Jump to content

Tubbs Speedlock og div-Rem 700/Seven


YnStee

Recommended Posts

Hei.

 

Nokon her som har Tubbs Speedlock tennstift og fjær på sin Seven/ Rem 700? Hvor evt bestilte du frå?

 

Nokon som har bytta boltmuffa til ei i aluminiumistaden for stål?

 

 

Byrjer bli "manisk" på å luke ut potensielle feilkilder/løse deler, så jeg har begynt å snuse på å bytte ut mi standard Leupold montasje, med samme produsent si Dual Dovetail montasje. Samme innvridning av ringene både framme og bak= ingen sidejusteringskruer til å kunne løsne.....(Jupp, vet at det mest sansynlig ikkje skjer, men det er en gang det mellom øra som surrer...)

 

 

Satser på at nokon har svar til meg :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har gjort "alt annet", med potensielle feilkilder/løse deler, kan du bestille tennstift, fjær & boltmuffe.

Aner ikke om det er relatert til ett "presisjonsproblem", med bøssen din, eller det bare er "løse" deler.

Men uansett, du vil ikke merke de store forskjellene presisjonsmessig.

Bolten/avtrekket, med alle sine bestandeler, er ett meget interessant tema! Du vil fundere en del før du skjønner hvordan det henger sammen.

Vil du å lære mer enn du noengang ønsket, vedrørende seven/700, sender meg en pm, med ditt tlf nr, så kan jeg kontakte deg. Men det blir nok ikke før etter jakta, og det min venn, er ett tøyelig begrep.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Neida, det har aboslutt ingenting med presisjon å gjøre spørsmåla mine, den er god. Har brukt standard montasjen i noen år nå på min seven, men har vært nysgjerrig på dual montasjen en stund, så rett og slett derfor jeg spør :) Jeg har aldr behov for å vri av kikkerten likevel, hadde jeg hatt det så hadde jeg brukt qr eller lignende.

 

 

Hvor er det folket bestiller speedlock fra i disse tider? Kronekursen er så som så mtp utenlandshandel...

 

 

Selv om det er ubetydelig i den store sammenhengen, så spares det noen gram vekt ved bytte av muffe, tennstift/fjær og montasje i den rette enden av rifla, da jeg ikkje ønsker gjøre noe med pipa mtp balansen.

 

HAr man lyst har man lov...:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bla. to Remington 7 som begge har fått mange nye komponenter etter som åra har gått, inkl Tubb spedlock spring(men ikke firing pin, siden den har innslag av aluminium).

 

Mine 7 børser er jaktverktøy og delene jeg har byttet ut er valgt deretter. Hadde jeg skulle oppgradert en Remington til banebruk, hadde jeg lagt andre hensyn få styre valget mht komponenter og ikke minst hvilket metall delene er laget av.

 

Av samme grunn har altså mine 7èr fått nye komponenter som jeg mener vil gjøre børsene til bedre/mer sikre/robust jaktverktøy.

Jeg har ikke tatt hensyn til vekt i det hele tatt.

 

Stokkene er McMillan, ikke grunnet vekt men styrke.

Talley stål base og QR-ringer, tåler en trøkk og jeg kan bytte siktemiddel uten å bekymre meg for treffpunkt(har testet dette...)

3-posisjons sikring, låser tennstempel og hevarm i bakre posisjon(sikkerhet).

Tubbs speed lock spring, har lest at tennstiften avleverer mer energi til tennhetta med denne(redusert risiko for at det ikke sier pang...)

Stål patron-tilbringer, stål er sterkere enn aluminium.

Stål underbeslag fra PTG, stål er sterkere enn aluminium.

Tykkere rekylklakk, tar imot rekylkreftene med autoritet...

Rifle Basix avtrekk, et reinere avtrekk som gir mer forutsigbarhet i skuddøyeblikket(spesielt viktig dersom en skal skyte på noe som ikke står helt i ro)

 

Dette er mine valg for å gjøre en allerede et par gode Remington børser til et enda bedre jaktverktøy(i mine øyne).

Andre legger selvfølgelig andre variabler til grunn når de skal oppgradere sin(e) rifle...

Link to comment
Share on other sites

Er ikkje spissen av speedlock tennåla av stål..? Mens resten er alu..?

 

 

Jeg komme ikkje til å bytte ut underbeslag eller tilbringer med stål, da eg ikkje ynskjer meire vekt.

 

Rekylklakken er jeg ikkje bekymra for, regner med at den tåler ei dempa 308 win.

 

Pipa mi er bytta, og er tjukkere enn original Seven pipe, samt kappa på 42cm. Ynskjer ikkje hente vekt ved å gjere meire med den, da det hjelper så lite med lett rifle viss balansen ikkje er god.

 

Har hatt min andel utskiftbare montasjer, og alle har funket, men jeg har kanskje blitt litt paranoid etterkvart, da eg vil ha færre skruer/deler som kan løsne. I så måte er jeg veldig gira på prøve Dual Dovetail montasjen.

 

Takker for svar så langt, Morgan Cane

 

Skjeftet er High Tech og avtrekket timney, så de gjør jobben og vel så det.

Link to comment
Share on other sites

Takk for det MC, er svært godt tilfreds med både bukk og rigg. Riggen klokka inn på 3 447 gram på kjøkkenvekta med demper og kikkert, så den er lett, men ikkje superlett. Det er eg heller ikkje ute etter, da rifla skal vere lett å skyte godt med også.

 

Kan alltids dreie ned pipa, men det vil gå utover balansen i stor grad, og da er det berre bortkasta med den vektreduksjonen.

 

Bytter eg boltmuffe, tennstempel og litt endring ellers bakpå kassa, så blir balansa perfekt trur eg, nå er den NESTEN perfekt tykkjer eg..:)

Link to comment
Share on other sites

en slik tubbs sak, vil den gi kortere slagtid?

 

Ja, med Tubbs fjøra i seg selv sparer en vel noen millisekunder, med Tubbs tennstempel av stål/alu noe mer...

 

Kanskje ikke så mye tid å spare på en moderne Remington eller lignende børser, men desto mer på eldre konstruksjoner som M98 og varianter av denne som CZ/Brno.

 

Husker Alf M. Bråten skrev en artikkel om bytte til Tubbs fjør og tennstempel på en M98 i et Jeger blad noen år tilbake. Det var tid å spare ja, men hvor mye det har å si under ordinær norsk jakt er jeg usikker på...

 

Husk også at kortere lukketid ikke nødvendigvis betyr at tennhetta får tilført mer energi... Det viktigste er vel at det sier pang, hver gang :)

Link to comment
Share on other sites

for maks energi til å slå av tennhetta så ser jeg for meg at en tyngre og tregere tennål vil være best :mrgreen:

 

Men tenker at med kortere slagtid så ser jeg for meg at man rekker ikke å vingle like langt fra blinken , dvs lettere å skyte godt med for oss som er litt urolige...?

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte en liten periode under den kalde krigen en Rem 700 varmint som skarpskytterrifle. Originalt var den ikke pålitelig med Raufoss NATO. Den klikket av og til når temperaturen sank under -10. Problemet ble løst med hardere slagfjær og at sluttstykket ble kokt helt reint i vann og blåst tørt.

Link to comment
Share on other sites

Har to 700'er med kort kasse, den ene sitter det alu boltmuffe og speedlock kit i. Vet ikke om jeg er helt komfortabel med speedlock-delene, har opplevd klikk på noe ammo med harde hetter(.223 russerammo)

Det er merkbar forskjell i slagtid.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter ikke nato eller russer skudd i min 308, så jeg er ikkje bekymra for klikk i så måte.

 

Jeg kommer til å skifte både tennstift, fjær og boltmuffe på min, da er jeg nok i mål. I tillegg vil jeg prøve Dual Dovetail, men her vil det jo være en forutsetning at skruehullene i kassa er rette nok mot løpet, til at en får justert seg inn i senter ved brukt av klikkene på kikkerten.

Link to comment
Share on other sites

Har testet mye rart opp i gjennom å hadde nylig en prat med Magnum Hansen når det kom til lette tenn nåler.

Til stående å frihandsskyting er det en fordel men når det kom til rein presision så hadde en del tester vist at den kunne synke ved lette stempel, bla br skyttere som byttet til det å samlingene åpnet seg for å så krympe når man satt i standard.

Hvorfor bortsett fra at man får tent hetta 100% kontra å å få tent hetta marginalt kan være grunnen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...