Jump to content

Jakt i Indre Oslofjord


Roffa

Recommended Posts

For noe år tilbake fant jeg et kart over områder i indre Oslofjord der sjøfugljakt ikke var tillatt.

Tenkte å prøve kajakken en tur, men jeg finner ikke noe oppdatert informasjon noe sted om steder som har begrensninger. Så vidt jeg husker var det nokså fritt frem fra Nesoddtangen og utover med unntak av øyene nære Sandvika og asker.

 

Er det noen som vet hvor jeg kan finne denne informasjonen nå? Har lett både hos kommune og fylkesmann uten å finne noe.

Link to comment
Share on other sites

Den ble litt bedre ja.

 

Man finner også en variant av dette kartet som viser jaktforbudssoner i brosjyren/heftet "vern av sjøfugl i indre oslofjord":

http://nofoa.no/oslofjord/index.php?fil ... re_lav.pdf

 

Det neste spørsmålet er hvordan lovens lange arm forholder seg til dette, og om det er noen i forvaltningen som har noe å si.

Jeg ville kontaktet Fylkesmannen i Oslo og Akershus før jeg la ut med kajakken.

 

Jeg VET at andre har jaktet i disse områdene før, også inne i bunnefjorden, og ansett egen aktivitet som lovlig etter samtale med fylkesmannen, men det begynner å bli endel år siden.

 

Det går en annen tråd om dette her på forumet, hvor det hevdes at all jakt innenfor drøbaksundet er forbudt.

 

En avklaring er egentlig på tide..

Link to comment
Share on other sites

Viltloven sier:

§ 32.(grensen for grunneiers jaktrett mot vann)

På elv og innsjø går grunneiers rett til jakt og fangst så langt som hans eiendomsrett. Mot hav og fjord går grunneiers rett til jakt og fangst så langt som landet ligger tørt. Utenfor denne grense og på grunner og skjær som er overskylt ved alminnelig høyvann og ikke tilligger noen eiendom som kobbeveide, er jakt og fangst tillatt for norske statsborgere og alle som det siste året har vært og fortsatt er bosatt i Norge. Direktoratet kan i enkelttilfelle gi utlendinger som ikke er bosatt i Norge adgang til slik jakt.

 

Dette "praktiseres" på forskjellige måter rundtom i landet, og i noen områder er det gitt tillatelser til fri jakt fra endel holmer og øyer som ikke er overskylt ved høyvann. Ellers er det grunneiers tillatelse som gjelder, selvom det i Østfold er "hevd" på fri jakt fra holmer.

 

I indre oslofjord; HVIS jakten er lovlig(noe jeg personlig er usikker på inntil jeg har fått bekreftet lovligheten fra fylkesmannen) er det nok overskylt ved høyvann og ellers grunneiers tillatelse som gjelder.

Link to comment
Share on other sites

Om sjøfugljakt i Bærum kommune.

 

"Hei,

 

Det er ikke lovlig å drive sjøfugljakt i Bærum. Havnereglementet forbyr bruk av skytevåpen innenfor Bærums havnedistrikt, og setter derfor begrensninger for jakt. Bærums havnedistrikt er hele Bærum skjærgård.

 

Dersom du ønsker mer informasjon om havnereglementet, kan du kontakte havnesjef Leiv Moe (67 50 41 55)

 

Se forvaltningsplan for gjess i Oslo og Akershus side 29 (kartet viser hvor bruk av skytevåpen/jakt ikke er tillatt): http://www.fylkesmannen.no/Documents/Do ... ferdig.pdf" target="_blank

 

Bjørn Erik Pedersen

Spesialkonsulent

Bærum kommune, Natur- og idrett

Tlf: 67 50 43 87

E-post: bjorn.pedersen@baerum.kommune.no

Postadresse:

 

Natur- og idrett, 1304 Sandvika

Kontoradresse: Arnold Haukelands plass 10"

 

Svar fra Asker kommune

 

"Hei

 

I forvaltningsplanen for gjess i Oslo og Akershus står det på s 28-29:

 

For fjordområdene i Oslo og Akershus er spesielt havneloven med på å begrense jaktutøvelsen på

gås. Havneloven gir kommunene hjemmel for å innføre lokale bestemmelser (forskrifter) hvor det

kan bestemmes at det av sikkerhetsmessige hensyn ikke er tillatt å bruke skytevåpen. I våre fylker

er det slike lokale bestemmelser for bruk av skytevåpen (omtalt som eksplosive varer) i kommunene

Asker, Bærum og Oslo, hvor det kun er tillatt å jakte/bruke skytevåpen langs et smalt belte lengst ute

i fjorden (Figur 16).

 

Jeg har tidligere påpekt at jeg mener dette er feil og at begrepet «eksplosive varer» ikke omfatter jaktammunisjon.

 

Jeg har derfor bedt om en snarlig redegjørelse på hvorfor Fylkesmannen tolker begrepet eksplosive varer på en slik måte at jaktmulighetene i indre Oslofjord begrenses.

 

Jeg ønsker også NJFFs syn på saken.

 

Så snart disse svarer vil jeg informere deg om utfallet.

 

Når det gjelder verneområder finne du disse på:

 

http://fylkesmannen.no/Oslo-og-Akershus ... neomrader/" target="_blank

 

Mvh

 

Tomas Westly"

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...