Jump to content

Mat til valpen


Bronebakk

Recommended Posts

Man får vel som regel med mat valpen er vant til når man henter den hos oppdretter.

Og da er det jo vanlig at oppdretter opplyser om hvor ofte valpen får mat.

Og når man evt går ned på antall måltid pr. dag

Link to comment
Share on other sites

Hei. Jeg lurer på hvor mange ganger i døgnet en valp bør få mat?

Hvis valpen ble levert i vanlig alder (8 -9 uker), er det vanlig å fore 4 - 5 ganger pr. dag., avhening av rase og hva oppdretter har gjordt. Gradvis reduksjon av måltider på grunn av alder, er også litt avhengig av rase.

 

Dette budre du ha fått opplysninger om av oppdretter. Kontakt oppdretter, eller raseklubben.

Link to comment
Share on other sites

3 måltider pr døgn er vel ganske vanlig, for deretter å minske til 2 ved ca 6 måneder gammel.

Jeg lar min voksne Irsk Setter få 2 gnr daglig, men mange som mener 1måltid/dag er nok til voksen hund.

3 måltider per dag for 8 - 9 uker gamle valper? Forstår ikke hvorfor du går ut med slike råd. :( En kan hemme både vekst og utvikling av en valp, med for få måltider, eller for lite mat. Oppdretter, eller raseklubb gir nok andre råd.

Link to comment
Share on other sites

20år som oppdretter. Så kan jeg si. For de aller fleste rasene så fra 8-10 uker går vi over på 3 foringer pr dag. Mine veterinærer har aldrig sakt noe annet. Å mine valper har aldrig vært underernert eller underutviklet å vi snakker en del kulll.. man kan derimot påføre valpen muskel/sener og hofte/ledd plager med og ha den for tung i forhold til størrelse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...