Jump to content

Forskjell på 6.5x55 og 6.5x55 SE


svenarild

Recommended Posts

Er ein ny jeger og har kjøpe ein rifle i 6.5x55 (Browning X-bolt N.L).

 

Kan eg bruke 6.5x55 SE i denne?

 

Grunnen til at eg spør er pga. eg bestilte ein boks med billigere ammo for trening for å se om den gjekk greit i rifla (Podium 6.5x55 124 gr FMJ).

 

Men når eg mottok varen i dag, ser eg det står 6.5x55 SE på boksen. Gjør igrunnen rekning med at eg kan bruke den, men siden kulen står mye høyere i denne enn i Norma Jaktmatch så blei eg usikker.

 

Har tatt eit bilde med dei to ved siden av kvarandre, Podium på venstre side og Norma på høyre.

 

65x55.jpg

 

På forhand takk

Link to comment
Share on other sites

Takk for svaret.

 

På løpet står det "X-Bolt cal 6.5x55 Only", men slik eg forstår så er 6.5x55, 6.5x55 SE, 6.5x55 Skan samme patron, bare med litt forskjellige max/min toleranser, så då burde det vel ikkje være noko problem?

 

Eit til nybegynner spørsmål, for det var dette som gjorde at eg blei usikker på om eg kan bruke patronen.

 

Så det er normalt at forskjellige patroner i samme kaliber kan ha forskjellig lengde på kulen? (forskjellige fabrikater eller modeller).

Link to comment
Share on other sites

Helt riktig det. Samme patron, men er litt forskjeller på min/max toleransene. Men skal i utgangspunktet kunne brukes omhverandre.

 

Helt normalt med forskjell på patronlengden. Det kommer av profilen/oppbygging av kule og hva kula er laget av(Kobber/bly, kobber/stål/bly eller rein kobberkule og mange andre varianter. Vekt på kule vil også avgjøre lengden på patronen. Lette kuler er ofte kortere enn tunge.

Link to comment
Share on other sites

Er jo endel rimligere disse Podium(Sellier&Bellot)patronene enn Norma. Som om de går bra er det bare å bruke de. De gikk hvertfall veldig godt i M98en min til løpet ble brukt opp :wink: Men alle våpen er forskjellige så det er bare å prøve seg frem til hva som passer din.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...