Jump to content

Hvor viktig er egentlig lydsvake klær ved skogsfugljakt?


tiurjegern

Recommended Posts

Artig tema å diskutere, blir spennende å se andres erfaringer her. Jeg klarer sjelden å gå så stille at lydsvake klær blir viktig. Man klarer seff å gå stille når man vet hvor fuglen sitter, men vanskelig når man går på støkk, eller går med hund. Da lager man som oftest så mye lyd uansett, at klærne her lite å si.

 

Jeg har ofte, men langt fra alltid, opplevd at hønsefugler trykker lengre når man lager lyd, enn når man prøver å snike. F.eks gå å prat og lignende. I så måte har jo klær som lager mye lyd en positiv effekt.

 

Også har du jo de gangene du ser fuglen på lang avstand. Da blir det jo sniking for å komme seg på skuddhold. Da vil jeg nok tro at lydsvake klær er en fordel.

 

Jeg har en Norrøna Dovre jakke, den bråker mye, også har jeg en Finnskogen bukse(Gore-Tex) den bråker litt. Skal jeg snike så hiver jeg flees jakka over dorvrejakka. Da blir jeg plutselig litt mer lydløs.

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Jeg tror at lydsvake klær er mest for din egen del, slik at du kan reagere raskt hvis du hører fuglen lette. Tror Andreas er inne på noe her, jeg opplever ofte at tiuren trykker sålenge jeg går og lager lyd, det er ofte i det jeg stopper for å lytte, at tiuren letter. Dette tror jeg er fordi tiuren hører utrolig godt og har full kontroll på deg så lenge du beveger deg. Når du stopper derimot, og blir lydløs blir tiuren veldig usikker, mister følelsen av kontroll og tar av. Jeg tror den føler seg tryggere når den har kontroll på deg, og vet hvor du befinner deg. Grunnen til at jeg bruker så lydsvake klær som mulig er ikke fordi at tiuren ikke skal høre meg, men fordi jeg vil høre tiuren.

Link to comment
Share on other sites

+1, blir gæren av en jakke jeg har som knirker, ikke hørbart for noen andre enn meg selv, dog irriterende. Spent på folks tanker rundt dette, da jeg tror de fleste skogsfugljegere har et forhold til dette. Selv er min teori at hvis den hører at du kommer på lang avstand, typ bråkete skalljakke mot tørr grankvist, så vil den stikke på lang avstand (lydløst løpe bort eller slippe seg ned fra et tre) . Men hvis den først hører deg på nært hold vil den trykke, inntil du enten stopper, går rett mot fuglen eller har gått forbi. Sistnevnte har skjedd irriterende mange ganger! På støkk jakt går jeg nå ofte sikksakk med unaturlig mange pauser.

Link to comment
Share on other sites

Lydsvake klær er absolutt en fordel uansett hvilken jakt man bedriver - kanskje med unntak av undervannsjakt. Små lyder som vi mennesker ikke hører oppfattes godt av dyr og er egentlig en beskjed til de at de skal komme seg i sikkerhet til de finner ut at det er trygt å komme frem igjen. Når rovfugler reagerer på lyd fra byttedyr på langt hold så gjør de det samme på ukjente lyder. Et tillegsmoment er jo at ved bruk av lydsvake klær så trenger en ikke irritere seg over små ulyder. Dette er i tillegg et godt argument for oss som må bruke høreapparater - der ALL lyd forsterkes :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Min erfaring med støkkjakt er at lydløshet og farge på klær er av liten betydning (innenfor rimelighetens grenser). Jeg tror fuglen hører meg uansett. Den kan ikke ta til vingene og eksponere seg hver gang den hører en lyd i skogen. Det er først når man er visuelt identifiserbar som menneske at de letter. Dette har jeg erfart mange ganger når jeg har blitt fristet til å ta snarveier ut i åpent terreng. To skritt utpå myra og tiuren i lyngen på andre siden, 100m unna, flyr opp. Han har da antagelig hørt meg lenge.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...