Jump to content

Slapp hylsehals


Bartemannen

Recommended Posts

Hadde en snodig opplevelse her i helga når jeg skulle lade meg noen 223 treningsskudd.

 

Har kun hylser skutt i eget våpen, og vanligvis så halspresser jeg bare. Egentlig kun jaktammo jeg helpresser.

Uansett, dette var Norma hylser skutt 2 ganger.

Har fra før halspresset Norma hylser x antall ganger og ladet igjen med stor suksess.

 

Jeg ble derfor overrasket når jeg skulle sette i kulene (samme som jeg alltid bruker). På flere av patronene så datt bare kula ned i hylsa og stoppet oppe på kruttet. Hylsehalsen var rett og slett veldig slapp.

 

Jeg fikk løst det med litt finurlighet ved å ta ut igjen kulene og legge en mikroskopisk krymp før jeg satt i kulene igjen. Testskyting viser at de oppfører seg som normalt.

 

Vært borte i slikt før noen av dere?

 

Hva er løsning tror? Vil det hjelpe å helpresse? 10 av hylsene jeg ladet tok jeg å helpresset for å sette i noe Oryx, og de satt fint.

Link to comment
Share on other sites

Bruker du LEE sin halspressedie? I så fall kan du skru ut delen LEE refererer til som"mandrel". Altså tennhetteutstøteren, sett den i drillen og smergle den ned noen hundredeler. Står i bruksanvsiningen som fulgte med. Antar Normahylsene har tynnere gods i halsen enn de du har brukt tidligere, og da vil du ikke få feste. Ikke alle som liker dette, men det gir eieren muligheten til å skreddersy ammunisjonen sin. Ikke smergle for mye, og det er lurt å legge smergelpapiret på noe hardt og jevnt så du ikke ødelegger sylinderfasongen på "mandrel", Videoen viser demontering:

Link to comment
Share on other sites

Det er små marginer. Selv Norma kan variere fra lot til lot, og det kan jo være at ammunisjonen du har ladet tidligere har vært marginal. Du har også det som heter "Springback", dvs når du klemmer messingen sammen, så fjærer den alltid litt tilbake og det kan også variere.

 

Krymp kan deformere prosjektilet, og gi mindre presis ammunisjon.

 

Tar ikke lang tid å modifisere "mandrel". Bruk 1000 eller 1200-korning og litt olje (symaskinolje, våpenolje - ikke så nøye). Demonter, slip, monter, prøv, helt til kula ikke lar seg dytte ned i hylsa med mild håndkraft, kanskje litt til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...