Jump to content

270W vs 7x64 / 8x68S vs 375HH


Oball

Recommended Posts

Hei

 

skal ha to løp til rifla etterhvert og vrir nøtta rundt, for jeg vet ikke heeeelt hva jeg vil ha, men er på 4 valg da :lol:

 

.270win eller 7x64 brenneke?

og

8x68S eller .375HH?

 

noen som har en formening, erfaringer, fordeler osv? :?

 

270 / 7x64 til reinsdyrjakt og bukkejakt i blant

 

magnum til villsvin, hjort og elg

 

vant med/"mestrer" om man kan si det, 338wm fra før og har allerede ei rifle i 270, så vet egentlig det jeg trenger om den :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 8x68s og 375 Dakota og synes begge er gode patroner . Dakota`n er litt friskere enn 375 H&H men ikke mye . Om man trenger noen av dem til nordisk jakt er en annen sak . Jeg synes 8mmx61 Norwegian ser ut som en fornuftig kreasjon og gleder meg til noen legger ut resultater fra kronografering .

Jeg ville i dag ha valgt 6,5x65 og 9,3x62 eller9,3x64 for å dekke all jakt jeg kan finne på å bedrive

Link to comment
Share on other sites

nå skal jeg ha noe som er i standard sortimentet til Sauer, så 4 av de du nevner utgår dessverre, men for min del holder det att det ikke er av de vanligste patronene, vet forøvrig att man klarer seg med 6,5x55 også, men den er ikke for meg :lol: heller vel mest mot 375, da den har størst og tyngste kule, men synes jo 8x68s virker som en kul patron også da :?

Link to comment
Share on other sites

7mm kugleudvalg er bedre end 270, hvis du bruger hjemmeladet ammo. Men 7x64 kan være hård ved rådyr. Har selv 6,5x55, 7x64 og 9,3x62. 6,5 fordi den var den første og billig at skyde med, 7x64 fordi den lød sjov og kartoffelkanonen til elg og gris.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har akkurat bestilt ekstra løp i 7 x 64 som etter min mening er en av de beste patronene en kan bruke for jakt i Europa. Flat kulebane, høye hastigheter og forholdsvis snill rekyl. Siden de fleste løp i 7 x 64 har tradisjonelt kjapp riflestigning liker de tunge kuler veldig godt også. Stort utvalg av kuler, komponenter og enkelt å lade for. Vanligvis også veldig mange ferdigrullete versjoner, men dessverre ikke i Norge enn så lenge.

8 x 68 S er ypperlig som magnum med hastigheter og kulebane som 300WM og terminal energi som 338W. Men, det er faktisk ikke riktig å sammenlikne den med 375 H & H Mag som har egentlig et (helt)annet bruksområde.

Link to comment
Share on other sites

Lader selv, så pris på ammo er egentlig ganske irelevant og våpenet har allerede ett løp i 30-06, så har uansett muligheten til å skyte billig, antar det ene løpet blir 7x64, siden jeg allerede har ett annet våpen i 270w

 

når det kommer til magnum pipa, så er det jo egentlig ikke noe jeg prøver å sammenligne, men jeg skal ha enten 8x68s eller 375hh, det skal brukes til villsvin, elg og hjort (ikke fordi jeg trenger det, men fordi jeg kan), tipper det blir den med størst diameter og tyngst kule

Link to comment
Share on other sites

Når det kommer til erfaring med 8x68s har jeg skutt i overkant ev 60 klauvvilt siden 2009 med denne patronen .

I størrelse fra vortesvin til svær elg i Finnmark og jeg er imponert av ytelsen . Kan nok sammenlignes med 338 win mag men med flatere kulebane . Jeg foretrekker barnes tsx men har prøvd det meste av lodda kuler uten at jeg synes de har noen fordeler .

Om du ønsker en slik er det bare å løp og kjøp :winke1:

.375 H&H trenger vi vel igrunnen ikke å snakke mer om , da historien taler for den :D

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat bestilt ekstra løp i 7 x 64 som etter min mening er en av de beste patronene en kan bruke for jakt i Europa. Flat kulebane, høye hastigheter og forholdsvis snill rekyl. Siden de fleste løp i 7 x 64 har tradisjonelt kjapp riflestigning liker de tunge kuler veldig godt også. Stort utvalg av kuler, komponenter og enkelt å lade for. Vanligvis også veldig mange ferdigrullete versjoner, men dessverre ikke i Norge enn så lenge.

Søilen i Bergen skaffer meg Winchester Powerpoint 162grains i 7x64 for rundt 25kr per smell. Det ser ut som en ganske forsiktig lada patron med V0=ca 840m/s. Det er den eneste jeg har fått tak i på enkelt vis i Norge enn så lenge og som har en pris som er anstendig. Men jeg tar nok med litt forskjellig som yter mer rettferdighet til kaliberet på vei tilbake fra Polen neste gang. Så er det bare å håpe at flere velger dette fine kaliberet fremover slik at utvalget i norske butikker blir bedre.

Link to comment
Share on other sites

8x68S er en spennende patron...sikkert veldig fin og flattskytende f.eks. på de åpne viddene i Namibia..

 

Fordelen med .375H&H er at den er så veldig fleksibel og med et hav av gode kuler...

 

Skyt den inn på 200m og lad med 235 grain Barnes X eller 260 grain Nosler Accubond så har du flatbaneskyts ut til 300m +...

 

I tillegg så er .375H&H en glimrende patron på alt storvilt, de 5 store inklusiv....selv om jeg personlig ikke synes den er en elefantpatron..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...