Jump to content

Starthjelp førstegangslader (igjen....)


Razorback

Recommended Posts

Da har man endelig fått rassen i gir, tørket støv av pressa og fått montert den opp.

Offeret det er snakk om er i dette tilfelle en Hornady AP Lock-N-Load med tilhørende hylsemater.

Etter å ha tømt halve boden og funnet resten av det man kjøpte den gang da, viser det seg at man har en ladning Vihtavuori N320 krutt og Haendler & Natermann (H&N heretter) 0.356" 125gr HP HS kuler.

 

Ladeboka er således lest, pressa montert og justert så den forer og spytter ut uten noen store forkjililnger.

 

Problemet kommer til ladedata... Finner inne noe på Vihtavuori el H&N sine sider.... og klok etter ladebokas formaninger er jeg ikke veldig hypp på å skulle eksperimentere helt i blinde heller....

 

Så, hvor bør jeg begynne ladestigen?

Med hvilken COL? Dersom noen har benytter disse i Stock og veit en COL som er grei, gi beskjed.

Er N320 greit krutt i denne kombinasjonen? (Innkjøpt etter råd fra selger hos Børselars.) Evt fordeler/ulemper ved raskere/tregere krutt.

 

Vil bli benyttet til mil-felt og production (minor)

Pistol dette skal brukes til er en Tanfo Stock Custom Chrome.

 

Utprøving vil ta litt tid da det må skaffes sensorer til CED M2 kronoen jeg fikk, da forrige eier har plassert en .44 rett igjennom begge sensorene....

Link to comment
Share on other sites

Jeg antar at vi snakker om 9mm her?

 

Har ikke ladet den kula, men jeg har noen data for 125 Frontier FP. Om du ikke får noen napp på samme kule kan disse være et greit utgangspunkt om en bruker hodet.

Totallengden på de var 28,5mm (0,5mm friflukt), lengden er 13,1mm så settedybden var 3,6mm. Dette er det viktigste målet når en bruker ladedata fra andre kuler, settedybden gir hylsevolumet som innenfor samme kulevekt og materiale er den viktigste variabelen å passe på. Hulspisser er gjerne merkbart lengre enn rundneser, så ikke bruk totallengden ukritisk.

 

Uansett, i S&B-hylser med CCI SP-hetter var max på 4,4grs med N320 (målt med trykkring-metoden). Hastighet var 299m/s i min CZ85, så det er tvilsomt om dette kruttet er godt egnet til Minor, men til felt bør det funke. Om du klarer samme omtrent settedybde ville jeg startet på 3,5grs. For sprekere ladninger ville jeg valgt N340, det er et godt all-round krutt til 9mm.

Link to comment
Share on other sites

Det mest selvsagt glemte man selvsagt... Ja det er 9mm, har ei pakke med 1000 Federal Small Pistol :D som brukes på disse så lenge de varer.

 

Justerte litt på die'n istad, fikk satt COLeb til 28,5, men skal sjekke litt mer kulelengden i morgen, så man ikke tar fryktelig feil av hylsevolumet, men nå har man tatt kvelden fra furtebua og inntatt sofaen sammen med fruen her for kvelden.

 

Hva vil være forskjellene ved å benytte raskere/tregere krutt i forhold opplevd/faktisk rekyl?

Link to comment
Share on other sites

Lite. Noen lager en stor greie ut av teoretiske teorier, men jeg mener det er mest innbilning. Du har en 125grains kule og mindre enn 5grains med krutt, det er grenser for hvor mye det utgjør. Som fersk lader bør du fokusere på kvalitet og gode marginer, det vil N340 og tilsvarende krutt gi.

Link to comment
Share on other sites

Klarer fint lade minor med 310, så 320 er ikke så skummelt.

 

Raskest mulig krutt er generelt regelen med mindre du har kompensator.

 

Med 28.5 OAL og H&N HP HS med n320 holder du greit faktor på 3.9, max er 4,25

 

Du ser nok 315ms 'ish på chronoen ved 3.9

Link to comment
Share on other sites

aps, da har man ihvertfall et utgangspunkt å gå ut i fra, begynner vel som Erland Mayer foreslo på 3,5gr og jobbe meg opp mot faktor, må bare å fikset krono el alliere meg med noen som kan ta med på banen. Er vel egentlig ikke så mye vits i å begynne før man har en krono for å holde øye med ladningene?

 

Andre momenter man bør ta i betraktning/huske på?

Link to comment
Share on other sites

lengden er 13,1mm så settedybden var 3,6mm. Dette er det viktigste målet når en bruker ladedata fra andre kuler, settedybden gir hylsevolumet som innenfor samme kulevekt og materiale er den viktigste variabelen å passe på. Hulspisser er gjerne merkbart lengre enn rundneser, så ikke bruk totallengden ukritisk.

 

Erlend Meyer, sjekket akkurat kulene og de var 14,8mm på H&N 124gr HS-kulene. Blir ikke det veldig feil å skulle benytte samme COL som du opplyste der da? Men altfor kort COL blir vel også feil med tanke på friflukten....?

 

Alt man lurer på, og har ikke begynt å dra i spaken ennå engang.... :shock:

Link to comment
Share on other sites

Blir ikke det veldig feil å skulle benytte samme COL som du opplyste der da?

Jepp, derfor nevnte jeg settedybden.

 

For å få samme settedybde med de kulene må COL bli 19 (hylselengde) + 14,8 (kulelengde) - 3,6 = 30,2mm. Om dette passer i magasinet og kammeret må du sjekke før du begynner, det kan bli i lengste laget for en del våpen. Om du må sette kula lenger ned kan det også være lurt å redusere ladningen litt ekstra.

Link to comment
Share on other sites

Får presse opp et par dummies i 30,2mm og se litt hvordan de kamrer og passer. Hvor mye burde jeg evt gå ned på kruttet hvis jeg setter de på 28,5mm?(de gikk ihvertfall greit i både kammer og mag)

 

Og hvor mange burde man lade av hver mengde på stigen(flest mulig for å få best gjennomsnitt?)5?10?

 

Øke stigen med 0,1gr?(Og merke hver av de selvsagt!)

 

Fikk tak i kronograf fra klubben, merkelig nok samme som jeg selv har med kulehull i sensoren der også gitt..... :lol:

Så da blir det vel noen turer på banen i løpet av påske.

Link to comment
Share on other sites

Okay... 30,2mm gikk ikke i våpenet... presset opp et par som med over middels overtalelse gikk i magasinet, men når sleden droppet låste seg fullstendig...

 

Hadde noen jeg laget til tidligere som var på de kjente 28,5mm og de kamret helt fint.

Er det beste da å gå for den lengden jeg nå vet kamrer godt, el lage opp med økende lengde til de ikke kan kamres lengre og velge litt under dette så det litt monn igjen for varisjoner?

 

Hvor mye burde jeg da gå ned på kruttmengden?

Link to comment
Share on other sites

el lage opp med økende lengde til de ikke kan kamres lengre og velge litt under dette så det litt monn igjen for varisjoner?

Du kan bruke en skutt hylse, knipe litt på munningen så kula sitter lett og presse den inn. Gjenta et par-tre ganger så du er sikker på at kula ikke henger i bommene når du trekker den ut igjen. Noter dette målet og trekk fra 0,2-0,5mm. Generelt sett vil du holde lengden så stor som mulig innenfor normen (29,7mm), dette gir som regel best funksjonering.

 

APS har gitt data for riktig kule på 28,5mm, da ville jeg brukt de. Litt lengre COL er helt uproblematisk, max-ladningen blir da litt større men i startfasen er litt ekstra marginer bare bra. Start med 3,5grs, da kan du se selv hvordan fart og ladning henger sammen.

Link to comment
Share on other sites

Da har man fått presset opp noen og vært på banen for kronografering.

 

Hvor mye nøyaktighet kan man forvente å få av Hornady Lock-n-load AP case activated kruttmål? ser den kan vi +- 0,1grain, og har sittet og slitet LENGE med å skulle klare å få den til å gi HELT samme kruttvekt uten disse variasjonene.

 

Fart ble som følger:

 

  • 3,4grain 286,54 m/s
    3,5grain 286,33 m/s (Ja, her ser vi da problemet med at det ser ut til å ha blitt benyttet samme kruttvekt til tross for ihverdig kontrollmåling....)
    3,6grain 297,91 m/s
    3,7grain 301,93 m/s
    3,8grain 299,6 m/s (Igjen, ser ut som vekt har vært litt off her...)
    3,9grain 318,63 m/s (Veldig høyt hopp opp her....)
    4,0grain 324,08 m/s
    4,1grain 328,01 m/s

 

S&B 124grain kontrollmåling

325,2 m/s

Link to comment
Share on other sites

Dette ble tatt i to omganger. 5stk av 3,4 - 3,7 første gangen. Deretter 10 stk når jeg følte jeg hadde fått litt mer dreisen av 3,7- 4,1. Tok deretter en ca 15stk 3,4 - 3,5 for å få litt følelse av de på banen bare.

 

Og her som jeg prøver å være pinlig nøyaktig på 0,1grain og greier.... :oops:

 

Ja, har skjønt at det blir variasjon uansett, spes da jeg ikke har sortert hylsene etter fabrikat her, så det kan fort bli både litt varisjon i hylselengde samt kruttmengde som er uunngåelig. Har også hørt at stavformet krutt som N320 er kan gi litt variasjon i målet pga formen, uten at jeg vet hvor mye sannhet det er i det.

Link to comment
Share on other sites

N320 er ganske nøyaktig, du kan få +0,3 variasjon om du lar kruttmålet stå på topp lenge på dillon med "vanlige" sleiden"

 

lader du med jevnt tempo uten avbrudd i rytme er avviket +- 0,1 ca

 

husk å "kaste" første 4-5 og siste 4-5 patronene da en ikke full shellplate gir avvik i OAL/krymp/krutt.

Link to comment
Share on other sites

N320 er ganske nøyaktig, du kan få +0,3 variasjon om du lar kruttmålet stå på topp lenge på dillon med "vanlige" sleiden"

 

lader du med jevnt tempo uten avbrudd i rytme er avviket +- 0,1 ca

 

husk å "kaste" første 4-5 og siste 4-5 patronene da en ikke full shellplate gir avvik i OAL/krymp/krutt.

Ok, så +- 0,1 avvik er innafor? Sleit stort med å prøve å få 0,0 avvik her...

 

Hmm, ikke fått med meg at jeg burde kassere de første og siste.... Godt råd.

 

Hva er akseptabelt avvik på COL da? Har ligget på 28,5 - 28,7

Link to comment
Share on other sites

Nøyaktighet er bra, kjenner igjen endel av momentene fra da jeg var fersk, etterhvert blir du litt mer avslappet ;)

 

Avviket i COL og krutt er minimalt når man lader i jevnt tempo, og pangen er ikke så veldig følsom for variasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...