Jump to content

2 spørsmål


Stefan J

Recommended Posts

Har to spørsmål:

Nr 1: Fabrikklengde på 300 win mag hylser? Finner ikke mål i ladeboka eller andre steder. Har landet på 66,30mm, er dette innafor?

Nr 2: Kjøpte en Horady GS 1500 el. kruttvekt, denne fungerte utmerket når jeg tok den ut av esken og veide opp 50 ladninger. Pakket den pent ned i esken igjen. Når jeg nå tok den opp og skulle bruke den, veier den i hytt og pine og vekten stabiliserer seg overhodet ikke. Har prøvd å la den varme seg opp, calibrere (noe som er umulig siden vekten ikke stabiliseres) osv. Tips? Er dette vanlig eller må vekta byttes?

Link to comment
Share on other sites

66,3 mm er korrekt.

Den vekta der er etter min mening ikke brukbar til lading. Har tilsvarende og den drifter fort et halvgrain uten videre. Knapt brukende til sortering av hylser. Anskaff ei balansevekt eller noe elektronisk som koster flere tusenlapper.

Link to comment
Share on other sites

Hadde samme vekta for et par år siden, min trøblet også fungerte strålende i ca. to måneder før den begynte å måle opptil 15-20 grains feil på samme tolk. Reklamerte på den hos Midway (Brownells) og spurte om eg heller kunne ta mellomlegget på en RCBS Rangemaster 750 da eg ikke akkurat stolte på den vekta lenger. Fikk tilsendt RCBS'en kostnadsfritt :D og må si eg er strålende fornøyd med den, men å ha en balanse vekt på bakhånd er betryggende uansett :)

Link to comment
Share on other sites

Når du sier det kan telefonen min ha ligget ikke så langt i fra. Har det noe å si?

 

Ja.

 

Elektroniske vekter bruker et piezoelement for å konvertere mekanisk trykk til elektrisk spenning. Oppløsningen i ei kruttvekt er veldig fin, så vi snakker om veldig små spenninger som måles og dermed lite støymargin. Smarttelefoner sender litt og ofte selv når du ikke plukker på dem og det er nok til å få vekta til å gå amok om telefonen er nært nok.

 

Holder du vekta 2-3 meter unna WiFi, mobiltelefon, laptop, ipad og alt annet trådløst er den sannsynligvis mer til å stole på. :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...