Jump to content

Lyman neck sizer 6,5x55


Stihl Crazy

Recommended Posts

etter tips fra Alvestad bruker jeg ikke smøring på denne 8)

Når denne tråden først er her, har nettopp dradd mine første drag i ladepressa, med Lyman neck-size dia med carbid knapp.

Ser det blir ein skarp kant i overgang mellom skulder og hals, samtidig som den drar av litt fint messing-spon, skal det vera sånn??

Har ikkje brukt smøring hverken utvendig eller innvendig på hals, då eg ikkje har trudd dette var nødvendig?

Er det dia eller meg det er noko gale med? :|

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hvorfor i all verden bruker dere alskens mindreverdig møl - når Lees "taper-crimp-die", som inngår i "De Luxe"-settene, er fullstendig overlegent alt annet? Og, til overmål, til halve prisen? Jeg nærmer meg vel 100.000 6,5-skudd med den - og har skaffet meg den i andre kalibre også (leveres dessverre bare i de mest vanlige). Smøring??? Det har vel noe med korrupsjon å gjøre? I lading bruker jeg det bare på heilkalibrering.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor i all verden bruker dere alskens mindreverdig møl - når Lees "taper-crimp-die", som inngår i "De Luxe"-settene, er fullstendig overlegent alt annet? Og, til overmål, til halve prisen? Jeg nærmer meg vel 100.000 6,5-skudd med den - og har skaffet meg den i andre kalibre også (leveres dessverre bare i de mest vanlige). Smøring??? Det har vel noe med korrupsjon å gjøre? I lading bruker jeg det bare på heilkalibrering.

 

Lee taper crimp die veit eg ikkje heilt kva er når eg søkte kom det opp noken dier til pistol. Eg tenkte sikkert som mange andre at eg skulle begynna med lee collet die, det gjekk ikkje bra fekk ikkje hold på kulene i hylsa, prøvde å pussa av ho litt material (mandrellen) fremdeles ingen bedring. Gjekk så til steget å bestilla ein undersized mandrell fra titan reloading fremdeles ingen bedring. Då gav eg litt opp og tenkte at eg fekk sjå etter ei anna neck die så fekk eg heller sjå om eg kunne bruka kulesetterdia fra Lee. Pressa er Lee si C presse og hylsene er lapua og norma. Skrur dia (lee collet) ned til eg møter hylseholderen pluss ein og ein kvart omdreining til, det er nesten ingen motstand i armen på pressa, skal jo bruka ett press på 25 lbs men det er det ikkje hos meg iverfall. Når eg skal setta kulene så sitte dei overhode ikkje fast i hylsa kan dras rett ut etterpå.

 

Enten gjere eg ett eller anna fundamentalt gale/heilt bak mål (ikkje rette plassen å gjera det) eller så er det ett eller anna gale. Hylseholder er lee sin #3. Litt dumt at eg ikkje får det til.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har fått til collet dia no, var så enkelt som at eg måtte bruka litt makt. Står jo i bruksannvisningen og det da, ca 25 pund. Eg var litt redd for å ødelegga noke så eg tørde ikkje ta i. Men har nå lyman dia mi enda så kan nå prøva den og for å sjå kven som gir best presisjon og sån. Det middelet du linka til er vel på innsida anntar eg slik at ein må ha noke på utsida og eller.

Link to comment
Share on other sites

jeg har bestilt en lee collet die,kommer i posten neste uke fra ebay usa,grunnen er at etter å ha vasket og neck sizet med lyman dien oppdaget jeg at halsen på hylsa ble skjev,har jo hodlt på med lyman die i 223 i 3 år nå og aldri hatt noe problemer slik jeg fikk med den for 6.5-55mulig det er en feil på den men gjordt alt etter boka og vel så det.Den jeg lenket til er en boks med små perler innsat med grafitt pulver som avsettet på inn/utsiden av hylsa da du putter hylsa ned i boksen.

Link to comment
Share on other sites

ja det er riktig og det grafitpulvere er glattere en glattest,fikk det på fingeren når jeg tok i hylsa det er super glatt,da jeg kjøpte det snakket jeg med han som ekspederte meg,han hadde brukt det på 4-500 hylser og fortsatt ingen problemer,varer kansje 1000-1500hylser.kostet 180 kr på landrø

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 years later...

Har nettopp startet å bruke ny Lyman Neck Size die på 6,5x55 Norma hylser. Hadde samme problemet med at den var for skarp i kanten og skrapet opp hylsehalsen. Løste problemet med å lime en bit fint smergelpapir på en blyantspiss og kjøre denne i dia med en drill. Deretter polere med en tøybit med slipepasta på blyantspissen. Nå er det ikke lenger mulig å se at hylsehalsen er bearbeidet. For å sjekke hvor langt ned en tar må en bruke svart tusj på hylsa. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...