Jump to content

Leupold mk4 pris?


Fredderik

Recommended Posts

Tatt i betraktning at du må ut med 16-17.000,- for en ny, så er det ingen ting å si på prisen.

Men for å drive langholdsskyting så er ikke den kikkerten optimal. Den har retikkel i andre fokusplan, du vil helst ha en i første. Kikkerten har mil retikkel og 1/2 MOA klikk. Du vil aller helst ha mil retikkel og mil klikk. I hvert fall likt retikkel og klikk. Kikkerten har ikke ZeroStop og ingen rundeindikator. Det er lett å rote seg bort fra nullinstillingen. Om du begynner å trekke på årene er retikkelet i tynneste laget. Jeg foretrekker et som er tykkere og lettere å se mot bakgrunn som ikke gir en god kontrast. Lysbryteren er litt irriterende. Den går begge veier og blir lett manipulert om du stikker riflen i en sekk eller kommer borti bryteren på annet vis. Lyset er bra og kan dimmes mye om det er en trøst, og hvis du ikke har brukt opp batteriet uforvarende :wink:

 

Optikken er ikke så verst og kikkerten er solid bygget :wink:

 

Når alt dette er sagt, så går det ann å lage en ZeroStop på kikkerten, men du får da bare en runde på tårnet som fort kan bli litt for lite justering. Mener å huske ca. 8-8,5 mil. Med tape og tusj kan man også merke om tårnet til en milskala eller en kulekomp for kulen man skyter.

 

Det er med andre ord ikke umulig å bruke kikkerten, men for en nybegynner blir det kanskje fort tungvint :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tatt i betraktning at du må ut med 16-17.000,- for en ny, så er det ingen ting å si på prisen.

Men for å drive langholdsskyting så er ikke den kikkerten optimal. Den har retikkel i andre fokusplan, du vil helst ha en i første. Kikkerten har mil retikkel og 1/2 MOA klikk. Du vil aller helst ha mil retikkel og mil klikk. I hvert fall likt retikkel og klikk.

 

Mja ok trodde den hadde ffp ;) har lurt på en vortex pst og mil mil ffp men den er litt dyrere da. Takker for bra svar

Link to comment
Share on other sites

Kikkert er vel designert 223/308 opp til 800/1000m , noe den da også klarer . M2 er single turn tårn med zerostopp. Prisen er fin den , du må bare definere med deg sjøl hva hvor langt du selv mener langhold er . Kvalitet på topp !

Link to comment
Share on other sites

M2 er single turn tårn med zerostopp.

Da har de begynt med noe nytt. Denne hadde ikke det;

normal_image~3.jpg

Men det er enkelt å fikse om man vil ha. Man legger evt. limer kun en kule som passer i det lille hulet på undersiden av tårnet og vips :wink:

 

Kikkert er vel designert 223/308 opp til 800/1000m , noe den da også klarer

Tjaa,... på 1 runde? Hvis vi snakker en hardt ladet 6,5 så kanskje :wink: Det er nok en grunn til at den kulen ikke er der.

Link to comment
Share on other sites

Mk4 3,5-10x40 M3:

 

Opp til 2002 gikk elevasjonstårnet clockvise mens sidestilling hadde "vanlig" amerikansk rotasjon. Veldig forvirrende.

 

Etter 2002 gikk elevasjonstårent counter clockvise og begge tårnene får da samme "logikk".

 

Tårn med BDC i meter er merket 308M. Dette tårnet er laborert for 175gr SierraMK@2640fps som visstnok var et kompromiss for M14DMR og M40.

 

Tårn som ikke har "M" har BDC i yds.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det går sikkert ann, men det er ikke noe du selv kan gjøre. Da må du nok sende kikkerten til Leupold slik at de kan bytte delene for deg. Jeg vet ikke prisen, men det er neppe lønnsomt sammenlignet med å bare kjøpe en annen kikkert som har rett justering fra start.

 

Hvis du ikke bryr deg om at justeringen stemmer 100% hele tiden, kan du gjøre slik jeg har gjort, lime på en tape med mil verdier. Ser du på bildet over, som jeg la ut tidligere, er det en grønn tape på sidetårnet. Her er verdiene merket i hele mil, med steker for hver 0,2 mil. Du ser også orginalmerkingen på tårnet under som er delt opp i 0,5 moa. Jeg skrur til det klikket som er nærmest den mil justeringen jeg ønsker. Det betyr at jeg ikke kan telle klikk, jeg må se på tårnet for å skru, og det blir sjeldent helt nøyaktig. Men for meg betyr disse ulempene lite da jeg nesten aldri teller klikk og justeringen blir nøyaktig nok til at jeg treffer der jeg vil under praktisk skyting. Fordelen ved å ha mil verdier veier opp for ulempene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...