Jump to content

7,6 Mannlicher, en særing.


Vaquero

Recommended Posts

Hvis jeg har kommet til rett patron så er dette en raring:

normal_7%2C6_Mannlicher.JPG

Fra venstre: 7,60 Mannlicher, til høyre: 7,5 Nagant for sammenligning.

Jeg har denne patronen til venstre, den måler på mitt skyvelær 7,78x23,58mm. Alt jeg har saumfart av litteratur og på nett så ender jeg opp med 7,60 Mannlicher modell 1894. Jeg er takknemlig for eventuelle korrigeringer hvis andre kjenner igjen patronen.

1894_mannlicher6_sized%5B1%5D.jpg

normal_PintaMannlicherG%5B1%5D.jpg

Disse to bildene har jeg googlet meg frem til.

Hvis jeg har kommet til rett våpen så er det en meget sjelden sak som kom i to kalibere,: 6,55 eller 7,6mm.

https://www.forgottenweapons.com/6-5mm- ... s-d-julia/" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

normal_7%2C60_M.JPG

normal_7%2C60_ma.JPG

Fra venstre:

# 7,78 x hylselengde 23,58mm. Den omtalte patronen, bunnstempel, ingen. Kulediameter 7,78mm.

# 7,5 Nagant, blykule 8,26mm. m/papirvikling, hylselengde 22,40mm. Bunnstempel RP 1919.

# 7,5 Nagant, mantel 8,22mm. hylselengde, 22,17mm. Bunnstempel ingen.

# 7,5 Nagant, blykule 8,37mm. hylselengde, 22,15mm. Bunnstempel NP (Norma),

# 7,5 Nagant, blank/løs. Hylselengde 22,79mm. Bunnstempel NP (Norma).

# 7,5 Nagant, løs rødplast, Bakelittfabrikken. C.O.L. 23,06mm.

 

Vi ser en del variasjoner på hylselengde på 7,5 Nagant her, men den omtalte patronen avviker fra alle de andre hylselengdene. Nagantkulene har også forskjeller i diameter.

 

Jeg setter pris på Veidinns kritiske spørsmål her, bra. Det jeg er ute etter er hva dette kan være. Jeg kan selvfølgelig ta feil i påstanden om 7,60 Mannlicher. Jeg kommer ikke med en sterk påstand. Dette er morsomt uansett.

 

7%2C60_manl_.jpg

Slik ser patronen ut på bilde hentet fra nettet. den har krave som vi ser.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok en tidlig utgave av Hærens 7,5Nagant du har fra 1893 og i noen få år prøvde Hæren med mantlet kule men gikk raskt over til papirviklet blykule som de Marinen brukte. Disse hylsene var ofte umerkede men noen skal ha hatt utenlandsk merking.

 

DSC04662_zpssnh4myyi.jpg

Her ser du den norske til høyre og en 7,60 Mannl. til venstre

 

DSC04669_zpsqt85cxue.jpg

Her ser man bunnen og merkingen "x 95 x K&C" (=1895 Keller & Co), den norske uten merking.

 

Ser man på en rask oppmåling:

---------- Mannlicher----------------Nagant

Kuledia. 7,84 ------------------- 7,74

Hylsel. 23,79 ------------------- 23,44

Rim.... 10,06 ------------------- 10,38

Over rim 8,83 ------------------- 9,01

Link to comment
Share on other sites

Oppfordrer andre til å grave frem noe gammelt grums :D

normal_20151031_220832.jpg

normal_20151031_221101.jpg

Gravde fram en neve med grums,som jeg tror må være nagantpatroner,har nøyaktig samme mål som den papirviklede 1921-patronen fra RP,men merket S.F.M og etpar G-er ?

Hvis du samler forskj bunnmerkinger og savner denne er det bare å gi et hint,vaqero :)

Link to comment
Share on other sites

normal_9%2C3x53R.JPG

Slik ser den ut skarp, 9,3x53R. Dette er særfinske saker. Den er opprinnelig utviklet fra 7,62x54R Mosin-Nagant. Patronen står oppført i mine oppslagsverk som Finnish & Russian Hunting. Den kom i ca.1945. Jeg har tre varianter med hylsebunn: 2 stk. SAKO med to ulike kuler, og en merket VMT.

 

Hvorfor ikke en tråd med finske patroner, de har vært flinke finnene til å lage mye bra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...