Jump to content

QuickLOAD


gordon setter

Recommended Posts

Har fått QL og det er virkelig moro å legge inn data der på forskjellige krutt typer og kulevekter.

Men sammenligner litt opp mot de to ladebøkene jeg har, Ladeboken 5 og 6.

 

Det jeg stusser over er at i ladeboken nr 5 så bruker de på kaliber 22 Hornet og 45g kule, 9,5 og 10,2g krutt, ut fra QL så er dette ganske så heftig ( ihvertfall 10,2g), i ladeboken nr 6 har de moderert denne ladningen og bruker 8 og 9g som virker helt ok på QL.

Skjønner at 10,2g er maksladning og at de har testet denne.

Men ut fra QL vet jeg ikke om jeg ville gått for den.

 

Samme på pakningen til Norma jaktmatch fägel i 222, der oppgir de en hastighet ved munning på 975m/s, for å få denne hastigheten på QL med Norma 201 krutt så må jeg opp i en kruttmengde på ca 25,3g, mens maksladningen i ladebøkene ligger på 23,5 med dette kruttet og 50g kule.

Nå tror jeg for min del at det kan være greit å lade 222'en ned til 850m/s for å være snill med rypa, men presisjonen har jo og noe å si så man må jo prøve seg fram.

 

Men et artig program, og hvis man bruker dette fornuftig sammen med ladedata i ladebøkene så har man jo et bra verktøy.

 

Uansett, fint om dere som har dette programet fra før kan komme med tips og råd rundt bruken av QL på denne tråden siden jeg er helt fersk.

Link to comment
Share on other sites

QuickLoad er nok "bare" et dataprogram, og som alle andre programmer er "Søppel inn = Søppel ut"

Derfor er det viktig at alle data som legges inn i programmet (eller som ligger der) sjekkes.

Hylsevolum bør sjekkes med vann og justeres deretter. Samme gjelder partonlengde, noe som påvirker trykket betraktelig.

Når alle parametrene er sjekket er det en del avanserte funksjoner som kan justeres. En verdi her er "Shot Start Pressure" Her vil en del kaliber med ekstrem friflukt ha feil data. Videre mangler programmet inndata for friflukt, og hvilken tennhette som brukes. Justering for friflukt kan gjøres i "Shot Start Pressure" med hvilken verdi skal man da bruke??? Eneste sikre muligheten er å ha trykkskutte patroner som man deretter legger inn i programmet og justerer verdiene til det stemmer. :shock:

Ved praktisk bruk har jeg funnet ut at QuickLoad er et brukbart verktøy, men langt fra å stole på. Bruk en god ladebok, ikke QuickLoad for maksladninger.

Men, det er et bra verktøy for vilkatter og uprøvet kaliber. (bare man starter lavt og bruker sunn fornuft)

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...