Jump to content

Stange / Rommedal almenning


Bilbo

Recommended Posts

Det siste jeg har hørt her i bygda, er at det blir nok et år til med fredning av hunnfugl. Men det har blitt skutt bra med rev de to siste sesongene, så det kan hende det blir en bra bestand igjen i år eller neste år. :)

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hedemark? Vi reiser "land og strand rundt" for slikt, så valpene skal få en god og rask start. :) Men ja, det er sikkert flere fuglehundsentere som driver med dette i Hedemark også. Og hvis ikke Kongstorp (ved Kongssvinger) har gitt seg, så har du en der. Jeg var der for en del år tilbake og kan anbefale stedet. Dyktig skogfugljeger, bra fuglehundtrener og bra stamme med fuglehunder, samt et stort og flott anlegg. Men det er da flere fuglehundsentere her på Østlandet, som har tam hønsefugl, alla guail, vaktler, m.m. De aventerer gjerne i bladet Fuglehunden, Villmarksliv, o.l. Ta et google søk.

 

Men jeg har trent lokalt, hos bekjente fuglehundeiere som gikk sammen om en del quail. Hos Kongstorp, i Sverige (ved Veneren) og div. andre steder.

 

For uerfarne er det en fordel å få en god og riktig start, på fuglehund eiere og valper. Da kan en "tjene inn" 2 -5 år, fordi starten blir vesentlig bedre. Og riktig veiledning i begynnelsen (både valp og unghund), kan bety alt fra meget bra jakthund, til meget dårlig villstyring. Så anbefaler alle nybegynnere å melde seg inn i nærmeste lokale fuglehund klubb (rase er ikke så viktig), der får en veiledning, kurs og samlinger (med rabatt) til bl.a. fuglehundsentere og treningssamlinger i fjellet (m/overnatting) fra ca 20 aug. Så et medlemskap, kan også tjenes inn, når en er med på viktige trening. Enkelte jeger foreninger kan også ha mye å tilby.

Link to comment
Share on other sites

TS. Det er da flere steder i landet hvor det er fugl. Praktisk med noe lokalt. Men personlig så reiser jeg "dit fulgen er", eller har/har hatt bra rapporter.

 

Men så anser jeg også hele Norge og deler av Sverige, som jaktområde. :)

Link to comment
Share on other sites

Kongstorp har i utgangspunktet gitt seg.

Driver fortsatt noe med aversjonsdressur (jeg var der på mandag..).

 

Tips er Eidskog Fuglehundklubb. De har ett - visstnok - bra opplegg på en gård på Austmarka.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...