Jump to content

Accuracy International 338LM, noen som har?


UltimaRatio

Recommended Posts

Spør fordi jeg har inne søknad på en AI AWM i 338LM. Det viste seg å ikke være like rett frem å søke på denne som andre tilsvarende boltrifler (TRG-42 osv). Politikammeret mente det var best å hente inn uttalelse fra POD før søknaden blir behandlet, som forsåvidt er greit hvis noen mener dette er i gråsonen. Jeg måtte bl.a. opplyse om vekt og komme med et foto av riflen. Kan ikke helt se hva gjør denne riflen forskjellig fra konkurrentenes, som det allerede er en del av her i landet, men det er tydelig at det foregår endel innstramninger.... Har ikke fått svar på søknaden enda, og har ingen magefølelse for hvordan dette skal gå, men riflen er når alt kommer til alt ikke forskjellig fra andre tilsvarende boltrifler,som allerede er i handel her til lands. Spørsmålet er om noen på forumet har slik rifle, hvor mange finnes det her på berget og hva var oppgitt behov for erhverv?

Link to comment
Share on other sites

Det går jo en tråd her om at winge våpen skal begynne å importere og selge børsa.

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=5756&p=95170&hilit=accuracy+international#p95170

Du kan jo snakke med butikken dersom det skulle bli noen større problemer med søknaden. Regner med at de er interessert i å kunne selge børsa uten at pod skal måtte blandes inn på alle søknadene.

 

Kan forresten ikke skjønne at det skulle være noe værre å kjøpe denne kontra en annen boltrifle i samme kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Du får bare forberede deg på å klage. Andre har fått avslag på grove boltrifler med begrunnelse at de var for tunge :roll:

 

Jepp, jeg vet, men de riflene jeg har hørt om, som har fått avslag har vært i 10-11kg klassen og oppover og i kaliber 460 Steyr osv. Da er det jo mer forståelig at man kan stille spørsmålstegn ved det reelle behovet. Tenker derfor AI'en med sine 6,5-6,8kg og kaliber 338LM er i en gråsone. Det er en tung rifle, men den skiller seg ikke vesentlig ut fra andre rifler, med påmonterte lyddempere og tofoter osv. 338 kaliberet er også godt egnet til jakt.

 

Forresten, hvordan er saksgangen i klage osv.

 

Får jeg ikke denne innvilget finnes det jo andre gode alternativer, Timberwolf, TRG, Blaser osv, som har omtrent de samme bruksegenskapene, eventuelt få bygd en customrifle, men det hadde vært kjekt med den lille ekstra vekten i AI AWM'en i dette kaiberet.

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på at en Sauer 200 STR kan veie 6,5 kilo burde vel søknaden gå gjennom med tanke på vekt.

Får bare håpe at ikke bildet setter en for stor støkk i saksbehandler.

 

Tror din eneste mulighet til å klage er her på forumet 8) . Siden PoD her er saksbehandler og klageinstans er vel avgjørelsen allerede tatt hvis du er så uheldig å få avslag. Makta rår :cry:

Link to comment
Share on other sites

Vel nå får vi jo se hvordan dette går, jeg har som sagt ingen magefølelse for hverken det ene eller det andre utfallet her. En Sako TRG-42 er jo tilnærmet lik, og det har jo hittil ikke bydd på problemer. Begge riflene er i utgangspunktet laget for militært bruk, men selges til private over hele Europa og Amerika, som både jakt og konkurransevåpen. Begge riflene kommer i forskjellige konfigurasjoner når det gjelder utseende (farge og finish, og forskjellige løsninger vedr. montasjer, m.m.), og rifla jeg har lagt ved bilde av ser egentlig helt ordinær ut. Men det blir spennende å se utfallet av søknaden.

Link to comment
Share on other sites

Har aldri måtte oppgi vekt på våpenet. Men hvorfor må du oppgi fabrikant på søknaden? Antar du skal kjøpe hos en privatperson.

 

Nei jeg skal kjøpe ny rifle. Grunnen til at jeg oppgir fabrikant på søknaden er for å slippe å stå med skjegget i postkassa når den kommer til landet etter 8mnd! Bedre føre var...

Link to comment
Share on other sites

Hvilken postkasse er det du mener nå?

 

Om du hadde søkt om "rifle bolt-action kal 338LM" og fått det innvilget, så hadde du hatt allt på det tørre.

 

Dessverre er det eksempler på det motsatte hvor vedtak har blitt ugyldiggjort, sorry men slik er det... Var vel en tråd på sluttstykket om dette, og jeg kjenner personlig til hvor dette ha skjedd tidligere!!!

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, ble litt nyskjerrig på denne 6-kg`s rifla :D

Var en tur på AI`s hjemmeside og fikk mettet øynene med fin rifle :D

Men, skeptisk til en av opplysningene litt ned på siden ang denne rifla i kal 338LM:

Det står: " Normal maximum range 300m "

 

AI markedsfører seg vel først og fremst ut til militære brukere, men det som gjør denne rifla mest spennende i mine øyne er måten riflen er bygd opp på, både når det gjelder den ekstra solide overgangen mellom løp og låskasse, muligheten for å relativt enkelt kunne få et "custom"-løp fra den fabrikanten man har lyst til (dette er snevrere ved andre fabrikanter for eksempel Blaser eller Sauer (jada jeg vet det lar seg gjøre!)), muligheten for kaliber bytte, solide rekylklakker på låsekassen m.m. I tillegg er den ekstra vekten kjærkommen i et slikt kaliber. Ønsker meg en solid og presis rifle, som ikke trenger å behandles som et smykke... Vekten er jo overkommelig for storviltjakt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...