Jump to content

Hvilken hund har du til rovdyr?


Arvid.N

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg tenker mye på hvilken hund jeg skal skaffe meg.. Noen ganger er jeg mest gira på kortbeint hund, men nå blir jeg mer og mer gira på langbeint hund. hovedsaklig til rev,gaupe og grevling. Men kanskje også en som går på mår?

 

Så da lurer jeg på hvilken rovvilthund har du og hva er dine erfaringer?:)

 

Vet at linjer er det viktigste og at det også kommer ant på individ. Men jeg liker å høre andres erfaring med deres hunder!!:)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Skrivekløe...

 

På langt nær noen ekspert på feltet, men ser hvilke egenskaper som er viktige når vi tjoner på. Jakter med en gjeng som lykkes rimelig bra på gaupa, og det ryker med rev stort sett hver dag vi er ute, i allefall ikke langt unna sannheten. Noen ganger mer enn en. Kaldsporingsegenskapene er uten sammenligning den viktigste egenskapen for å få jakt. Du kan kompensere mye ved å spore sjøl, men når alt kommer til alt er det egentlig dette du har bikkja til. Jeg begynner også å tro at det er fornuftig med en hund som ikke er for løskjefta. For mye støy og vanskelig terreng å spore i gjør at viltet går ut av dagleie lenge før hunden får noe trøkk, og det er vanskeligere å postere. Har du ei bikke som "smyger seg innpå" og tar ut, har du trøkk fra første sekund.

 

Hvilken rase som fungerer best? Fåglarna vet... Har jakta med mange forskjellige raser, og har vært borti mye som har fungert bra, noe som ikke har fungert, og noe som har fungert veldig bra. Om jeg skal nevne de to som har fungert best er det en russerstøver (Helga...) og en smålandsstøver. Begge rasene har sine begrensninger, for jeg har også vært borti en del russere som ikke har fungert. Bl.a min egen som er datter av Helga og aldri har blitt mer enn en middelmådig hund, men som riktignok er 100% klauvrein (som ikke er spesielt typisk for rasen...) og som jager greit på både rev og hare. Dritfeig og snur på femøringen om hun kommer i kapp med viltet (f.eks skadeskutt rev). Smålandsstøver kan være topp, men de virker å være litt utfordrende å få til å fungere, spesielt med tanke på å "få de på rett", dvs i forhold til klauvreinhet osv. Har vært borti noen foxhounds som fungerer greit, vet i allefall at en av dem jager veldig bra (raskt) men er ikke spesielt bra på kaldsporinga. Vi jakter også med en finnstøver nå for tida som vi skyter mye rev for, hun har etter hvert blitt kvitt klauv-basillen, men det går veldig treigt og losen er 100% unyansert, så det er mer eller mindre full trøkk på kaldspor, i uttak, i los og om hunden ligger et kvarter etter. Altså helt umulig å lese ut fra lyden. Schiller hører jeg mye bra om, men det kan synes som noe utfordrende å komme over kull etter meritterte linjer i allefall på rev. Og enda finnes det jo en del raser, bl.a halden, hygen, dunker, hamilton, sveitser... Hadde også en halden i hine hårde, som jagde bra (på alt, faktisk...) men hadde forferdelig dårlige labber. Igjen, et individ blant mange. Og en plott som var... en plott på godt og vondt. Mye lyd, lite vett. Men ei trivelig bikkje. Og uansett hva jeg skriver er det helt sikkert andre som har andre erfaringer med de eksakt samme rasene, rett og slett fordi det er så individuelt.

 

Når det er sagt, er det jo også litt etter hva du er ut etter. Som for min egen del så har jeg en russerstøver som fungerer greit, hadde sikkert vært bedre om hun ble brukt mer. Hun er for dårlig på kaldsporing, hun henger på for dårlig, men hun er klauvrein og har greit søk, jager kun hare og rev dvs to arter jeg har lov til å knalle ned om jeg får sjansen, og hun er grei å holde på med. Dvs at jeg har en hund jeg kan slippe på frisøk uansett om det er barmark eller snø, og få en morsom los jeg kan tjone på med til bikkja går lei eller (rev)losen støkkes ut, da følger hun på et stykke og slipper sporet. Var ute i går, litt prega av stillstand for denne hunden i gaupejakta samt avslutning av løpetida og en meter med løssnø, men det ble en helt grei revelos som jeg støkte ut, en harelos som jeg avslutta med smell, og en harelos som kokte ut i kålen. Om kravnivået ligger sånn omtrent der, bør du velge den rasen du selv synes mest om, for da er det som sagt individet og ikke minst din egen innsats som er begrensninga. Og er du heldig treffer du på et individ som har det lille ekstra. Som den f.eks trenger for å bli en knallhund på gaupe, da snakker jeg i første rekke om kaldsporingsegenskapene men også evnen til å klatre berg (samt evnen til å finne omveier) om det finnes den slags i dine hjemtrakter. Hvis berget er så bratt at du må bøye deg bakover for å se toppen, er det greit å slippe å måtte bandgå til dagleiet før du slipper...

 

Skal du skaffe hund til å jakte mår og grevling er det spisshund som gjelder, iflg norsk lovverk er ikke løs på drevet halsende tillatt på disse artene. Tyvärr...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...