Jump to content

Luft/co2/gasspistol, kjært barn osv.. Hva duger?


Spinnvillt

Recommended Posts

Både guttungen og jentungen her hjemme viser større og større interesse for skyting... Vurdere derfor en plinkepistol til de, som et alternativ til mine 22/9mm.... 8-) men jeg har ikke peiling på dette.... Sist jeg skjøt med luft var det fjærgevær.... Og spisse kuler.... Nå fåes det visstnok runde, og spisse, plast, BB og gud-veit-hva.... Hva er greiest, så de kan takle dette selv, få mestringsfølelen under oppsyn selvsagt, men noe de kan lade selv, både kuler og "krutt" de er 10/11 år... Så fjærgevær blir for tungt tror jeg.... Og er i første omgang ute etter pistol, ikke match, da én er høyre, og en er venstrehendt....

 

Kjør debatt, gjerne en link... Xxl.no feks?

 

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hva med noe som er midt mellom......

 

Røhm Trainer (CO2)

 

Fordeler:

Man får et jern som er tilnærmet likt et Match jern

Man kan spenne hammeren og få trenet på et rimeligt greit pistolavtrekk

Man kan dra igjennom uten å spenne hammeren og få trenet på et revolveravtrekk.

 

Bakdeler:

Tja....kjøpe CO2 patroner

 

Eller

Røhm Twinmaster (luft sylinder...trenger da også pumpe eller dykkerflaske)

 

Traineren er vel det høyeste nivået av slike CO2 før man begynner stigen

på Match jern. Tror det er børselars som har Røhm.

Link to comment
Share on other sites

Med utgangspunkt i plinkepistol for små hender... Umarex er vel de største på replika CO2 våpen, og fåes dermed i mange forskjellige "størrelser" og varianter. Alle modellene har stort sett samme innmat og fungerer i praksis som revolvere. Dvs. at de har et uttakbart trommelmagasin beregnet på blypotter og et riflet løp. CO2 patronen sitter stort sett i grepet og holder til ca. 60 skudd +-. Disse har grei presisjon og fungerer godt til å plinke med etter min erfaring, selv om det begynner å bli et "par" år siden... Forholdsvis billige er de også.

Flerskudds CO2 våpen har en tendens til å bli avkjølt av drivgassen ved "inspirert" skyting, gassen ekspanderer ikke skikkelig, og man mister en del futt inntil pistolen får tilbake normal temperatur. Blowback, at "sleiden" drives ved avfyring, gir muligens noe mer "rekyl"-følelse, men på bekostning av gassforbruk.

BB er rundkuler i stål eller bly og pistolene har oftest glatt løp. Plastkuler blir vel airsoft, igjen glatt løp, og ikke den helt store presisjonen.

Link to comment
Share on other sites

Vel, er langt fra noen ekspert.. men foreslår denne fremfor fancy kopigreier av ekte våpen;

normal_20160629_145906.jpg

Crosman "American classic"

Den er kanskje ikke så spennende riktignok.

 

-Den er billig

-Avtrekk og presisjon er grei

-man får diversje tjafs til den om man vil oppgradere

-ungene klarer ikke å brekke den for å pumpe opp før de er gammel nok til å skyte med den.

-skyter vanlig luftgeværkuler

 

Har bare denne + en umarex sak som rydde fra hverandre innvendig etter 1 patron. Min erfaring er derfor någet begrenset.

 

..også har den bolt. Like greit å lære kommende generasjon det prinsippet. Slik ståa er nå, ligger jo det an til å bli framtiden. ;)

normal_20160629_151615.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Lurte på en GAMO P900, var å kledde litt på en brukt en... Dessverre dårlig vedlikeholdt og gjengrodde halve løpet

.. Men mest overrasket over den styrken som må til for å lade... Min 10 åring har ingen sjans til å klare det alene. Var så å kikket på en HAMMERLI P26 nydelig pistol. 1050g, 8skudds magasin og co2, men avtrekket er hardere enn på glocken.... Hva nå?

 

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Tror de fleste pistoler med knekk-løp blir tunge for en 10-åring. Kjøpte en ny Gamo P700 en gang i tiden, litt vel simpel og dårlig futt, kvitta meg fort med den og kjøpte en Weihrauch HW70 i stedet. Helt annen kvalitet, men fortsatt relativt tung å spenne.

 

Hammerli'n er vel laget av Umarex? Selve CO2 mekanismen med magasin er som sagt stort sett den samme i "alt de lager", men avtrekket, og da avtrekksfølelsen, kan være forskjellig mellom ulike modeller. Prøv og kjenn på noen forskjellige.

 

Crosman'en nevnt over er også et godt alternativ. Drives av trykkluft som må pumpes opp mellom hvert skudd, pumpes opp ved å trekke ned "forskjeftet", mener også at disse kan pumpes flere ganger for mere "power". Fra "mild to wild"... :wink:

 

Crosman "American Classic" 1377 :

Link to comment
Share on other sites

Enig med MorganKane der, men ser gjerne at de kan fullføre hele prosessen fra A-Å og i eget tempo, men til det er muskelstyrke for liten enda... Jeg lar aldri mine barn være i nærheten av våpen, det være mine eller andres, uten tilsyn, da får de være med på dass...barnene eller våpnene... :oops:

 

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

jeg har tre barn på 5, 7 og 10 år som skyter med luftpistol. Har prøvd veldig mye, og utfordringener at det meste er for stort og tungt for de små hendene deres. Favoritten er Umarex Walter PPK. Den har blowback og skyter rundkuler. Presisjonen er dårlig, så den skytes på ballonger. Men det syntes barna er kjempeartig. Den er billig og lett tilgjengelig. For blinkskyting annbefaler jeg noe med mer presisjon, som fels en junior Match Gun, med den lærer de seg riktig avtrekk, noe de får enorm glede av senere. Disse er dyre nye, men jeg har sett dem til rundt 1-2000 brukt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...