Jump to content

Import af pistol fra Danmark til privatperson i Norge


Fisc

Recommended Posts

Hej

 

Jeg er formand for en dansk skytteforening og trænger til hjælp fra jer.

 

Sagen kort:

"Et af vores medlemmer bor i Norge.

 

Jeg har solgt ham en af foreningens pistoler, som han skal benytte i den norske forening, hvor han er aktivt medlem.

 

Jeg har udfyldt og underskrevet en blanket om norsk våbentilladelse for mit medlem. Han har så modtaget våbentilladelse fra politiet, hvor han bor.

 

Jeg har nu søgt om tilladelse til at eksportere våbnet fra Danmark til det pågældende medlem.

 

Det danske politi forlanger nu - ud over at se medlemmets våbentilladelse - at se en norsk import tilladelse?"

 

Spørgsmål:

 

"1) Er det nødvendigt med en norsk import tilladelse, når mit medlem allerede har en norsk våbentilladelse?

 

2) Hvis svaret på spørgsmål 1) er ja, Hvor finder jeg så den blanket, som mit medlem skal benytte for at søge tilladelse til import til Norge?

 

3) Hvis svaret på spørgsmål 1) er nej, hvor finder jeg en henvisning til den/de lovbestemmelser, som jeg kan benytte til at overbevise det danske politi om, at det ikke er nødvendigt med en import tilladelse?"

 

Med venlig hilsen

 

Fisc

Link to comment
Share on other sites

Da jeg hentet våpen i Danmark forhørte jeg meg med Politi litt før avreise.

Damen i skranken sa at jeg skulle egentlig ha en annen søknad (hvis jeg husker riktig) der det var nevnt import eller noe (mulig 1 ekstra ark).

Var for knapt med tid å få utskrevet ny søknad (sikkert mye tull som må gjøres for et lite ark), så de ordnet det på pc. Jeg hadde med den "vanlige" søknaden til Danmark.

Link to comment
Share on other sites

Når eg var nede i Købehavn og hentet meg ett handvåpen for to år siden, så måtte eg ha med ein søknad som heiter : Søknad om tillatelse til ikke ervervsmessig innførsel av: ( NON commercial import application)

Denne søknaden får du hos våpenkontoret, du fyller den ut med relevante opplysninger, sender den tilbake til våpenkontoret som stempler den og returnerer den til deg

Denne skal i hovedsak vises og stemples i den norske tollen på vei heim, for så å leveres til våpenkontoret med resten av søknadspapirene

Norsk ervervstillatelse og eksporttillatelse fra Danmark må jo og være på plass

Vær litt våken i våpenkontrollen på Kastrup hvis du flyr derifra, holdt på å måtte sette våpenet igjen pga ei gammel uvitende Securitas burugle som ikkje kunne reglene, hvis dei roter/krangler be om å få snakke med ein som har meir striper/vinkler/stjerner på skuldra.... Så ordner det seg nok....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...