Jump to content

Ny Geovid - 8x42 eller 10x42


Kriegh

Recommended Posts

Min første ordentlige kikkert var en geovid 8X42, veldig fornøyd med den men savnet litt mer forstørrelse så jeg bytta til HD-B 10X42 når den kom. Har aldri savnet det litt større synsfeltet i 8X etterpå og jeg bruker den til alt fra elgjakt i skauen til reinsjakt. Jeg ser stort sett på det som er ca. midt i bildet uansett. Har også en geovid 15X56 og der merker jeg at synsfeltet er mindre og at den er vanskeligere å få stabilt bilde på frihånd så den bruker jeg stort sett til bilkikkert, litt langhold og på Hardangervidda når jeg skal opp i høyden og speide etter dyr.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har erfaring med en slik Leica HD-B 10x42.

 

Den er fin til betraktninger på dagtid, men er stor og faller igjennom i skumring/kveld sammenlignet med andre rene kikkerter i toppsegmentet.

 

Bruker i dag en Zeiss HT 10x42 til det meste, og vurderer en 8x56 i tillegg til den skumring/nattejakt. Løs avstandsmåler er praktisk siden den kan være med begge kikkertene...!

Kan godt hende jeg ender opp med en EL 8x32 en dag dersom dette handelen dukker opp.

 

En kikkert til alt er er konsept jeg har lagt ettertrykkelig bak meg.... 10x gir deg mer hjort og rein når avstanden trekker ut ved speiding, mens 8x egner seg best i skumring. 8x42 er fortsatt ingen skumringskikkert.

 

Forskjellen i synsfeltet er etter min erfaring oppskrytt. Kan være vanskeligere å holde 10x rolig nok, og man trenger ofte litt støtte.

 

Dersom du kun ønsker en kikkert så bør den være 8x42, men da drar du på kompromisser.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har en 10x42, fungert greit men med alderen setter man pris på litt mer lys samt roligere bilde en 8x gir uten støtte... I måneskinn brukes 7x50...

 

På neste reinsjakt blir det med en ultra kompakt Swaro CL 8x25, en helt utrolig kikkert som må prøves og fungerer utmerket i dagslys. I tillegg blir det med en kompakt 50mm spotter samt ultra lett tripod. Den har en rekkevidde som en 10x42 bare kan drømme om oppe på vidda...

 

Som du ser trenger man forskjellig redskap til forskjellig jaktformål.

 

Kun en kikkert og du er ung og lovende... 10x42. Etter sin beste ungdom og vil ha kikkerten livet ut... 8x42.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...