Jump to content

Bergara eller CZ527?


ko-stens

Recommended Posts

Vurderer å droppe bestillingen av en Bergara .222 enkeltskudder pga masse rot, ekstra tid og etter alt å dømme også en god del dyrere enn hva det skulle bli i utgangspunktet. Har tillatelsen klar og har både ladeutstyr og hylser, samt en liten haug ferdige patroner. Det enkle er selvsagt å vente enda noen uker, men irritasjonen er såpass at jeg i grunn titter etter noe annet...

 

Dette annet er CZ527. Har hatt Brno Fox før og var særdeles fornøyd med den. Solgte den da jeg overtok en Sako Vixen, men denne igjen solgte jeg nå i mars. Grunnen til salget er at jeg vil ha links nå. Har jo skutt links de siste par årene, og det blir litt bakvendt med hanken på feil side. Får ikke godfølelsen, selv om det er grombørser de jeg har hatt.

 

Årsaken til at jeg bestilte meg en Bergara er rett og slett at det er omtrent komplett umulig å få tak i .222 i links. Tikka T3 finnes, men jeg vil ikke ha "ombygd" elgbørse. S&L Legacy skal visstnok finnes i links i dette kaliberet, men når prisen er omkring 20 000,- er det uaktuelt. Derfor er jeg kanskje klar for å gjøre om tillatelsen til boltrifle i .223. Og da kommer CZ527 inn i bildet. I tillegg ønsket jeg å gjøre det rimelig. Den første jeg egentlig bestilte, stod til ca 5 500,-. Akkurat passe. Skulle få den gjenget om til kurant dimensjon og slippe å kjøpe ny demper. Meeen, så viste det seg at det er flere måneders ventetid på denne (ikke takedown-versjon), samt at prisen nå var høyere pga kronekurs. Vurdert å droppe det allerede da, men så skulle jeg få ti prosent på en takedown utstillingsmodell som jeg kunne få uka etter (lenge før påske det her). Da ville prisen bli nesten på nivå med en "ikke-takedown" til ny (høyere) pris. Okei, så var det greit. Men nå, i god stund etter påske, viser det seg at ingen vet om dette her! Utstillingsmodellen jeg skulle ha, har ingen hørt om. Selgeren er i Afrika på jakt og er ikke å få tak i før om flere uker. Det er visstnok to .222er i bestilling, og kanskje er den ene min. Kanskje... Ser for meg at de ti prosentene jeg skulle få også forsvinner siden utstillingsmodellen er forsvunnet. Og da rusler prisen plutselig opp i nærmere åtte lapper til slutt, med ny gjengedimensjon for demper.

 

Når det blir slik rot, og prisen snart er på nivå med en CZ527, ja da kan det kanskje være like greit å gå for den? Eller? Må jo ha nye dier og hylser, og det blir jo enda en tusenlapp opp, pluss at den i så fall skal gjenges for demper. Samtidig får jeg sikkert solgt både ammunisjon, dier og hylser til .222, så det går vel opp i opp.

 

Har ikke peiling på hvem som kan ha en 527 i links på lager, men sannsynligvis er det ingen, så her blir det sikkert også måneders ventetid. Uansett gjør det egentlig ikke noe om jeg får en viss pekepinn på hvor lenge jeg må vente. Da slipper jeg å irritere meg over noe som blir dyrere og dyrere mens jeg må vente pga rot. Jo mer rot = dyrere rifle! :roll:

 

Uansett, jeg vil etter alt å dømme få Bergaraen før en CZ527, jeg har ladeutstyr og ferdige patroner, og det vil bli litt rimeligere enn CZ'en uansett.

 

Hva skal jeg gå for, Bergara eller CZ!? Er det verdt å vente "til høsten"?

 

Kommer til å ta en ringerunde til CZ-selgere og høre om de har, evt hvor lenge jeg må vente først i hvert fall.

Link to comment
Share on other sites

Ops...

 

Ringte til Pvas, men de måtte få epost på det. Greit nok. Ringte videre, til Villmarksbutikken. De skal ringe opp igjen. Ringte deretter jaktdepotet, for der står den på nettbutikken, men som "bestillingsvare". Og svaret på spørsmålet om mulig leveringstid var "ikke i år!". Dersom dette gjelder de andre butikkene og, noe det sannsynligvis gjør, dropper jeg CZ...

 

Men, Jakdepotet har en liten sak på lager, Zastava M85. Litt "røffere i kantene" enn CZ, sa selgeren, men helt grei børse. Denne kan jeg få nårsomhelst. Noen synspunkter på denne?

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg veldig gla i CZ, eier en 452 sjøl og har skutt litt med venners 527 og grovere (600?). Er Zastava med super short låskasse tilpasset kaliberet? Har aldri prøvd en slik selv, men husker å ha lest på kammeret om noen som fikk til grei sluttstykkegang etter mye gnikking. Avtrekket er vel bedre rett fra esken på en CZ?

 

Men hva tenker du om enkeltskudd vs repeter, hvor mye er det verdt? Hvor mye har vekten på børsa og si? Og har du noen absolutt frist for når du må ha ny pang? Verdt å vente på gode ting mener jeg :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Kikka på en slik Zastava M85 for mange år siden. Fikk definitvt følesen av en "Minimauser" og syntes egentlig maskineringen av selve låsen var riktig så bra på den iallfall. Men han som hadde polert siste finish utvendig hadde nok hatt mer en EN vodka under vesten.... Skjeftet var heller ikke mye å heise flagget for, men som sagt, dette er mange år siden, hvordan det er nå om dagen har jeg liten formening om.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Tror nok det uansett ikke hadde blitt den.

 

MEN, nå ringte de faktisk fra butikken i dag, av alle ting. Børsa var ankommet butikken. Jeg hev meg i bilen og raste av gårde de 49 minuttene det tar å komme dit. ENDELIG, tenkte jeg. MEN, det var da for f... ingen takedown som ventet på meg! Det var den "ordinære" versjonen. En smule banning og en smått redd fyr bak disken (litt overdrevet, kanskje, men jeg ble litt sur...), men det endte med at jeg tok den med meg. Tross alt trenger jeg ikke takedown, siden den skal fraktes rundt i riflesekk, så å betale ekstra for det, er ikke noe jeg har lyst til.

 

Men, jeg må jo få gjenget den, muligens. Det er 5/8-24" gjenger i snuta på den. Gadd ikke la den ligge igjen en uke ekstra for gjenging, så får se om jeg finner noe høvelig med passe dimensjon.

 

Så nå har jeg da i det minste en .222 i heimen igjen! :-) Lettelse,, og jeg slipper å vente måneder på noe annet eller være i tvil om jeg burde kjøpt eller ikke kjøpt Bergaraen... Og nå skulle jeg vært på skytebanen...

 

Den virker rimelig tight og solid, og du verden så nett den er i størrelsen. :-) Akkurat passe rifle til akkurat passe smått vilt.

 

Men de i butikken burde pratet litt sammen...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...