Jump to content

Kikkert/Rødpunktsikte til korte hold.


Medsekkogdupper

Recommended Posts

Hei, har en Schultz & Larsen Hunter 308W m/Zeiss Victory HT 2,5-10x50 i QR montasje. Opplevde under elgjakta i høst å få piggokse på 7m i fullt trav forbi posten i tett skog. Fant ikke dyret i kikkerten, før det var for sent.... Dette skjedde igjen samme dag, da vi har mange trange poster i terrenget. Har blitt anbefalt både Aimpoint 9000L og 1-4/6x24 kikkertsikte. Begge har vel sine fordeler og ulemper. Må være lett og kjapt å bruke. Noen som har noen erfaringer å dele?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en aimpoint micro som jeg bruker i tettere skog. På kombien har jeg en 1-4 kikkert, men kunne egentlig tenkt meg aimpoint her også. Fordelen synes jeg, er at når man har begge øyne oppe så "svever" rødprikken foran i terrenget og man har hele overblikket. Selve aimpointen synes ikke i siktebildet.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaring med Sightron S30-5? Den har prikk med 5 Moa. Er det for stort?

 

Jeg har 4moa på microen og skyter greit 3-4cm 3skuddssamlinger på 100m. Om du skal bruke siktet på hjort og elg vil ikke 5moa være et problem på normale hold. Rådyr over 100m kan bli verre med plassering av dotten kanskje.

Link to comment
Share on other sites

Aha! Akkurat det lurer jeg også på.

Satt på elgpost i hele høst og tenkte meg frem til at jeg ikke har noen bruk for mitt Zeiss 3-15 på elgjakta. Jeg har tatt det av QR'en noen ganger og bare brukt de åpne siktene i stedet, men Aimpoint blir nok veien å gå.

Har hatt Micro på en kombi før, men kan ikke se for meg hvordan det skulle kunne festes på en QR.

Men kanskje 9000, 30 eller 34.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt elg på både 6 og 10m hold husker at jeg satt og ønsket meg hurtigmontasje og brukt åpne sikter på sånne hold. Selv med bare 2,5 forstørring ble det mye pels i kikkerten.Problemet er vel også at på noen trange poster så finns det muligheter for lengre hold også. Men havner man på en ren haglepost så er åpne sikter å foretrekke syns jeg. Nå sitter det på en gammel kahles som går ned til 1,5.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...