Jump to content

Zeiss Diatal Z 6X42 MC?


barerobert

Recommended Posts

Jeg kan ikke garantere at det aktuelle siktet er en kopi, men kan bekrefte at slike sikter ble laget.

 

Etter at Victory-serien ble lansert, ble produksjonen av den forrige toppmodellen Z-serien flyttet til USA, og fikk en billigere multilagscoating.

 

1423504776.jpg

 

Dette er en med skinne ZM

Link to comment
Share on other sites

Det lille jeg kan om optikk tilsier at en 6x42 er bedre på begge deler enn en 6x32?

 

Nå skal jeg ikke si at du er noe mer kunnskapsløs om optikk enn andre, men det er ingen ting som sier at du vil få mer lysgjennomgang og heller ikke større synsfelt.

 

Men, du får ett mer lyssterkt sikte, med større utgangspupille. Ja, det vil gå mer lys igjennom siktet, men det er fordi det fanger mer lys.

 

Lysgjennomgang er hvor mye av lyset som slipper inn foran som kommer ut bak. Begrepet lysgjennomgang er fullstendig ødeleggende for forståelse av optikk.

 

Hvor stort synsfelt man får, bestemmes av diameteren på okularet, ikke objektivet, og av øyeavstanden. Kort øyeavstand gir stort synsfelt.

Link to comment
Share on other sites

Finnes dette siktet eller er det en "fake"?

Har en på handa men finner INGEN info uansett hvor hardt jeg googler.

 

Det skal endatil være montert i USA, jeg trodde kun Conquest var det?

 

Dette siktet finnes i høyeste grad. Hadde et slikt et for et par år siden, montert på salongen. Fikk det ganske så rimelig, tilnærmet ubrukt og med original innpakning og alle papirer.

Syntes det var et veldig bra sikte jeg, men valgte å selge det videre (til samme pris som jeg kjøpte det) da jeg brukte salongen litt på korte hold også (<25m) og det var ikke helt optimalt med parallaksefrihet på 100m. Angrer egentlig litt på at jeg ikke beholdt det...

At det er montert i USA er riktig. Og det var vel før Conquest serien var påtenkt...

Edit: Om det var noe som irriterte med dette siktet så var det at tårnene var litt knotete i forhold til dagens Zeiss'er.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer an på hvor gammel du er. Om ikke pupillene dine blir større enn 6mm, vil det gamle siktet gi like lyst bilde. Men det gamle vil være litt mer kritisk på øyeplassering sideveis.

 

Nå er det ikke slik at alle konstruksjoner er like gode, så den kan godt være litt bedre allikevel. Er du ung og får større enn 6mm pupille, vil den være tydelig bedre

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Eg har fått tilbud om ein sån, uten M altså uten skinna. Sendte serienr til zeiss, den eg lurte på var laga i 2006 men siå det var Usa modell så gjalt ikkje garantien. Men den hadde T coating sto det i mailen. Selger vil ha 4000 som eg synes er altfor mykje. Har også tilbud om ein diatal 7x50 med lys er litt i tankeboksen. Formålet er hjortajakt.

Link to comment
Share on other sites

... Men den hadde T coating sto det i mailen....

 

Har den T-coating så er det vel en tyskprodusert kikkert fra tiden da Z-serien var tilbake i Tyskland og Conquest var det som ble produsert i USA ?

I så fall er den etter mitt syn en del mer verdt enn en USA-produsert med MC-coating. God kikkert uansett.

Link to comment
Share on other sites

Har jo lyst på ein sån da, er jo litt spesiell av meg når det kjem til ein del ting og liker som regel ting som andre synes er litt utdatert. Får høyra med han ein gong til. Trur eg kjeme til å lika den, likar enkelheten, at den er relativt lett. Rett under 400 gram og forholdsvis kompakt. Synes også at kikkerta tar seg best ut med 1 toms rør, viss det stemmer at den er såpass lysterk som du seie så trur eg den er god nok for meg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...