Jump to content

5,6 x 57 R ladedata?


Tomas

Recommended Posts

Noen som sitter på ladedata til 5,6 x 57 R? For to uker siden viste jeg ikke at kaliberet fantes en gang, og nå ser det ut det er en drilling som vil inn i våpenskapet, og da må den vel ha noe ammo. Det finnes også en tilsvarende patron uten R. Hylser kan visst lages av både 6 x 57 R og 7 x 57 R, noe jeg lurer på da, må hylsehalsen freses innvendig/utvendig?

 

I en sannsynlig RWS katalog er den satt opp med 4,8 gram/74 grain kuler. Tar for gitt at den har temmelig krapp stigning så jeg bør vel holde meg til den vekten. Kaliberet er forresten 0.224, så utvalget av kuler er ikke aller verst. Både Swift og Speer har kuler i følge Alvestad sine sider. Tips om helmantel og bonda blyspisskuler tas i mot med takk, men helst noe som er mulig å få tak i her på berget.

 

Dette er en temmelig hissig patron som går over 1000 m/sec, men jeg ser ikke helt nødvendigheten av å ta dette helt ut i en drilling. Så noe reduserte ladinger er flott.

Link to comment
Share on other sites

Takker så meget, har 5,6x52 R ( 22 Svage High power ) fra før, så data der kjenner jeg, men ikke denne odde tyskeren. Så jeg er meget takknemlig for data, problemet med å finne data vil jeg vel tro er når den har " gått ut " for mange år siden. Hva fantes av eks. Vith. og Norma krutt på 60-tallet?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det var det jeg mente å finne ut også, litt rart at de ikke laget også denne i .228. En grunn var det sikkert, men ikke noe vi vet kanskje. Noen super patron er den vel kanskje ikke her, da den har en unødvendig høy hastighet for Nordiske forhold. Personlig har jeg litt morro av å skyte på lengre hold. Hadde i sin tid, tidlig 70 tall både Tikka og Valmet kombi hvor begge hadde frittliggende løp, og presisjonen var etter det jeg kan huske meget bra. Dumt at man ikke satte mer pris på disse børsene og beholdt de. En liten historie fra militærtjenesten på GSV ( Kirkenes ), vi var ute på jakt tre kamerater, hvor jeg lånte ut min Tikka i 222/12 til en kamerat. Da lå det en sjøfugel langt ute på et rolig havflate ( kan anslå avstand til 200 - 300 meter ). Kameraten var nok en habil skytter, og plukket ned denne fuglen med åpne siktemidler. At vi også lå en god del over havoverflaten var også tilfelle. Imponerende var det i hvertfall. Med dette i bakhodet så fant jeg denne drillingen fra 1963, Krieghoff Trump. Morro å se hva den kan klare med meg som skytter. Jeg kan sikkert ikke måle meg med han som tok den sjøfugelen.

 

Han som selger børsa fortalte at kaliberet ( 5,6x57 R ) blir brukt på villsvin i Tyskland, men også på gems. Jeg forestiller meg at gems er noe som skytes på litt avstander, og da gjerne med store høydeforskjeller mellom vilt og skytter, og da trenger man vel kanskje dette lite ekstra. Selger bor i Sverige som du antyder.

Link to comment
Share on other sites

Ladeboka til Hornady har data for 5,6x57 RWS om jeg ikke husker feil. Disse kan kanskje brukes som utgangspunkt med den sedvanlige 10-15% reduksjon for kravepatron. Ellers vil jeg tro DEVA sin manual har data for denne. Desverre er siste versjon av denne ikke tilgjengelig ny lenger, og versjon 6 lar vente på seg. Diverse tyske sider og forum kan evt. være en kilde til data. For øvrig er nok ikke denne lovlig på villsvin i Tyskland, da minstekravet er 6,5 mm og 2000J@100m.

Link to comment
Share on other sites

Ladeboka til Hornady har data for 5,6x57 RWS om jeg ikke husker feil. Disse kan kanskje brukes som utgangspunkt med den sedvanlige 10-15% reduksjon for kravepatron. Ellers vil jeg tro DEVA sin manual har data for denne. Desverre er siste versjon av denne ikke tilgjengelig ny lenger, og versjon 6 lar vente på seg. Diverse tyske sider og forum kan evt. være en kilde til data. For øvrig er nok ikke denne lovlig på villsvin i Tyskland, da minstekravet er 6,5 mm og 2000J@100m.

 

At den ikke er lov har du sikkert rett i, men den har visstnok et forbausene høyt anslag på 100 meter, men jeg skal ikke bruke den på svin. Rådyr er greit nok, og da bør nok kulene være bondet. Hva jeg bruker på fugel som den hovedsakelig er tiltenkt får jeg se.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...