Jump to content

Optikk til rypejakt ?


rypert

Recommended Posts

Hei. Trenger noen råd og tips om valg av håndkikkert til rypejakt. Budsjettet er ca 5000 kr. Vekt spiller mindre rolle, men den bør få plass i lomma.

 

Den beste kikkerten jeg har eid sålangt, var en Nikon Prostaff 5 8x42. Jeg synes dette var en kjempegod kikkert, så det skal sikkert ikke mye til for at jeg blir fornøyd når jeg nå skal ha ny. Forøvrig var denne for stor til mitt bruk. Fikk ikke plass i lomma uten at begge hender måtte hjelpe til. Dvs den ble igjen hjemme.

 

Har hatt både 8x og 10x tidligere og synes begge forstørrelser er komfortable i bruk.

 

Så hva anbefaler dere?

Link to comment
Share on other sites

alle de tre store dvs swaro/zeissog leika har lommekikkerter i 8x20 og 8x25 noen av dem har også 10x25 . Dette er gode kikkerter for det du spør om , men du taper ganske mye på synsfelt kontra en swaro 8x30 slc som jeg har sammenlignet med . Jeg kjøpte en swaro 8x25 cl i høst og synes det er en meget god kikkert til en ikke altfor stiv pris . Går i lomma gjør den også . Optikron har også mange små kikkerter men de konkurerer ikke med de tre store hverken i ytelse eller pris :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...