Jump to content

Klekking 2016


Oslo

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Har hørt om gode observasjoner av stamfugl enkelte steder i nordre deler av hedmark og søndre deler av trøndelag. Var selv en uke i midtre delen av jakta i fjor, i et området som var stengt for jakt og der hadde hundene bra med stamfugl å jobbe med :D

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Jeg har fulgt med litt på yr.no i det siste og har sett at det har vært forholdsvis kjølig i Finnmark i området hvor jeg pleier å jakte hittil i vår. Stort sett har det etter hva jeg har sett ligget på 5-8`C og lite sol. Blir dette for kaldt til å kunne gi en god fjellrypekylling bestand? Kyllingene er jo avhengige av insekter i starten, og det er jo ikke akkurat slik at det svermer ved slike tempraturer... Eller har ikke klekkingen startet i Finnmark enda? Har også mulighet til å jakte i et terreng i Voss kommune hvor været har vært strålende så langt... Men det blir vel litt for drøyt å velge terreng etter vårværet...??

Mvh

Tobias

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Men det blir vel litt for drøyt å velge terreng etter vårværet...??

Mvh

Tobias

Jeg synes det høres ganske smart ut. Jmf hvordan situasjonen ble i fjor. Det har vært en vår som gir all grunn til optimisme her sør. Varmt, passe med nedbør, bra med insekter. Og vi er snart over kneika. Det er for tidlig for meg å mene noe om skogsfugl-klekkinga her sør-øst, jeg holder både bikkja og meg selv unna potensielle reieplasser. Men det var livlig på leiken i våres, og med såpass fine temperaturer etc. er jeg optimistisk. Blir det ikke skikkelig oppgang i år, kommer til og med jeg til å legge all skyld på rev og mår ;)

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Men det blir vel litt for drøyt å velge terreng etter vårværet...??

Mvh

Tobias

Jeg synes det høres ganske smart ut. Jmf hvordan situasjonen ble i fjor. Det har vært en vår som gir all grunn til optimisme her sør. Varmt, passe med nedbør, bra med insekter. Og vi er snart over kneika. Det er for tidlig for meg å mene noe om skogsfugl-klekkinga her sør-øst, jeg holder både bikkja og meg selv unna potensielle reieplasser. Men det var livlig på leiken i våres, og med såpass fine temperaturer etc. er jeg optimistisk. Blir det ikke skikkelig oppgang i år, kommer til og med jeg til å legge all skyld på rev og mår ;)

 

Hei igjen, og takk for svar. Enig med det du skriver, men med tanke på den tøffe våren i fjor, som resulterte i fredning i terrenget på vestlandet, er jeg bekymret for om det finnes nok stamfugl til å gi en god kyllingprodulsjon.. Sannsynligvis vil det være store kull, men langt mellom dem.. I Finnmark vil det da kanskje være omvendt; relativt bra med voksenfugl etter den gode produksjonen i fjor, men muligens få kyllinger jf den kalde våren. Sannelig ikke lett dette her :) Løsningen blir vel å ta en fjelltur på vestlandet, og å snakke med de lokale heltene :)

Mvh

Tobias

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Ser Engerdal har tellingene klare, det er noe oppgang siden i fjor, men det betyr vel et labert år egentlig og tenker det gjelder Femund/Røros også. Røros var stengt i fjor og Engerdal hadde store restriksjoner, at oppgangen ikke er større da betyr vel at klekkingen ikke har vært altfor bra eller at folk må begynne å jakte predatorer i større skala.

Link to comment
Share on other sites

var å trente meg selv idag, fant ut at da var det fint å legge turen oppi fjellrypeland for å se om noen var hjemme.

Gikk til et fjell jeg aldri har vært før, aldri hørt noe om fjellrypebestanden der, men håpet jeg kunne finne et kull eller to.

jeg fant 4 kull, de besto av 6, 6, 11 og 12 fugler. i tilegg lettet det 3 en gang , og 2 en gang.

Det synes jeg virker ganske greit......var ikke så lang tur.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...