Jump to content

6,5x65R - Redusert ladning


jjrckd

Recommended Posts

Fikk mye pepper for blodslått kjøtt i fjor da jeg skjøt 3 rådyr på kortere hold enn 50m. 130grs accubond med v0 840m/s. Har bestemt meg for gjøre noe med dette. Tenker 156grs Oryx med v0 ned mot 700m/s. Skyter sjelden eller aldri på mer enn 100m med drillingen så kulebane er ikke noe jeg tenker på.

 

Da 6,5x65R har et langt raskere potensiale enn hva jeg er ute etter jeg inne i området hvor en kan bruke benevnelsen redusert ladning. Ser i QL at 47,5 grs N165 (86,7% fylling) gir v0 746m/s min trykk (2837bar). 44,5grs N165 (81,2% fylling) gir v0 701m/s og 2379bar.

 

Ladeboka skriver at en skal bruke magnumhetter for 8x57 Moderat ladningen for jevnere tenning. Dette er notert. Er det andre ting jeg kan gjøre for å redusere faren for evnt ettertenning? 81,2% fyllingsgrad er jo ikke veldig lite men kan det være en ide å bruke litt dacron for å være sikker på at kruttet ligger godt på plass?

 

Tips og råd mottas med takk!

 

Edit: I det jeg postet så slo det meg at jeg kan jo bruke raskere krutt for å få ned hastigheten og samtidig beholde trykket. "Ulempen" er ytterligere redusert fyllingsgrad. Ennå mer i tvil..

Link to comment
Share on other sites

Ja bytt kule, det er ikke noe særlig å lade redusert i hylser som er såpass store for kaliberet. Men det går selvsagt an å få det til.

 

Jeg har skutt et stort antall rådyr nettopp med 6,5x65R, og det passer den ypperlig til! Jeg skyter også flere på hold under hundre meter enn over, men det kan være kjekt med flat kulebane til annet vilt.

 

Som du sier vil kjøttødeleggelser øke med hastigheten, men noen ganger kan det være vanskelig å se forskjell på et slakt skutt med 140 grs. Swift A-frame og 100 grs. Noser Partition (men det blir litt omvendt seende ut: Swift lite hull inn og stort ut - Partition motsatt).

 

100 grs. Partition ødelegger klart mindre enn ditto 140 grs. Grunnen er mindre masse som splintres. Dette er ei rivanes god rådyrkule. Ellers endte jeg opp med å bruke noe så kjedelig som 120 grs. Hornady sp - fordi den var lett å få til å samskyte med Norma 120 grs. fmj. Eller rett og slett ei eller anna 140grs kule for å også kunne skyte elgen.

 

Jeg hadde også en 9,3x74R, og rådyrkje'ene var ikke aldeles nydelige der heller etter at det hadde ruslet en 285 grs Oryx gjennom begge bøgerne.

 

MEN skyter du rådyrene dine på langs, eller kryss og tvers, bli det seende ille ut åkke som kaliber, hastighet og kule...

Link to comment
Share on other sites

100 grs. Partition ødelegger klart mindre enn ditto 140 grs. Grunnen er mindre masse som splintres. Dette er ei rivanes god rådyrkule.

 

MEN skyter du rådyrene dine på langs, eller kryss og tvers, bli det seende ille ut åkke som kaliber, hastighet og kule...

 

Hvilken hastighet lader du 100grs partition til?

 

Ellers, to av rådyrene skutt med drillingen ble skutt rett bak bogen (inn og ut). Det ene lå litt lavt men dog.. Det tredje var inn i bog og ut bak. Normalt fine treff og vinkler.

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke bedre å bruke ei hardere kule . Jeg har skutt noen titalls rådyr med en 6,5 Rem mag og har brukt 120grs swift a frame med bra resultat . Svære utgangshøl men lite blodslått . Alt ei 100 - 120 grs ttsx

 

Skeptisk til ttsx. Kun skutt ett rådyr med denne men det var blodslått fra øret til ræva og hadde to (tre) utgangssår. Ett i bogen og ett i brystkassen som igjen gikk igjennom frambeinet.

 

Har luktet litt på aframe men har hørt om tilfeller hvor denne ikke ekspanderer i rådyr. Sikkert hastighetsrelatert. Hva lader du denne til?

 

Helt ok å bruke dacron, det vil bare evt utgjøre 1-1,5 grs kruttvekt.

 

M

 

Kunne du utdypet dette litt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ladet med MRP fordi den er svært lik fra lot til lot og fordi den fyller så godt. Jeg ladet nær max, da man skal være svært forsiktig med lavere ladninger med saktebrennende krutt. Børsa mi gav hastigheter som oppgitt for kaliberet.

 

Jeg har prøvd mange kuler for å finne det optimale: Knall og fall og minimale kjøttødeleggelser ved skudd bak bogen. Den kombinasjonen finnes ikke. Det kan se bra ut på flere dyr, men så blir du før eller siden skuffet av et blodbad.

 

Det som ødela minst, men med best effekt var 100 grs Partition. Grunnen er at der bare er et par gram som splintres før deleveggen stopper all ekspansjon. Den ekspanderer på vei inn, og gir bare 6,5 mm hull ut. Og jeg synes den konvensjonelle 120 grs. Hornady SP var nest best. Superkuler som A-Frame har lite å gjøre i et så lite vilt som rådyr.

 

Ellers er både dyr i bevegelse og dyr som står og beiter gjerne "i steget", slik at kulen oftest går gjennom ene bogen. Det går et hekto kjøtt, men da er det oftest "knall og fall".

 

Vær oppmerksom på at skudd bak bogen med solide kuler gjerne gjør at dyret løper noen titalls meter. Da arbeides blod ut i hinnene flere desimeter fra kulehullet. Går dyret ned i smellen unngås dette i stor grad, selv om selve skuddkanalen er litt større.

 

Ellers vil alt av beinfragmenter kulen drar med seg virke som den reneste tnt, da nytter det lite at kula holder sammen.

Link to comment
Share on other sites

Har ladet 120 grs swift a frame til 990m/sek i 6,5 rem mag og har stort sett skutt bak bog . Svært sjelden at dyra løper etter treff . Blodfylte hinner etter utras kaller ikke jeg for blodslått kjøtt . Vanligvis er det bare 5-10cm rundt kulehullet på inngangs siden som er blodslått . :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Blodfylte hinner etter utras kaller ikke jeg for blodslått kjøtt . :winke1:

 

Du kan nå kalle det hva du vil, men det må vekk før kjøttet kan mørnes og tilberedes, og det er et forbannet unødvendig pirk å flå hinnene av muskelaturen og tørke kjøttet rent for blodgørr. Noen kaller det krydder, men jeg foretrekker urter for å smakssette kjøttet.

Link to comment
Share on other sites

Du kommer aldri til å bli kvitt problemet ved å skyte ei bløtere kule som Oryx, om du lader den aldri så slapt. Den ekspanderer tidlig i skuldra, og har soppa seg før den går igjennom ribbeveggen, og du har samme problem. En hard kule, gjerne hullspiss, eller ei massiv kobberkule med messingtupp er å anbefale.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Litt rundt kulevalg til Rådyr.

 

Jeg har skutt mye rådyr med mange forskjellige patroner og kulekombinasjoner. Fra 222Rem med 55gr GMX, til 7mm og .30 magnum med bløte kuler. (AB, ABLR, BERGER, SIERRA GK) og harde kuler i de samme patronene.

 

De tendensene jeg ser er at harde kuler gir mindre direkte skade, men det pumpes oftere blod ut mellom hinnene. Skyter man med bløte kuler får man større mekanisk skade, men mindre blod som pumpes mellom hinnene, da dyra dør fortere.

 

Ett eksempel: Jeg skjøt en morgen ett rådyr med 7mm rem mag med 168gr ABLR i 925 m/s på 20meters hold, dyret datt som en sekk, nesten ikke blod inn mellom hinnene. Hullet var på størrelse med en tennisball. Bak bog...

 

Senere på dagen jaktet vi med hunden min og jeg gikk inn på gps sporet og fikk rådyr, skjøt med kombien i 222rem med 55gr GMX på 70m hold, skjøt av underkant av ryggen så dyret datt rett ned, men det lå og sprella i 20-30 sekunder og det rakk da å pumpe blod inn på hele slagsidene.

 

Poenget er at man får ikke alltid penest slakt med de hardeste kulene, for å redusere blod mellom hinnene er det om å gjøre å få de av fotene.

 

Men for all del, prøv gjerne noe annet. Du har Accubond, i praksis oppfører denne seg likt som partition. Kjøp en eske med 130 TSX og lad med ett raskere krutt N150-N160 fremprovoserer passelig slapp hastighet i x65. Ellers gir Lapua Mega helt greie slakt, hvis du får ned hastigheten. A-frame 140gr er grei, men anslag bør være over ca 680 m/s med denne, derfra reduseres ekspandert diameter betraktelig.

Link to comment
Share on other sites

Føler det er behov for å utdype litt ang bakgrunnen for denne. Vi skyter minst 90% av alle rådyr med hagle. Med unntak av de som skytes på korte hold (skyter da i hals) så er vi nok litt bortskjemt med tanke på hvor lite blodslått kjøttet blir. De rådyrene som blir skutt med rifle er i all hovedsak enten ferdigrullet Oryx i 8x57JRS eller ferdigrullet Oryx i 6,5x55. Sistnevnte har et løp på 48cm. Vi snakker altså bløte kuler i lav hastighet. Erfaringene herfra, om enn noe begrenset da det gjerne bare blir 1-2 dyr i året, er at det blir minimalt blodslått kjøtt. Det er også mulig at selektiv hukommelse spiller en rolle. Det er mao ikke sikkert at andre hadde løftet så mye som et øyenbryn mtp resultatene fra 130grs AB kula levert fra drillingen i 6,5x65R men jeg får altså pepper for resultatene..

 

Vurderer faktisk å bytte løp på drillingen bare for å få slutt på gnålet;)

Link to comment
Share on other sites

Men et så lavt antall dyr pr. år vil Dere holde på hele livet før Dere kan dra konklusjoner. Det er litt drastisk at du tenker på å bytte ut løpsettet i drillingen, når du kun skuter et fåtall av dyrene med rifleløpet - som atpåtil er i et supert rådyrkaliber.

 

Dere ser vel forskjell på dyrene som er skutt med hagle og med hagle? Det gjør i alle fall jeg. Er de truffet av et minimalt antall hegl er de flotte å ta rede på (men du verden hvor nært det kunne vært skadeskytng), men har de fått et dobbeltskudd på kort hold er det heller en grisete affære.

 

Jeg skjønner rett og slett ikke problemet med å hive en rådyrbog i ny og ned, og sidene er det vel ingen som skal gnage i seg? Et rådyr veier mellom 8 og 18 kilo, så det er svært begrenset hvor mange kilo du kan skyte vekk. Rådyret er et lite og raskt dyr som er lett å skadeskyte - hovedsaken er at det ligger i skuddet.

 

Maxlad 100 grs Partition!

Link to comment
Share on other sites

hehe... Var vel ikke helt seriøst ment det...

 

I fjor var et litt uvanlig år ettersom det ble skutt tilsammen 5 dyr med rifle. Har ikke brukt drillingen mye tidligere ettersom jeg har brukt tid på å finne kule/ladning som går godt. Vil tro at nå som drillingen går bra så vil det bli skutt flere dyr/år med rifle. Men, som sagt, gamlekara er skeptisk. Ut fra all fornuft er det ikke mye poeng i å eksperimentere mer med ladning men det er jo noe med tilfredstillelsen av å gjøre ting "bedre". Har ei pakke 100grs partition liggende som skal prøves. Har ikke sett på det ennå men ladet til maks så må vel denne passere 1000m/s?

 

Ang kjøttskader med hagle så ser vi sjelden noe særlig her. Tar vel i snitt et sted mellom 10 og 12 dyr i året med hagle så har litt større erfaringsgrunnlag her. Det er klart at når holdet blir kort så ser det jo jævlig ut men da kan en jo skyte i hals for å begrense omfanget. Ofte har losen gått litt før vi får dyra på post så det går normalt ikke fortere enn at en rekker å stoppe dyrene før en skyter. Dobbeltskudd tror jeg nesten ikke at jeg har vært borte i på rådyr.

Link to comment
Share on other sites

Du kommer aldri til å bli kvitt problemet ved å skyte ei bløtere kule som Oryx, om du lader den aldri så slapt. Den ekspanderer tidlig i skuldra, og har soppa seg før den går igjennom ribbeveggen, og du har samme problem. En hard kule, gjerne hullspiss, eller ei massiv kobberkule med messingtupp er å anbefale.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

 

Testet 120grs Scenar L på villsau (nedslakting i regi av mattilsynet) tidligere i år og ble imponert over resultatet. v0 på 810m/s. Hadde tenkt å prøve denne på rådyr men ikke i drillingen. Burde kanskje finne en ladning som funker bra i denne også.

Link to comment
Share on other sites

Nei det er ikke ofte med dobbetskudd, men når de der der er det ofte fordi man har truffet for langt bak på førsteskuddet. Da blir det seende passe ille ut. Jeg skyter også mange med hagle, og ikke sjeldent på svært korte hold. Det er ikke bestandig at situasjonen er slik at man kan sette ladningen i halsen, og et haglskudd i bogen på 12 meter ser sjeldent særlig pent ut.

 

Nei, 100 grs. Partition i 1000 m/s var ikke en spøk. Skal du ikke skyte større vilt enn rådyr er denne kula den beste!

 

Ellers får du kjøpe med deg at par-tre pølser med kjøttdeig fra Rema og gi til de bekymrede jaktkompisene dine. Jeg forstår de er svært bekymret og opptatt av å få i seg mest mulig næring. Så får du glede deg over fine jaktdager, flotte jaktsituasjoner og gode skudd som resulterer i at dyret ramler i smellen!

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye dacron bruker man (vekt)? Redusert kruttmengde/dacron 1:1? Har ikke spretta hull på soveposen ennå (har ikke kjøpt ny ennå..) så har ikke fått noen formening om hvor mye 1 grs dacron er.

 

Trodde forøvrig at det ble brukt dacron i puter/dyner men finner ikke "dacron" brukt i innholdet. Sikkert fordi det er et duPont trademark. Noen som kjenner til andre navn for dacron?

Link to comment
Share on other sites

Du bruker bare så mye som du må for at det skal bli en "fluffy" pute

mellom kruttet og kula.

Vil nok ikke si at man kan jevnføre krutt og dacron 1:1.

Bare vet av erfaring og hva andre har sagt at dacronet utgjør 1-2 grs i en medium riflepatron..

 

NB; boblejakker har også slikt fyll. Dacron er hvitt, syntetisk isolasjonsmateriale. Noen puter har også slikt fyll.

 

M

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...