Jump to content

Tilgjengelighet på 7.62x54R ammunisjon


IAmLegend

Recommended Posts

Har sett gjennom noen av de gamle innleggene ang. ammunisjon i 7.62x54r og det ser ut som de fleste butikkene som er nevnt, har sluttet og selge denne ammunisjonen.

 

Noen som vet om hvor jeg kan anskaffe 7.62x54r?

 

 

Har sett at Jaktdepoet selger, men er det noen andre som har det på sitt lager?

Link to comment
Share on other sites

Nettopp kjøpt meg en Mosin Nagant m/39 Sako.

 

Hadde håpet å finne noen halvmantlet jakt ammunisjon, men om det ikke er å anskaffe får jeg vell bare kjøpe en rifle i .308 eller 30-06 til jakt og bare ha det artig med Mosin Naganten.

Link to comment
Share on other sites

normal_Norma_7%2C62.JPG

Som en kuriositet har jeg denne esken, jeg tror de ikke produserer disse på Norma i dag. Denne kula måler .308".

Vær obs på dette, du har tydeligvis en 7,62x53R finske saker. Tabellene til Norma og Lapua/VihtaVuori ser helst ut til å operere med .308" kuler.

Vær sikker på løpsdiameteren din før du kjøper patroner med .310" - .311" diameter. Kjekt å vite.

Når det gjelder Østeuropeiske importpatroner så måler de oftest .310". Eldre 7,62x54R patroner i gråpapir-emballasje kan ha noen grisete tennhetter som krever ekstra puss. 7,62x54R = Russisk, og 7,62X53R = Finsk. vær oppmerksom på at finnene kan ha .308" piper.

Min Mosin-Nagant mod.44 er opprinnelig polsk prod.1954. Den har et løp med .312" diameter.

normal_Nagant_profil_H.JPG

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med en Sako. Knallfine rifler. M/39 er uten tvil de beste Mosin-riflene, selv om de er blytunge ;)

 

Som Vaquero påpeker så kjørte finnene med andre spesifikasjoner enn russerne.

De tidlige finske riflene brukte 7,62x53mmR og løpene var borret for finsk ammunisjon.

M/39 kan derimot bruke 7,62x54mmR og takler det fint. Det skal være en D stemplet på pipen, som betyr nettopp at den håndterer russisk D-kule, standardammo under krigen. For deg betyr det at den tåler vanlig 7,62x54mmR. Alle finske Mosin-rifler med et D-stempel har fått nye piper som kan bruke russisk ammunisjon. Hvis den mangler et slikt stempel så er den kamret for 7,62x53mmR og en skal unngå 54mmR da disse er vesentlig forskjellige i mål, både kammermål, hylsemål, og kaliber.

 

Jeg er likevel fortsatt enig med Vaquero at du bør "slugge" løpet for å finne ut hvilken diameter du har, slik at hvis du skal lade kan du vite hvilke kuler du bør ha - mest sannsynlig er løpet borret til .310".

 

 

Barnauls utvalg i 7,62x54mmR;

Blyspiss, 203-grains, med lakkert stålhylse

Helmantel, 185-grains, med zinkvasket stålhylse

Helmantel, 185-grains, med plastbelagt stålhylse

 

Standardvekt på russisk skarpskytterammo er i dag 174 grains, kontra 152gr som var standard for 7N1. Så Barnaul er temmelig tunge saker!

Link to comment
Share on other sites

Vaquero

 

Skal måle løpet og se over riflen før den blir tatt i bruk.

Våpenet er registrert som 7.62x54r så tror ikke det skal være et problem, men som sagt skal få målt det og om jeg er usikker tar jeg det til en våpensmed i nærområdet.

Better safe then sorry.

 

Tror ikke norma lager 7.62 russian til det norske marked da jeg ikke finner dette på deres nettsider eller forhandlere i nærområdet som samarbeider med dem.

På den Svenske siden til norma er det opplyst om 7.62x54r Alaska, men har ikke funnet denne på noen av nettsidene til de svenske butikkene innenfor en grei dagstur. (Narvik - Kiruna)

http://www.norma.cc/sv/Produkter/Jakt/? ... n=S%C3%B6k

 

 

Ei tohi varjata

 

Har hørt at M/39 var den ¨beste¨ av mosin familen så når jeg hadde valget mellom en 91/30, M/44 og en M/39 så var ikke valget vanskelig.

Er også fra 1944, men vet ikke nårtid de byttet over fra 53r til 54r.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ønsker Norma Alaska kan du nok kontakte norma.as og spørre hvorvidt det er mulig å få bestilt. Det er nok mulig at de ikke produserer det i fullskala lengre.

Det SKAL være et D-stempel et eller annet sted. Enten oppå pipa hvor den står i kassen (altså samme sted som de andre merkingene), hvis ikke, på baksiktet. Den takler garantert vanlig 7,62x54mmR. Vil du være sikker selv så sjekker du selvsagt det - aldri dumt å være 100% sikker med gamle rifler, som denne også er blitt.

Link to comment
Share on other sites

Fra min "Ladeloggbok":

Merk at jeg har .312" diameter i løpet.

 

Kule: Sellier & Bellot 180 grain .308" Ø og Vv-140 = 45 grain. Hast.v/0 = 683m/s. Presisjon var ubrukelig. Jeg stoppet raskt for ikke å brenne løp med gasslekkasje mellom kule og løpsveggen.

 

Kule: Sierra 180 grain Pro-Hunter blyspiss .311" Ø og Vv-140 = 45 grain. Hast.v/0 = 724m/s. En økning i fart på 41 m/s. presisjonen var helt på topp.

 

Vær oppmerksom på at Norma bruker .308" diameter og det kan være mulig at presisjonen kan skuffe, nå har jeg ikke prøvd selv. Men i mitt tilfeller er løpet grovere enn trådstarteren sin Sako.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...