Jump to content

Riflevalg, fugl, blykuler.


Stefflus

Recommended Posts

Jeg har i flere år spekulert på hva som skal få den siste plassen i garderoben.

Nå som jeg har begynt å støpe til '94en (.44) begynner alternativene å snevre seg litt inn. Men på de snart ti årene jeg har fundert har det skjedd saker. Magnumer har overtatt, og det saliggjørende er å brenne ut løpet fortest mulig i jakten på flatest mulig kulebane. Sikkert moro det, men det har gått på bekostning av noe av mangfoldet som er tilgjengelig over disk.

 

Nå har jeg blitt såpass gammel og sindig og deler av bruksområdet er erstattet av mer passende rifler at hadde det ikke vært for at jeg er så glad i .223en min ville jeg angret på at jeg ikke gikk for en 22 Hornet eller 222 isteden.

Jeg har ikke troen på at kuler og andre ladekomponenter blir billigere og bedre tilgjengelig fremover, så nå er det selvberging som gjelder.

Kriteriene blir som følger:

 

1. Normalt ladeområde som tillater blykuler uten gascheck.

2. Bolt eller enkeltskuddsbrekk med optikk, kjent for å greit holde tommen på 100m.

3. Hylsetilgang, evt. lett omforming, men helst bør minst en type fabrikkammo finnes som sammenligning.

 

Jeg vurderer:

22 Hornet. Den er bare en nusselig storsjarmør. Synd med hylsehalser som sprekker, men med forholdsregler (og anløping) tror jeg det skal gå fint. Så en kar på Youtube som hadde ladd dem minst 14ganger. Lovlig i svenske rypefjell, men følsom for vind..

 

25-20 Win.

 

7x33 Sako

 

30-30 Win

 

Burde jeg også tenke på 7,62x39, 300 Whisper osv.?

Hvor mange børsiser kan evt. bygge, og er det lang ventetid?

Er det et alternativ å få brotsja et løp til ei børse med løpsbytte?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ladet og skutt endel i min gamle BRNO-Hornet og er ikke ubetinget enig i at Hornethylser sprekker i halsen noe særlig mer en f eks 222 hylser.

 

Spesielt Sako's hylser er gode, det same med RWS, men de har jeg ikke ladet så mange ganger som Sakohylsene.

Jeg har en batch med 10 stk Sakohylser som jeg fikk av en kamerat for mange år siden. Disse hadde han ladet noen ganger (vet ikke hvor mange) før jeg fikk dem i hende. Jeg bestemte meg for å se hvor mange ganger disse kunne omlades, så disse 10 hylsene har blitt ladet omtrent hver gang jeg lader til Horneten, og skytes først hver gang jeg skyter med børsa. Hvis jeg ikke husker mye feil tror jeg at jeg nå har ladet disse 10 hylsene 14 eller 16 ganger! De har ikke blitt glødet underveis, har blitt trimmet noen ganger, og fortsatt har jeg 10 hylser, dvs ikke en eneste av disse er sprukket eller blitt skadet på annen måte. Nå har de blitt helpresset "riktig", dvs skuldra er ikke satt tilbake, men halsen har blitt helt presset hver gang.

 

Det som er mere viktig er at en er nøye når en setter i kula, slurv her kan ofte medføre at hylsehalsen kollapser på ene sida om hylsa ikke er godt nok sentrert i hysehalsen.

Horneten er en koselig patron å lade og skyte, og synes ikke at et ufortjent rykte om at de sprekker ofte i halsen skulle forhindre noen fra å anskaffe seg en nostalgisk patron for allsidig småviltjakt!

 

Joda, det finnes patroner som skyter mye flatere, har vesentlig mindre vindavdrift, lettere å få god presisjon med rett ut av eska, lettere å lade, mater bedre fra magasinet, og sikkert også bedre på de fleste områder. Men de har ikke den nostalgien og sjela som Horneten!

Link to comment
Share on other sites

1. Normalt ladeområde som tillater blykuler uten gascheck.

 

30-30 Win

 

30-30 fungerer utmerket og du kan bruke blykuler (må være litt hardt bly) uten gas-check opp til rundt 450-500 m/sec.

Skulle du trenge mer kraft kan du jo øke hastigheten, men da må du size og sette på en gas check, om du er redd for kostanden med gas check kan du gjerne bruke de billige i aluminium. Skal du bruke 30-30 i enkelt skudd kan du jo også bruke spisse kuler.

Link to comment
Share on other sites

Som Marlin95 skriver, så har 30-30 et bredt brugsområde. Den kan lades fra klasse 1 og ned til sub. Kræver leveraction, længere boltaction eller knækvåben. Ok med dæmper.

7x33 Sako i en gammel L46 eller L461 tilbyder en let lås og masser af nostalgi. Ammu kan være svært tilgængelig. God med dæmper.

300 whisper skyder kugler fra ca 700 meter/sek og ned, blykugler i passende hastighed og tunge 230grs kugler i sub hastighed. Passer i kort lås. Meget god med dæmper.

Er du interesseret i blykugler så læs lidt på Cast Bullets.com

Knæk og Bræk

Jes

Link to comment
Share on other sites

Takk!

 

Krever 30-30 eller noen av de andre filler dersom de skal lades lavt? Isåfall kunne jeg likegodt gjøre det med 223en min. Jeg heller mot å prøve det først uansett for å sjekke presisjon og fordi det uansett kan være kjekt å ha ei kuletang liggende. Bøylerifle er nok ikke aktuelt, med mindre noen har erfaringer rundt ett bueminutt.

Link to comment
Share on other sites

Det er masse lade data på 30-30 med støpte kuler. Her er et lite utvalg fra Lymans bok om kulestøping.

 

Med Lee C309-150-F kule tang :

 

Krutt grain-krutt fps trykk CUP *** Max(grain)krutt fps trykk

 

2400 14 1605 25.900 *** 17 1849 34,600

 

SR-4759 15.3 1584 23.700 *** 20.4 2064 36,400

 

N130 19.3 1593 20.200 *** 27.3 2205 36,500

 

 

*****************

 

Det finnes mange andre ladninger med enda lavere hastighet, men feks 20 gram med N130 så burde du få rundt 1600 fps det vil jeg tro er max uten å bruke gas-check.

Jeg tror en slik lee 150 grain med moderat hastighet ikke vil skade fuglen, men om du ikke skal bruke kula i en lever action så kan du jo kanskje prøve med spis kule slik som:

http://leeprecision.com/mold-dc-312-155-2r.html" target="_blank (må sizes). Det er ikke umulig å skyte sub MOA i en win 94, det burde være mulig å komme nærme med støpte kuler.

" target="_blank Uansett er du i tvil og ikke trenger magasin prøve en Ruger no 1 etc.
Link to comment
Share on other sites

Jaok men det er jo ca. passe fart :)

Med mindre det skjer noe krøll i det transsoniske området, og jeg burde satsa på noe rent subsonisk.

 

Det med bøylerifle handler mest om det estetiske. Jeg har en Win94 i .44 og det første jeg gjorde var å røske av kikkerten, så jeg skyter ihvertfall ikke fugl med den. Bortsett fra Struts, kanskje.

Link to comment
Share on other sites

Jeg som kommenterer har hatt tre stk lever action rifler, først en Marlin i 444, så en Winchester i 356 Win og så en Marlin i 450. Jeg er ingen veldig god skytter, men da jeg kom over på bolt action i 375 H&H mag var storviltprøven i boks med det samme. Med disse tidligere nevnte våpen var dette ikke lett, ikke sagt at det er umulig. Har ladd patroner i ca 40 år, så noe prøving med disse lever våpnene ble også prøvd, uten at jeg kom i havn. Var vel kanskje ikke så veldig tålmodig når elgjakta nærmet seg. Lever våpen er nostalgiske, men kommer ikke i mitt våpenskap noe mer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg som kommenterer har hatt tre stk lever action rifler, først en Marlin i 444, så en Winchester i 356 Win og så en Marlin i 450. Jeg er ingen veldig god skytter, men da jeg kom over på bolt action i 375 H&H mag var storviltprøven i boks med det samme. Med disse tidligere nevnte våpen var dette ikke lett, ikke sagt at det er umulig. Har ladd patroner i ca 40 år, så noe prøving med disse lever våpnene ble også prøvd, uten at jeg kom i havn. Var vel kanskje ikke så veldig tålmodig når elgjakta nærmet seg. Lever våpen er nostalgiske, men kommer ikke i mitt våpenskap noe mer.

 

Jeg kan ikke helt skjønne det, har hatt flere før. På min første 30-30 måtte jeg kjøpe et ekstra diopter sikte bak (lyman), da gikk det bra. Ellers har jeg nå to stk i 444 og 30-30 og har ikke noe problem å ta storvilt prøven med god margin. Om du hadde kikkertsikte, er du sikker på at kikkerten etc var i orden? Jeg får meget gode treff med min 444 og Docter classic kikker i 1,5-6x42. På min 30-30 måtte jeg bite i det sure eple for et par år siden (ser ikke så bra som da jeg var 22) og sette kikkert på den, treffer vedlig bra. Men med vanlige jern sikter kan jeg skjønne at det er en utfordring.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...