper er sprøyt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...