Jump to content

Kule "setback" (skyve kula innover hylsa)


Scitech

Recommended Posts

Hei hopp! relativt fersk innen lading, ønsker å gjøre alt riktig. Lee presse, collet neck sizing die, kaliber 308.

 

Lurte på en ting som jeg har prøvd å finne svaret på, men det virker som om at dette er mest aktuelt vedrørende lading til pistol. Men hva med rifle? Dersom man skulle være uheldig å få mista ei kule på hodet fra 1 meters høyde, eller om man på merkelig vis "bommer" på kammeret når man skal mate inn ei kule, er det rimelig at dette påvirker setedybden til kula? Har man da gjort noe feil dersom kula har flytta seg noen tusendeler lengre ned i hylsa?

 

Testa for moroskyld å sete ei kule i hylse (uten tennhette og krutt), for deretter å sleppe den med kula først ned mot gulvet fra ca. 1 meters høyde. Husker ikke nøyaktig hvor mye kula flytta seg, men nok til at jeg begynte å lure på om jeg hadde necka hylsa godt nok. Fornuftig som jeg er har jeg ikke prøvd dette med ferdigrulla fabrikk ammunisjon, men lurer da på hva som er normen. Det sier seg vel selv at dersom man dytter med nok kraft på kula så vil den til slutt trekke innover i hylsa. Men hvor mye skal til, og hvordan vet man at halsen på hylsa har godt nok grep rundt kula?

 

Dummykula jeg testa hadde ikke crimp, så mulig det hjelper for å motvirke dette, men av den informasjonen jeg fant på diverse forum virka det som at "neck tension" var mer avgjørende her.

Link to comment
Share on other sites

Om du slipper den fra 1m høyde og kula presses inn er mine første tanker at du har for dårlig kulehold. Kan du presse kula inn med fingrene ?

Du snakker om 1000 deler kortere patron, det spiller ingen rolle.

Om du mister er ferdig patron fra 1m høyde gjør ikke det heller noe, verste som skjer er at plastuppen (om den har det) knekker eller blir deformert. Det spiller heller ingen rolle for "jaktpresisjon"

Link to comment
Share on other sites

Crimp:

" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Takk for linkene Jim. I og med at jeg ikke har kuler med cannelure trodde jeg at jeg ikke behøvde å crimpe. Jeg er også forsiktig med ammunisjon sånn sett, grunnen til at jeg spør her er fordi jeg ikke vil erfare hva som skjer hvis man plutselig har mata inn ei patron i kammeret som har for høyt trykk som følge av endret setedybde. Dette er helt sikkert et ikke-problem, men jeg er som sagt ny og varsom :)

 

Om du slipper den fra 1m høyde og kula presses inn er mine første tanker at du har for dårlig kulehold. Kan du presse kula inn med fingrene ?

Du snakker om 1000 deler kortere patron, det spiller ingen rolle.

Om du mister er ferdig patron fra 1m høyde gjør ikke det heller noe, verste som skjer er at plastuppen (om den har det) knekker eller blir deformert. Det spiller heller ingen rolle for "jaktpresisjon"

 

Nei, jeg får ikke dytta kula verken ut eller inn ved hjelp av fingrene (men jeg ble litt dratt med å la kroppsvekta over og da smatt den inn, men det er vell ikke annet å vente :lol: ) Slipp-testen var i rundt en meters høyde med 168 gr kule ned på betonggulv. Det var snakk om tusendeler ja, men mulig det rett og slett bare har vært deformering av tuppen (Sierra MK HPBT).

 

Er det uansett noen tommelfingerregler for kuleholdet i hylsa og hvordan man eventuelt vet om man har riktig hold? Jeg vil jo ikke ha for mye heller da dette sannsynligvis også kan føre til noe økt trykk?

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener tusendels millimeter (burde selvsagt formulert meg riktig)

Kulehold kan måles med forskjellen på hylsehals før og etter du har satt inn kulen. 0.05-0.06mm holder i de fleste tilfeller.

Men her er det sikkert like mange meninger som det er kruttkorn i 10gr krutt

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner at det var snakk om millimeter, men det var myntet på TS som også bare skrev tusendeler.

Hva måler TS dette med? Selv er jeg glad om jeg klarer å sette kulene innenfor en tidels mm målt på spissen, for ogivalen varierer som regel litt, og med noen billigkuler snakker vi 5 tideler.

Jeg virker sikkert frekk, men det er ikke hensikten. Jeg er fornøyd med et skyvelære, enten vanlig som leser i tideler, eller digitalt som leser i hundredeler (selv om jeg bare ser på tidelene), og lurer på hvorfor tusendelene er å trakte etter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner at det var snakk om millimeter, men det var myntet på TS som også bare skrev tusendeler.

Hva måler TS dette med? Selv er jeg glad om jeg klarer å sette kulene innenfor en tidels mm målt på spissen, for ogivalen varierer som regel litt, og med noen billigkuler snakker vi 5 tideler.

Jeg virker sikkert frekk, men det er ikke hensikten. Jeg er fornøyd med et skyvelære, enten vanlig som leser i tideler, eller digitalt som leser i hundredeler (selv om jeg bare ser på tidelene), og lurer på hvorfor tusendelene er å trakte etter.

 

At det er milimeter det er snakk om sier seg selv. Jeg higer på ingen måte etter tusendeler, men dette var det jeg observerte, og derfor valgte jeg å stille spørsmålet. Når det er sagt så tviler jeg på at skyvelære jeg bruker er nøyaktig nok til å måle dette uansett, men tenkte å forhøre meg litt bare for å være på den sikre siden :thumbup: Basert på det du nevner her blant annet med billigkuler så antar jeg at slike så variasjoner er til å leve med og at det ikke er noe å være bekymret for. Så takk :smile:

 

Jeg mener tusendels millimeter (burde selvsagt formulert meg riktig)

Kulehold kan måles med forskjellen på hylsehals før og etter du har satt inn kulen. 0.05-0.06mm holder i de fleste tilfeller.

Men her er det sikkert like mange meninger som det er kruttkorn i 10gr krutt

 

Mange takk, det var dette jeg var ute etter :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...