Jump to content

Strømeng AS


Mountain-man

Recommended Posts

Kjøpte en same kniv i dag, den svarte med finger værnet(militær utgaven), har hatt lyst på den lenge! :D

Men jeg har alltid slipt knivene mine på fri hånd, nå kunne jeg tenke meg og prøve litt mer proff utstyr for og sikre meg att kniv egg profilen holder seg orginal! Noen gode råd og få her? :wink:

 

PS: Er det vansklig og flå med denne kniven, pga størrelsen osv?

Link to comment
Share on other sites

å slipe samekniv er ingen enkel sak, da det er 3 forskjellige egger på den. Flåegg i front, skjære på midten, og hugg innved skjeftet... Jeg har en strømeng kniv som vel er 25 år nå, og er blitt slipt en rekke ganger, men sist jeg var nordpå, hadde jeg den med, å var innom hos strømeng å fikk de til å slipe den opp for meg.... Den er fortsatt som ny faktisk.. så utstyr, og kunnskap helt klart viktig :)

Link to comment
Share on other sites

Du finner nok ingen masseprodusert samekniv med tre forskjellige vinkler på eggen.

 

Lengden på bladet gjør den mer kødden å sette opp, mest fordi det er mer å slipe.

Har brukt Tormek på de sameknivene jeg har satt opp, men samekniver skal visstnok slipes med konveks egg.

Stålet i seg selv er ikke så hardt, så mulig det går greit med bryne. Bare pass på at du ikke sliper den buttere.

Link to comment
Share on other sites

Du finner nok ingen masseprodusert samekniv med tre forskjellige vinkler på eggen.

 

Lengden på bladet gjør den mer kødden å sette opp, mest fordi det er mer å slipe.

Har brukt Tormek på de sameknivene jeg har satt opp, men samekniver skal visstnok slipes med konveks egg.

Stålet i seg selv er ikke så hardt, så mulig det går greit med bryne. Bare pass på at du ikke sliper den buttere.

 

 

Konveks egg, hvordan ser det ut :?:

Link to comment
Share on other sites

Konveks egg, hvordan ser det ut :?:

 

Det motsatte av hulsliping.

Konveks ("utbulende") snittflate av eggen istedenfor konkav (hul).

 

Sliping på roterende stein gir hulslip/konkavslip.

Sliping på bryne gir (i prinsipp) planslipt egg.

Sliping på båndsliper uten støtte/plate under båndet gir konveksslip. Også et resultat ved dårlig bryning og overpolering av egg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...