Jump to content

Lading for 30-06 M2 Ball


VonGrav

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg hadde en tråd oppe for noen dager siden men av en eller annen grunn da jeg skulle sjekke den i dag var den borte, kontoen min og...

 

Uansett, hva jeg hadde skrevet var at jeg har en gammal Garand og er litt grønn på dette med selvlading av patroner.

http://www.crossecreekrifleandpistolclub.com/Matches/VM_Pages/Information/ReloadingForTheM1Rifle_JohnRClarke.pdf

Denne artikkelen skriver mye bra om temaet.. Men spørsmålet er:

 

men spørsmålet for meg blir: Hva er IMR 3031 og 4895 tilsvarende på norsk marked? Som feks Norma krutt?

I følge så artikkelen så skal 30-06 lades med krutt med brennhastigheten i mellom der et sted.

 

jeg har funnet noe ladedata for 30-06 Springfield her:

 

http://www.norma.cc/sv/Ammunitionsskolan/Laddata/30-06-Springfield/

 

Vil feks Norma 102, 103b og 104 være innenfor IMR 3031 og 4895?

 

Beklager at jeg jeg spør to ganger, men jeg vet ikke hva som skjedde med tråden og kontoen min.

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo ta en titt på tabeller slik som denne:

http://www.lapua.com/upload/reloading/reloadingburningratechart2011.pdf

Det er nok lurt å se på flere tabeller, og uansett gå frem med forsiktighet da tabellene ikke er ment for å brukes til å lage ladedata.

 

Alt forsvant fra Kammeret pga en teknisk feil som gjorde det nødvendig å gå tilbake til siste backup, dvs. en gang i januar.

Link to comment
Share on other sites

@VonGrav:

De ligger i samme området så det du bør gjøre er å søke opp ladedata basert på de komponentene du har. Bruke Vithavouri sine data og bruke Norma sine data for de respektive kruttsortene, kaliberet og kulevekten. Hvis du ikke finner det du er ute etter så har begge produsenten en tjenestre der de svarer på spørsmål du måtte ha rundt ladningene. Det er den trygge måten å gjøre det på. Og så er det de som har "gode råd" basert på egne erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

DoctoRoy, husk han skal lade for Garand, så han kan ikke uten videre bruke alskens ladninger ment for boltrifler. Men det regner jeg med at OP har fått med seg iom artikkelen han lenket til.

 

Jaktdepotet har i alle fall tidligere hatt en del amerikansk krutt, det ville jo vært det ideelle å få tak i de kruttene som oppgis i de amerikanske ladedataene.

Link to comment
Share on other sites

Tror nok han vil få rette råd dersom han spør spesifikt :smile:

Så vil jeg også helle til den oppfatning at det er amerikanske amerikanske fora som har tråder om dette emnet. Når det er som du sier om tilgjengelighet på amerikansk krutt så blir det enklere å forholde seg til de diskusjonene som foregår også :winke1:

Link to comment
Share on other sites

DoctoRoy, husk han skal lade for Garand, så han kan ikke uten videre bruke alskens ladninger ment for boltrifler. Men det regner jeg med at OP har fått med seg iom artikkelen han lenket til.

 

Jaktdepotet har i alle fall tidligere hatt en del amerikansk krutt, det ville jo vært det ideelle å få tak i de kruttene som oppgis i de amerikanske ladedataene.

 

Takk for tipset.

De har faktisk Winchester 748! Hvis jeg da går for 748, og 150Grain kuler, da blir det en 49 grains kruttladning?

 

Er det noen som har noen tips til valg av kuler?

Jeg tenker litt kostnad / presisjon, dette blir bare for blink skyting. på 30-200meter, så jeg trenger ikke de mest heftige av merkene.

Link to comment
Share on other sites

IMR 3031 og 4895 tilsvarer omtrent Vihtavuori N133-135 eller Norma N201-202 (http://www.reloadersnest.com/burnrates.asp). Dette er ganske raske krutt for 30-06, så litt sunn fornuft bør man ha.

 

Jeg må innrømme at jeg er litt ambivalent til rådene i artikkelen, at man ikke bør ha for høyt trykk ved gassport kan jeg forstå, men at eneste løsning er raske krutt er jeg ikke automatisk enig i. En slapp ladning med litt tregere krutt bør kunne gi samme port-trykket uten at man risikerer overladning så lett.

Listene for brennhastighet er uansett utarbeidet etter maxtrykk, og er ikke godt egnet til å forutsi trykk ved munning. Artikkelen oppgir 6000±2000psi ved gassporten (jeg antar den er ved 22,5"), maxladning med 150grs FMJBT gir i følge QL 9000 psi for IMR3031 (samme som for N150) mens 4895 gir 9500psi (omtrent som N160). Det er mulig at dette trykket er i Lead Units eller et tilsvarende mål som ikke stemmer med psi, men det får meg uansett til å tvile litt på konklusjonene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...