Jump to content

skyte 17hmr mot vann?


Bullmastiffen

Recommended Posts

etter en dag på fjorden hvor alle fugler (unntatt 2) lå rett utenfor haglehold satt jeg å tenkte for meg selv at 17hmr må jo være genial på sjøfugl (om været tillater det, altså lite bølger)

men så er det jo nevnt noen ganger at kuler rikosjerer da.

Hvordan er dette med 17hmr vil den kula fragmentere og være relativt ufarlig etter et treff i vann eller er den som 22lr, like farlig for skytter som for fuglen etter skudd mot vann?

Jeg har selv hatt en 22lr som slo inn i busken BAK meg når jeg som guttunge rappa farfars gamle salong og skøyt etter abbor i bekken!

 

Skjønner jo selv at ikke det er mulig å garantere noe som helst, og skyter selvfølgelig ikke når jeg ikke er 158% sikker på bakgrunn, derfor er jo det store spørsmålet er denne lille flua av en kule farlig i 360grader rundt meg når den avfyres mot svømmende fugl på vann utenfor vanlig haglehold?

 

(beklager rotete innlegg men håper noen forstår knotinga mi)

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig at v-max eller tnt vil ekspandere ved treff i vann og derfor miste mye av sin kraft og derved muligens ikke rikosjere så mye, men....jeg vil ikke garantere det.

Må nesten bare prøve med dobbel sikker bakgrund å se om du får fiskesprett, men husk at vinkel på kulebane mot vannoverflaten kan gi helt forskjellige spilleregler fra skudd til skudd.

Tror det er veldig liten om ingen fare for at du får prosjektilet i retur ved skudd på fugl utenfor haglehold.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...