Jump to content

Zeiss HT 1.5-6x42 ASV?


pipestilken

Recommended Posts

6x på 100-200-300-400m ++.. er ikke noe problem.

 

Man kan fint skyte langhold på firesifret avstand med 6x-10x.

 

Man vil få litt mer sikteavvik, men også roligere siktebilde og dermed kanskje bedre skyting. Du vil ikke merke den helt store forskjellen. Det er andre faktorer på lengre avstand som gjør seg gjeldene!

 

På vilt vil sikteavviket være irrelevant. Man jakter ikke på så lange hold at det blir særlig utslagsgivende.

 

Selv har jeg HT 2,5-10x50 og HT 3-12x56 siden jeg ønsker det lille ekstra i skumringen,og ASV for å kunne operere ut til ca 400m. Innenfor 300m trenger du ikke ASV på storviltjakt.

 

Et annet poeng med 10x fremfor 6x for min del er at man får tittet litt ekstra på hodepryd før man skyter....

 

Et tredje poeng er estetikken. Det ASV tårnet er skrekkelig stort og klumpete..... På et 56mm sikte er det ok, på 50mm sikte begynner det å se ganske stort ut, og på 42mm som har omtrent like stort okular og objektiv,så stikker ASVtårnet ut som hundeballer..

 

Har du behov for synsfeltet 1,5xgir, så gå for 1,5-6x. Det kommer neppe til å skuffe deg så fremt du ikke ender opp med å jakte hjort om natta.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

En Zeiss 1,5-6x42 med ASV trenger ikke å se klumpete ut. Derimot tror jeg Zeiss HT kommer kun med den nye typen ASV.

 

Bildet er av min Zeiss VM 1,5-6x42 #4 med eldre type ASV. Fungerer fint på mange ulike hold.

 

normal_IMG_2976~0.JPG

 

slb

Link to comment
Share on other sites

Men er kikkerten stor nok til å gjør jobben på mindre mål rundt 300m?

Forsvarets tidligere skarpskytterrifle (NM 149) hadde en fast 6x42 Zeiss når jeg var i førstegangstjeneste.

Når man så hva folk klarte med den på lengre hold enn 300 meter så skjønner man at det som oftest er skytterne det kommer an på :)

Link to comment
Share on other sites

ikkje uten grunn at dei som skyter på små mål på 300,400.500... meter bruker x24 gang forstørelse... 6 er tull på langhold. du ser ikke klisterlappen på 100m engang.. berre tullsvar du får her... kulebanekompesator er bortkaste penge på såpass liten kikkert..

Link to comment
Share on other sites

...... 6 er tull på langhold. du ser ikke klisterlappen på 100m engang.. berre tullsvar du får her...

Nå er vel ikke 300 meter som trådstarter spør om langhold akkurat.

Og ang. tullesvar så viser du vel at du har 0 og nada peiling på hva du snakker om!

 

Snutt som viser hva kompetent skytter klarer uten kikkertsikte

 

Link to comment
Share on other sites

ikkje uten grunn at dei som skyter på små mål på 300,400.500... meter bruker x24 gang forstørelse... 6 er tull på langhold. du ser ikke klisterlappen på 100m engang.. berre tullsvar du får her... kulebanekompesator er bortkaste penge på såpass liten kikkert..

Er utrolig merkelig at jeg helt fint ser klisterlappene på 100 med med siktene mine justert på 5x forstørrelse da. Flere Zeiss kikkerter, en Leupold VX2 og faktisk en BSA 3-9x40 som jeg betalte 500 for på XXL. Man skyter fint kråke på 150 meter med 6x forstørrelse, og enda lengre og.

Kompensatoren har jeg på alle mine kikkerter og jeg vil ikke være uten. Heller måle avstand, justere og treffe enn å skadeskyte.

Link to comment
Share on other sites

hydrox.. ser du en klisterlapp på 100 m. ...? er en ting å treffe kråke på 150 m.med litt flaks, helt annen ting å treffe gang etter gang på 3,400 meter. kanskje du skulle starte å skyte langhold med disse guttene som bruke stjernekikkertene.. å vise dei kor fin 6x er egentlig.

Link to comment
Share on other sites

Ja, og de som er flinke å skyte kan skyte kråke på 150 meter hele dagen med 6x forstørrelse. Ser man ikke en klisterlapp på 100 meter med 6x forstørrelse så er det enten på tide med en tur til optikeren, eller å innse at det er forskjell på dyr og billig kikkert.

Kikkerten som omtales i denne tråden duger mer enn nok til å treffe en middagstallerken på 500 meter, om ikke enda lengre ut.

Til jakt i skogen med korte skuddhold, og for å ha muligheten til å slippe skudd på lengre hold så er HT 1,5-6x42 med ASV et meget godt valg.

Alle drevne langholdskyttere treffer gongene sine selv om de skrur kikkerten ned til 6x.

 

Regner med trådstarter er ute etter en kikkert som ikke er all for volumiøs siden han kikker på denne kikkerten. Skal han skyte på mindre mål på 300 meter så ville jeg kikket på HT 2,5-10x50 med ASV, den er merkbart mindre enn 3-12x56 utgaven. Til alsidig jakt, storvilt og småvilt så valgte jeg nettopp 2,5-10x50 utgaven.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

kanskje du skulle starte å skyte langhold med disse guttene som bruke stjernekikkertene.. å vise dei kor fin 6x er egentlig.

Les nå først hva trådstarter spør om !!

Og slutt å la deg bli blendet av store kikkertsikter og skudd på 3400 meter. Og slutt og bland klistrelapp inn i dette.

Det er ikke jakt på klistrelapp her i Norge!

Trådstarter spør om rundt 300 meter!

Om du personlig mener at en 6x kikkert ikke holder til det så sier det mer om din erfaring bak kolben.

Med en 6x forstørrelse så tilsvarer dette siktebildet man får på 50 meter på 1x forstørrelse.

Altså en avstand stort sett alle med litt kompetanse og ok syn klarer å skyte tette samlinger på ved hjelp

av åpne sikter alà skur og korn.

Link to comment
Share on other sites

For alle som tviler på 6x forstørrelse så anbefaler jeg å se filmen til Roe her på forumet.

Samlinger på 10-15 cm på 600 meter med en 243 og fast 6x42 S&B.

 

 

Viser vel ganske greit hva en utmerket skytter klarer med "lav" forstørrelse

Link to comment
Share on other sites

Definisjon på "Klisterlapp"= Innpåsliten Same

Ser det bemerkes at kulekompen er/ og ser stor ut på denne kikkerten. Den er kansje det, men så lenge den bygger i høyden så er ikke dette plagsomt. Jeg synes på ingen måte at den er i veien på noen måte på min 2,5-10. Synes den er kjempefin ved at den må løftes for å justeres, da slipper man unna rattet som har gnisset mot klær og ryggsekk slik at den er kommet ut av stilling. Ringene med ferdige alternativer til kulebane er også fine og vil gi gode nok treffpunkt til storviltjakt til langt utenfor det vi snakker om her på kammeret.

Til info så har jeg en gammel Zeiss Diavary Victory 5-15x42 som fungerer meget godt i skumring så lenge jeg ikke går over 6x forstørrelse. Med lys i tillegg så tror jeg trådstarter vil bli fornøyd med HT kikkerten :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...