Jump to content

Ny rifle, Forbes 24, Sako 85 Finnlight, byggeprosjekt?


hunter boy

Recommended Posts

Er det noen som har kjennskap og erfaring med disse tilsynelatende presise lettvekterne fra Forbes? Virker som en interessant rifle for reinsjakta med tanke på veldig god presisjon og generøs vekt.

 

Vurder en slik i 6,5 (J&F tar kun inn 6,5 som jeg har blitt fortalt). Samtidig ser jeg på sako 85 finnlight som ett alternativ, men greit å forhøre seg med folk som har brukererfaring med aktuelle våpen. Tips om alternativer i forhold til byggeprosjekt etc. er også av interesse.

 

Jeg er absolutt ikke en gramjeger, men lette presise og pålitelige våpen er komfortabelt å dra med seg på lange turer dag etter dag.

 

Har liggende en ny Swarovski Z3 4-12x50 BT som får ruve på topp.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke et spesifikt krav som tikker inn på grammet og jeg vil heller ikke ha en rifle som blir så lett at det går utover evnen til å levere god presisjon. Med kikkerten jeg har, swarovski z3 4-12x50 som veier 410gr ser jeg for meg ei rifle på omkring 3,2-4kg inkludert lyddemper.

Link to comment
Share on other sites

Har sendt inn en forespørsel selv på en Kimber mountains ascent.

Disse fåes i mangen gode kalibere. Som trådstarter selv her skal den brukes til jakt i fjellet

Er jaktdepoet som forhandler Kimber.

Knall gode børser med samme feed system som mauser.

Vekt avhenger av kaliber. Men ligger nok rundt 2kg 2.5kg

Selv ønsker jeg 300 magnum eller wsm

 

Selv skyter jeg links. Og kimber leverer bare høyre rifler.

Link to comment
Share on other sites

Rafdal bygger mye lettvektere ala Forbes sine også. Endel på Remington 7 kasser med sin fiber stokk han bruker. Ellers kan du ringe Vatland i Flekkefjord for en prat, han kan lage veldig mye forskjellig til en god pris .

 

Forbes, som driver NULA, New ultra light arms, som er hans eget. Forbes er noen andres . Han sa i et intervju på Outdoorchannel, at noe av det å gå ut ifra var vekten på komponentene selv en kunne bruke for å redusere vekt og masse på foreks kolbe kappe veide 180 gram, men også i bredden og tykkelse var det marginalt å gå på.

 

Mye interessant av vekt tematikken som en kan gå i dybden på for å finne ut hvor grammene kan fjernes fra. Ofte kan det føre til uant pengebruk, best å unngå og bruke kreditt i verste fall for et kjøp. Det kan ligge der lenge og fyre opp under lommeboka.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ønsket meg ei brukbart lett jaktbørse som har god balistikk og god presisjon, som er stabil og lett å skyte bra med, og som holder presisjonen fra dag til dag og ikke er "værsyk"...

Ultralettbørse har jeg også vært gjennom, men den var ikke lett å skyte godt med, hadde ikke stabil nok presisjon, og jeg stolte aldri 100% på presisjonen.

Så det ble enda et byggeprosjekt på meg.

Hadde en "langholdsrigg", Tikka T3 i 7mm rsaum. Kom over en billig donor-tikka-t3 til, så da var det bare å få på egnet stokk og løp i samme kaliber.

Brukte en god del tid på å finne ut hvor langt og tungt løp jeg ville ha. Har en teori om at en lett og presis børse bør ha mest mulig vekt i løpsaksen og minst mulig på alt du henger på (stokk, kikkert, montasje etc)

Da gjerne et forholdsvis stivt (=tykkt) løp. Ville ikke ha fluting for å få spenninger. Resultatet ble et betydelig tykkere og stivere løp enn orginalt på tikka T3, men likevel en vekt på omtrent det samme.

Og bygget ble alt jeg håpet på! Den går utrolig godt, kanskje bedre enn langholdsbørsa. Kaldskudd har hver gang jeg har testet det gått innenfor 40mm fra siktepunkt på 290m.

 

kasse m avtrekk, bolt, skruer, magasin og underbeslag: 907gram

løp 22" langt, 18mm v munning, litt ekstra langt sylindrisk parti bak: 1455 gram

Karbon stokk fra SG gunstocks: 520gram

talley lightweigh montasje: 70gram

Z3 4-12 BT: 440gram

hausken Whisper WD60: 440gram

Neopod tofot: 120gram.

Kanskje noe ekstra vekt i bedding etc

 

Sum ~3950gram

 

tikka-1_zpsyaqgnkqe.jpg

7saum_zpsumwkokek.jpg

 

( Nå ble Z3 4-12 byttet i en enda mer allsidig men noe tyngre Z6i 2-12 i vinter. Da har jeg noe som duger til all jakt jeg utøver )

Link to comment
Share on other sites

3,4 kg komplett - regn ca 800g på kikkert demper og montasje så rifla snau må under 2.8kg, det er ganske romslig.

Kan forbes levere? evt har JoF på lager? I tilfelle kan det være noe å sjekke. Prismessig likt finnlight ca så det blir vel litt smak og behag.

Byggeprosjekt kan gjøres veldig enkelt da. Kjøp en kurant rifle, eks sako, eller T3, sett på high tech skjefte, og kapp/drei ned pipe til ønsket lengde og vekt. Ville holdt meg unna prosjekter basert på rem - det blir rene sluk, og andrehåndsverdien er lav om det skal selges. Et oppsett som det jamez har kunne lett klokket inn på 2.4kg ren riflevekt uten spesielt tynn pipe - om du greier få tak på et sånt skaft.

Link to comment
Share on other sites

Ser det finnes flere alternative rifler på vekt under 2,8 kilo. Problemet er altså ikke alternativer, men å bestemme seg for et produkt man mener eriktig i forhold til egenskaper å bruk, og som kjent blir man sjeldent fornøyd :mrgreen:

 

Sattser på å få kjent litt på diverse alternativer på villmarksmessa i slutten av måneden, da har jeg litt tid igjen å spekulere litt ekstra.

 

Jeg har ikke spurt J&F om de har på lager, og noe usikker på eventuell leveringstid på forbes.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Endte med at jeg kjøpte en slik forbes og foreløpig er jeg greit fornøyd. Leverer god presisjon og fungerer. Ble gjort noe småplukk for at utkaste skulle bli optimalt, men går som en drøm nå.

 

Har ikke hatt tid til å fin-teste forskjellig ammo osv, men av de få seriene med jaktmatch gikk den som en stråle. Hastekjøpte noe geco 156gr (6,5x55) til reinsjakta, ga god nok jaktpresisjon, men høy hastighet. 800 m/s.

 

Jeg må nok justere avtrekksvekta litt når jeg får tid, litt tungt til å skyte tett nok etter min smak. Ellers er avtrekket rent og godt.

 

Med swarovski z3 4-12x50bt og hausken jd224 stoppa vekta på 3560gr om jeg ikke husker helt feil. Dette med full pipelengde, 58cm.

 

Så får vi se hvor lenge den holder mål :winke1: (disse riflene har en tendens til å forsvinne ut av skapet, har jeg erfart :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...