Jump to content

Merkel RX Helix eller Strasser RS 05


bbdg

Recommended Posts

Har ikke hatt noen av disse, men har hatt to andre systemvåpen: Sauer og Blaser. Jeg ville ikke hatt en ny systemrifle uten at kikkerten satt på løpet. Da ville jeg heller hatt en gammeldags rifle med gjenget løp. Jeg føler jeg ikke gjør annet enn å skyte inn mine sauere, siden jeg ofte har ut løpet for å sjekke for olje mellom løp og innfesting. Jeg går ut fra denne problematikken ( treffpunktendring ved olje i innfesting, samt treffpunkendring ved demontering av løp) er knyttet til alle systemvåpen der kikkerten blir stående igjen på kassa når man tar ut løpet. Jeg liker ikke oppspenneren og vekta på Blaseren, dermed er denne uaktuell. Med andre ord mener jeg systemvåpen er en "feber" som sikkert vil bli kurert, etter hvert som folk blir klar over problemene som følger med, samme som når "magnumfeberen" ga seg når folk oppdaget at elgene daua av 30-06 også...

 

Ikke akkurat det du spør om, men noen generelle betraktninger i forbindelse med at du vurderer systemvåpen :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Ingen erfaring annet enn at jeg har fiklet mye med en strasser som stod leeeenge i den lokale våpenbutikken. Ja den har noen tekniske ingeniørfinesser, men lang og klumpete. Jeg var langt unna godfølelsen. Merkel helix har en stor fanskare, hører nesten aldri om Strasser, kan det si deg noe? Om du allikevel skulle være fristet av Strasser så ta en telefon til Nubben jakt og fiske og hør om han har den enda. Sist jeg så etter så hadde han satt ned prisen og slengt med et ekstra løp.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Merkel Helix. Jeg byttet ut min Blaser r93 med den og angrer ikke et sekund! Etter min mening overgår Merkel Helix Blaser på alle punkter. Jeg har aldri hatt problemer med treffpunktforandring etter at løp og kikkert er tatt av og montert på igjen.

 

Edit: Noen skriveleif.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er flere årsaker, men jeg ble aldri helt komfortabel med Blaseren. En av årsakene var også de antall ulykker det har vært med R93, men det er en helt annen diskusjon som vi ikke trenger å ta her. Men jeg kan si mine meninger om Merkel Helix vs. Blaser R93;

 

- Bedre og enklere løpsbytte

- Bedre avtrekk

- Bedre magasinløsning

- Integrert rail til kikkertsikte

- Bedre løsning på låsing av sluttstykke i løpet

- Lukket kasse, du får ikke sluttstykket i ansiktet ved ladegrep

Link to comment
Share on other sites

Super tråd! Jeg er i ferd med å anskaffe en systemrifle selv.

Valget står egentlig mellom Blaser og Merkel. Så langt leder Merkel med et godt hestehode basert på to ting;

- Giringen på sluttstykket gir mye kortere vandring og man kan ta ladegrep mens man ser i kikkerten

- Systemet til Merkel virker mer helstøpt og gjennomtenkt. Det krever ingen former for verktøy og ga en bedre følelse ved håndtering (subjektivt - jeg vet det)

Link to comment
Share on other sites

Jeg så en instruksjonsvideo med merkel helixt nå. Det ser ut som løpet blir låst fast i et bestemt spor, stemmer dette? Isåfall er det en mye bedre løsning enn sauer, der det er vanskelig å få løpet tilbake på samme plass. Mange sier at saueren deres ikke forandrer treffpunkt etter demontering av løp, men jeg har aldri fått tilbake samme treffpunkt etter at løpet har vert ute. Men jeg går ut fra at også Merkelen får presisjonsproblemer om det kommer olje mellom løp og løpsinnfesting?

Link to comment
Share on other sites

Har vært å tafset litt på en Helix og må si jeg fikk god-følelsen. Demonterte den på sekunder kun etter å sett noen videoer :D

Så enkelt at selv mor kan gjøre det i blinde :wink:

Stemmer det at det er ett spor for å få løpet på samme plass hver gang.

Tror kanskje at man kan få samme problemet med olje som på Sauer. Noen som har erfart dette?

Har sporet opp en tidligere kollega som har Heliks og skulle få prøveskyte den på nyåret, og skal da teste dette eventuelle problemet med olje. Uansett er jo dette enkelt å sjekke eg tørke bort. Problemet vil uansett bli mindre da det er best å ta ut løpet ved puss og da sørge for å tørrpusse før montering.

Han er forøvrig storfornøyd med våpenet og hadde aldri hatt noen problemer.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar.

shooter 2: Vet du årsaken til at han byttet og er bedre fornøyd med Helix enn R8?

Kjetil-A: Hvorfor byttet du?

 

Det meste av det som 'Kjetil-A' nevner var også årsak til hans bytte men de mest viktige sakene er nok lukket kasse, løst magasin, løpsbyttesystemet .. Personlig syns jeg Helix er den fineste rettrekker på markedet i dag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg holdt og på å vurdere helix, 404, R8 og var innom strasser, men det jeg ikke likte med strasser var at det var ikke oppspenner, syntes "hevarmen" virket å stikke ut av våpenet på en merkelig måte og fant litt negativ omtale om våpenet på nett. Jeg kjøpte meg en helix for en god måned siden så har ikke fått skutt så mye med den, men det lille jeg har brukt den er jeg kjempe fornøyd. Giringen er helt genial, skulle ønske jeg kunne bruke helixen når jeg skal skyte omgang i DFS konkurranser. Veldig god balanse er det og i børsa syns jeg. Avtrekket er veldig bra, men personlig skulle jeg ønske det var noe tyngre så kan være jeg prøver å få det justert opp litt.

Link to comment
Share on other sites

Har kledd litt på en Helix. Fantastisk inntrykk, ikke noe rakkel, lett kort og kjapt ladegrep. Antrekket var ikke helt Max.rufsete med litt kryp. Til jakt godt nok, til prikkskyting på lengre hold feks ikke helt Max.

 

Oppspenner er jo rett og slett genialt. Det har vel de fleste slike våpen nå.

 

Et punkt som er verdt å merke seg. I låsekassa går det et spor der ladearmen beveger seg når man tar ladegrep. Åpningen til denne er ca enorm. Jeg er redd denne skal fylles med snø og is på vinterjakta. Et fall eller knoting i skogen med snø på trærne. Litt temp skifte feks fra bli til snø til kulde høyere opp. Vil låsekassen fylles med snø og is og blokkere for et ladegrep?

 

Noen som har testet dette skikkelig ut gjennom praktisk jakt?

Link to comment
Share on other sites

heisan har hatt merkel helix denne sesongen...

har vel igrunnen bare positivt og si,,,

 

noen issue er det vel alikevel med systemvåpen,,,

merkel helix har lite gods i låskasse og picatinny er så lavt montert at noen ringer vil kunne klemme slik att det påvirker løpsbytte. dette er avhengigt av utforming design på klørne til ringene,, har også opplevd att det er vanskeligt og utføre bytte når det er kalt kuldegrader.

dette med olje og treffpungt høres vel noe i overkant ut, et oljelag er jo 0,00?? mm tykt og uniformt runt løpet.

 

vil tro att det vil være atskiligt være med fuktighet og frysing i vinternorge.. en vanpærle som fryser vil nokk kunne gi adskilige spenninger.

 

jeg tror nokk att jeg ville valgt blaser R8 foran helixen idag for og kunne hatt kikkert på løpet. og letter demontering for vedlikehold.

pluss att blaseren blir vel en ca 5-7 cm kortere en helixen med samme løpslengde.

 

selv om det er kjapt og enkelt og bytte løp så pass alikevel på possisjon på sluttstykkehode,,

 

det som taler mot blaseren er att den er ufornuftig dyr ca veiledened pris er jo ca 25000 for en suksess stokk...

faktis er grs stokk billigere en original suksess stokk.

har ikke skutt med strasseren, kunn tatt noe tørrladegrep,,, men denne er vel heller ikke feil, det er jo tysk kvalitet alle disse våpnene..

 

ja helixen har girsystem og man sliper mulighet for og dra sluttstykket inn i øyet...

 

med ladingen er nokk retttrekket av størst praktisk verdi. med eller uten gir.

helixen kunne got hat et spjeld etc som stengte åpningen for retttrekket.. pga snø is etx..

mvh kilden

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Da er skrittet tatt. Har nå bestilt en Helix Alpinist i cal 6.5x55. Neste på lista er løp i 9.3x62. Blir vel etter hvert også løp i 243Win.

Dette skulle vel dekke det meste av behov. Hvis noen har tips om noen som har løp i 9.3x62 å selge mottas dette med takk :winke1:

Håper jeg blir fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...