Jump to content

Kjøttsag - tips


Dagl

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har tenkt litt på å kjøpe kjøttsag.

Har brukt kjøtt - båndsag til dette formålet, men etter flytting er jeg nå lenger unna sagen...

Tenkte å begynne å dele kjøtt hjemme fra neste år. Altså er det ingen hast...

 

Jeg kan selvsagt kjøpe en tilsvarende båndsag som jeg har lånt før, som er laget for å sage kjøtt. Denne jeg lånte hadde også kraftig kvern, som var ett stort pluss. Men det er ikke plassbesparende... Derfor har jeg gått og tenkt litt på om det kan finnes noen annen - mindre - form for sag som kan brukes på kjøtt eller mere korrekt bein.

Bajonettsag er en variant. Men jeg synes den er litt klønete til mindre delingsjobb som koteletter, ribbein etc.

Tenkte litt på Fein-sag eller lignende. Noen som har testet slikt?

 

Først og fremst blir den å bruke på rein. Og sjelden til kløving av ryggrad - men det kan tenkes.

Mest blir det kapping av ribbein, skive opp rygg til koteletter, kapping av bein til kraftkoking.... etc.

 

Noen som har noen forslag?

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte for noen år siden en kombinert kjøttsag/kvern av Moe&Co. Den anbefaler jeg å styre langt unna. Sagen ble levert med elendig sagbånd, kvernen var noe rallemikk og servicen hos Moe&Co den gangen var langt under pari.

Fant denne http://www.jula.no/catalog/verktoy-og-m ... nk-240041/" target="_blank" target="_blank hos Jula. Den har saghøyde 80 mm - men da blir det vel bare ribber og bein du kan sage med den. Ellers er det viktig at du kommer godt til for rengjøring etter bruk.

Det kommer litt an på hvor stort budsjett du har også. Kanskje denne? http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... rough=true" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Det var saga fra Moe&Co vi (fatter og jeg) kjøpte ilag, og som jeg har brukt til nå. Vi har vært fornøyd med både den og kverna, så tydelig er det forskjell på produktene som kommer derfra. Har delt opp 1-2 elger og 1-2 rein iåret + noe gris med den. Men nok om det, ulike erfaringer bare.

 

I utgangspunktet var det ikke en båndsag i det hele tatt jeg er ute etter. Men om det finnes noe håndholdt som kan brukes. Mye enklere å stue vekk, og til en viss grad også rengjøre. Men er ikke sikker på om jeg er på rett spor her....

 

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

På slaktehusene hadde de noen sager som så ut som overdimensjonerte vinkelslipere (mulig de har det fremdeles) og de fikk meg på tanken at håndholdt sirkelssag muligens lar seg bruke til kjøttsag. For å foreslå å sette sagblad på en vinkelsliper gjør jeg ikke. Hvis man velger en batteridrevet sag med fintannet blad og god batterikapasitet + batterier i reserve så skulle det la seg gjøre å sage kjøtt. Deretter rengjøring, tørking og rett i en skoeske for lagring :D

Link to comment
Share on other sites

Jepp, det ligner mye på de sagen jeg også har sett på bilder fra slakterier.

Er jo på en måte omtrent midt i blinken.

Skal absolutt vurdere den etterhvert. Det blir ikke noen oppdeling mer her iår, så jeg har ett år å vurdere på.

 

Mange takk for tips!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Har en slik sag av god gammel type. Denne kom til meg-via omveier(?).., i.f.m nedleggelse av et slaktehus.

 

Send pm hvis noen driver med slakt i stor stil, for meg har den mildt sagt ingen bruksområde.

Den er konstruert før HMS. Skjermer etc finnes ikke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...