Jump to content

Hylster/rigg til DSSN og NROF


HLM

Recommended Posts

Hei

 

Jeg skal kjøpe en komplett rigg (hylster, belte og magsinholdere) til bruk i NROF.

Jeg vurderer å begynne med dynamisk skyting (DSSN) etter hvert og ønsker da å kjøpe noe som kan fungere til skyting i begge forbund.

Er klar over at det trolig kan være vanskelig å finne noe som er optimalt for begge deler.

 

Våpen: CZ 75 SP01

 

Her er reglene i NROF:

 

12.2. Hylster Hylsteret skal dekke avtrekkerbøylen og holde våpenet trygt på plass.

For Nivå 3 skal hylsteret i tillegg være utformet slik at 2/5 eller mindre av sleiden er synlig over hylsterets øvre kant. Hylsteret skal være totalt omsluttende, slik at utkasteråpning ikke er synlig.

 

12.3. Magasinholdere Ved bruk av magasinholder/-lomme skal denne være utformet slik at 2/5 eller mindre av magasinet er synlig over holderens/lommens øvre kant. Magasinholder skal være totalt omsluttende i de øvrige 3/5.

 

Er det noen som har noen gode tips til hva jeg bør vurdere for å overholde kravene i begge forbund?

Link to comment
Share on other sites

Ett sett til hvert forbund... Det ble ihvertfall svaret for min del.

 

Det du kan se på, er Safariland, de har noen hurtigfester, slik at du kan rotere hylstre og magasinholdere på samme beltet, eventuellt på flere belter. Det driver jeg å undersøker litt rundt, men som vanlig, er det jo ikke mulig å få sett på dette i kongleriket...

Link to comment
Share on other sites

Så lenge du styrer unna lårhylstere (som er eksplisitt forbudt i DSSN), og passer på å kjøpe et belte med borrelås på innsiden, så du får festet det på et underbelte (i DSSN må beltet enten gå gjennom beltehempene i buksa eller være festet i et underbelte), vil nær sagt hva som helst som går i NROF også gå i DSSN. Da kan du gå kurs, skyte noen stevner og se om du vil ha en dedikert rigg til DSSN. Skal du skyte nivå3 i NROF må du også tenke på at pistolutstyret må virke sammen med rifleutstyret ditt.

 

Hva er ambisjonsnivået ditt, i hvilket forbund vil du legge ned mest krutt? (pun intended)

 

Safarilandsystemet Flashman nevner heter ELS, jeg har ingen erfaring med det. Derimot har jeg brukt Safarilands MLS og QLS, som er montasjesystemer for hylstere. De gjør det genialt enkelt å flytte hylstere mellom forskjellige belter, og med det har jeg faktisk en rigg som med et hylsterbytte er lovlig i begge forbund, men neppe optimalt til DSSN, i hvert fall om du er på det nivået hvor tideler på trekk og magasinbytter betyr noe.

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode tilbakemeldinger!

 

Ambisjonsnivået er ikke spesielt høyt akkurat nå, men kan bli det etter hvert.

 

Jeg ønsker derfor å starte med en rigg som er godkjent og fungerer brukbart til både DSSN og NROF.

Når ambisjonsnivået og ferdighetene øker så kan jeg heller investere i mer tilpasset utstyr da.

 

Det er veldig stort utvalg og mange meninger, men f.eks denne komplette riggen fra Ghost, se link nedenfor.

Vil den være godkjent for NROF?

 

http://www.2alfa.no/ghost-komplett-skyterigg.html

Link to comment
Share on other sites

Nei, i hvert fall ikke til nivå 3. Det eneste som kan brukes på den riggen er beltet. (Og det vil jo se teit ut på uniform.)

 

Du må ha et hylster som dekker over utkasteråpningen, dvs at det stort sett bare er tjenestehylstere som kan brukes. Til NROF-bruk må du se på tjenesteutstyr, reglementet er skrevet for å utelukke typisk konkurranse-/gamerutstyr.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg ble nysgjerrig og snoket litt rundt og fant dette hylsteret her: http://www.kt-mech.com/00_akela.html Det ser nesten ut som om det er laget for NROFs regelverk, og skal ha et "universal" skruemønster på baksiden, så beltefester, lårplater, "paddler" etc både fra Safariland, Blackhawk og Blade-Tech kan brukes. Det burde ikke holde igjen en nybegynner i DSSN heller.

 

Men litt skummelt å anbefale uten å ha noe annet enn en webside å se på. Er det noen som har erfaring med firmaet?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...