Jump to content

ukjent patron


lmberge

Recommended Posts

Hei

Har ein kompis som fann nokre pakkar med ammo etter faren sin. Dei er merka med anten 10,15mm eller 10,45mm, greier ikkje heilt sjå kva som står der. Dei er fra raufoss, og er produsert i 1946. Håper noken her inne veit litt om dei, for ingen i min omkrets veit noko om dei. Hadde vert kjekt å vete litt om historia bak patronen, bruksområder, vanlegast kamra i kva rifle osv... har fleire bilete, men desse var dei einaste som gjekk an å laste opp desverre.

normal_20151218_151239.jpg

normal_20151218_151302.jpg

normal_20151218_151811.jpg

Link to comment
Share on other sites

For å pirke litt, Jarmann ble innført i forsvaret i 1884. Patronpakken/patronene som er vist her (1946) er etter all sannsynlighet laget til avliving av harpunert hval. Antar at man brukte fangstgeværet til det, disse kunne også skyte små harpuner brukt til makrellstørje. Man brukte drivpatroner u/kule til disse harpunene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde ikke mulighet å sjekke, men jeg mente å huske at modellåret for Jarman var -82, den ble jo prøvd i mange år før det også, både uten og med magasin. Låssystemet tror jeg ble fremlagt i 74.

Fangstgeværet hadde to typer harpuner, en for hval og en for størje og brugde, jeg har begge typer, men husker ikke hvilke som var til hva.

Drivpatronene for harpun kunne også brukes for et linekasterhode for å skyte redningsliner, den varianten har vært i bruk frem til 80-90 tallet.

Jeg mener å huske at glattløpet linegevær hadde modellår 1948 og 1952. -52 muligens med mauserlåskasse.

Fangstgeværet tror jeg ble innført på 20 tallet.

Veidin har vel opplysninger om det i sitt arkiv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...