Jump to content

hvordan velge støpetang 358 win


sram68

Recommended Posts

Har lyst å støpe kuler selv til en nyankommen rem mod 7 med pipeskift i 358 vin. Min tanke om skyting med denne kula er i sub hastigheter og kun det.

 

Har vært på Accurate Molds for å sjekke utvalget i støpeformed og kule typer, men ble ikke klokere, men heller forvirret. Hadde lyst på denne http://accuratemolds.com/bullet_detail.php?bullet=36-300E-D.png med 2 hull. Men når jeg skal bestille tangen, starter min uvitenhet i form av valg av dimensjon, type bly osv.osv.

 

Pipa er ei LW i 358, bestiller jeg tang i 358, eller går jeg litt opp i dimensjon??

Tang type, alu, bronsje eller stål?? (er det bare forskjell i pris grunnet holdbarhet??)

Og når jeg skal velge blytype er det bom stopp, jeg aner ikke hvilken legerings type som er vanlig/normal. Jeg har ei svintung kasse i garasjen med diverse setteri bly, både barer og "bokstaver samt en haug med garn bly som ble brukt til bunngarn.

 

Har søkt på forumet om det er noen gode råd om valg av tang men det er mye pistol relatert som jeg er usikker på om kan relateres til mitt bruksområde.

 

Setter stor pris på om det er noen av kammerets kloke hoder som kan veilede meg litt i jungelen.

Link to comment
Share on other sites

Lee!

90449.jpg

http://leeprecision.com/mold-dc-c358-200-rf.html

 

http://www.ebay.com/itm/Lee-Precision-D ... Sw4HVWDrCF

 

Selv skyder jeg:

op til 1600fps~490m/s: 97% bly + 3% tin (BHN under 9) uden gascheck

fra 1600 til 1750fps~535m/s: 97% bly + 3% tin (BHN under 9) med gascheck

fra 1750fps til over 2200fps~670m/s: 94% bly + 3% tin + 3% antimon (BHN ca. 12) med gascheck

Link to comment
Share on other sites

Dette kan skrives rimelig langt, men jeg prøver en kortversjon.

Tangen fra ACC ser helt fin ut.

Det er mye bedre med en støpetang som gir litt for store kuler. Kulene sizer du til rett størrelse allikevel. Når kulen er ferdig sizet skal du ende 0.002 - 0.003 over løpsdiameter. Jeg bruker konsekvent 0.003 over løpsdiameter.

Tegningen fra ACC angir 0.360, støpt med WW. WW gir som kjent "små" kuler. Du skriver at du har typebly i garasjen og der er sakene for virkelig gode kuler. Typebly og vanlig bly, 1 til 5 pluss et par prosent tinn vil gi deg et godt "støpebly". Kulene vil da bli ca 0.362, ( avhengig av støpetemp ), og det bør du ha før du sizer dem.

Når det gjelder materialet på støpetangen så er det litt, smaken som baken.

Personlig foretrekker jeg aluminium ( akkurat som Tom hos ACC ), fordi det er lettere å justere temperaturen på støpetangen under støping samt at den er lett å håndtere.

Som sagt. Kortversjon.

Link to comment
Share on other sites

Du trenger en tang som gir minimum 0,359" i aktuell legering. Litt ovre dette er heller ikke noe problem, selv om overdreven kalibrering er ugunstig er det likevel bedre med litt for store kuler enn litt for små.

 

Å svare på hvilken legering som er rett for deg er vanskelig uten å vite nivået du skal lade til, for sub vil selv ganske bløtt bly holde mens du for fulle ladninger sannsynligvis må opp i ganske hard legering. Setteribly er The Shit som kan tynnes godt med rent bly, garnblyet er sannsynligvis det. Kjøp en Lee hardhetsmåler så kan du måle fremfor å tro.

 

http://www.lasc.us/CastBulletNotes.htm gir en del data på diameter med forskjellige legeringer, du vil sannsynligvis legge deg i området hjulvekter/Lyman #2 for moderate ladninger og Lyman#2/Linotype for fullnivå. En tang som leverer 0,360" med hjulvekter er sannsynligvis et godt valg. Det enkleste vil vel være å starte med Lee-tangen som Chickenthief tipser om, da kan du opparbeide deg litt erfaring før du bestiller dyrere verktøy.

Link to comment
Share on other sites

Dette kan skrives rimelig langt, men jeg prøver en kortversjon.

Tangen fra ACC ser helt fin ut.

Det er mye bedre med en støpetang som gir litt for store kuler. Kulene sizer du til rett størrelse allikevel. Når kulen er ferdig sizet skal du ende 0.002 - 0.003 over løpsdiameter. Jeg bruker konsekvent 0.003 over løpsdiameter.

Tegningen fra ACC angir 0.360, støpt med WW. WW gir som kjent "små" kuler. Du skriver at du har typebly i garasjen og der er sakene for virkelig gode kuler. Typebly og vanlig bly, 1 til 5 pluss et par prosent tinn vil gi deg et godt "støpebly". Kulene vil da bli ca 0.362, ( avhengig av støpetemp ), og det bør du ha før du sizer dem.

Når det gjelder materialet på støpetangen så er det litt, smaken som baken.

Personlig foretrekker jeg aluminium ( akkurat som Tom hos ACC ), fordi det er lettere å justere temperaturen på støpetangen under støping samt at den er lett å håndtere.

Som sagt. Kortversjon.

 

Takker for mye god info, men hva mener du med WW. Skal tenke på lee tangen den er i alle fall et rimelig alternativ. Men tidlig i bestillings prosessen hos ACC må du legge inn en dimensjon. Hva skal jeg velge der?? Takker for alle svar så langt, det blir nokk da en aluminiums tang og en tang for hjulvekter. Takk igjen, men kan noen anbefale/forklare med det første dimensjons valget, eller er kule valget i grunn uavhengig av dimensjons valget tidlig i bestillings prosessen.

Link to comment
Share on other sites

WW Er hjulvekter dvs Wheel Weights. Ikke dumt å kjøpe ei Lee tang til du får opparbeidet deg litt erfaring med støpinga. Hvilke legeringer som fungerer i rifla di og hva slags kalibreringer som går best osv.

 

Til forholdsvis store riflekuler er det best med blokker av stål synes jeg selv om alu er å foretrekke for rask støping. Her får du støpt flere om gangen uten at blokkene blir for tunge. Med litt erfaring kan du lære deg å støpe med 2-3 blokker samtidig uten p få for varme blokker.

 

Vær klar over det at når du har kjøpt kvalitetsblokker som accuratemoulds.com eller NOE så vil du vegre deg for å bruke Lee senere ;-)

 

Jeg hadde startet med dizediameter på 359, det går mest sannsynlig veldig bra! En tusendels tomme eller to over løpsdia er som regel ei grei oppskrift for å inngå blying. Om du blander ut setteriblyet ditt med 50 rent har du en grei plass å starte. I alle fall om du vanndropper.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

LEE lager gode og billige støpetenger, men kulene kan lett bli litt små hvis du ikke treffer med legering og støpetemp. LEE opererer mye med støpetenger på løpsdiameter eller såvidt over (f.eks 358). Det er flott hvis du "treffer" med legering og støpetemp. Da har du perfekte kuler som ikke trenger sizing, og det er nok noe av tanken til LEE. Enkelt og funksjonelt.

Min erfaring er at hvis du har støpeform "på løpsdiameter" så er feilmarginene altfor små og du har ingenting " å gå på ".

Størrelsen på kulene er mye viktigere enn legeringen du bruker. En kule som er et froskehår for liten blyer løpet ditt uansett hvilken legering den er laget av. Til dine sub kuler er gas checks unødvendig, men hvis du tar det med, så har du en kule som tåler litt mer trøkk i rompa. Dvs. hardere ladning.

En customtang har flere fordeler fordi du kan få eksakt ønsket størrelse og design på kuleformen, og du kan få en skreddersydd kule til kammeret på ditt våpen og derav bedre presisjon. Det krever bare litt måling og grubling, resten gjør ACC.

Den tangen du har sett på hos ACC har rett størrelse. "Første dimisjonsvalget" blir da 0.360 og angi WW som støpemetall i bestillingen. WW siden det gir små kuler. Med rett legering og støpetemp vil du da få kuler på ca. 0.362, og det bør du ha før sizing.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...