Jump to content

Breton lånes ut til jakt i høst


rodnebb

Recommended Posts

Jeg har en breton tispe på 6 år som jeg har vært på jakt med i høst, en ukes tid. Men egentlig hadde hun hatt godt av mere tid i skogen og mindre på kjøkkengulvet, så om noen skulle ønske å låne henne på jakt utover høsten så er jeg åpen for det.

 

Hunden er ikke veldig jaktvant, spesielt har det blitt felt litt for lite fugl for henne. Hun fungerer derfor best fram til hun har tatt stand (men hun er jaktivrig og søker terrenget godt). Deretter er det litt ymse med tanke på å holde standen, og apport i etterkant, selv om hun etter min mening stort sett fungerer ok. Det er derfor en fordel om den som låner henne er vant til å trene en hund, ellers kan resultatet bli noe varierende.

Link to comment
Share on other sites

Hei, dette høres interessant ut. Jeg er glad i fuglejakt med hund, men har ingen selv. Er en erfaren jeger, og god skytter, men har ikke særlig kunnskap om hundetrening. Har tilgang til flere små terreng i Telemark, med mest skogsfugl. Vet ikke hvordan det er med fugl der i år.

 

Jeg bor på Kolsås, så det er jo enkelt for oss å treffes for en prat. Kan jeg ta kontakt om det åpner seg en helg i oktober? Jeg skal til Dalarna på skogsfugljakt neste uke, men er litt skeptisk til å ta med en ukjent hund.

Link to comment
Share on other sites

jeg prøvde henne på skogsfugl for et par år siden med null resultat - men det var også et terreng med hovedsaklig veldig tett skog, så det var vanskelig å få skutt. Vi fant fugl noen ganger, men de gangene det var mulig å skyte bommet jeg :(

Hun skremte opp en brunfugl i år, men hva som skjedde vet jeg ikke - for langt hold til å se.

 

Generelt har hun hatt problemer med at hun buser på og skremmer opp fuglen for tidlig, men dette ser ut til å ha bedret seg i år. Det var flere gode stander - hun jobbet godt når jeg var nær nok til å observere, men av og til skremte hun opp fugl da hun var utenfor synshold eller jeg ikke fulgte med. Jeg tror noe av det hun skremte opp var fjellrype, så i så fall ikke helt hennes feil.

 

Hunden søker av terrenget bra, er entusiastisk og ønsker å finne vilt. Imidlertid så lar hun seg ikke dirigere godt på avstand - det lar seg ikke gjøre å kommandere henne til å avsøke et spesielt område, men man kan få henne til å gå nærmere ved å rope henne inn når hun er utenfor synshold. Hun går typisk 70-120 meter ut i søkene.

 

Hun har heller ikke nok erfaring med at fugl blir skutt, så med tanke på ro i oppflukt og apportering så trenger hun at den som jakter med henne trener henne riktig. Generelt har jeg trent henne hjemme med tanke på ro i oppflukt (jeg kaller henne inn i stedet for å kommandere dekk) og apport, men det har ikke blitt nok fugl skutt til at hun er "stabil". Hun blir f.eks. for opphisset når det er fugl i nærheten, og bør roes godt ned før hun skal apportere, ellers blir det ikke mye igjen av fuggelen :) Ved apporttrening i hagen apporterer hun en rype svært pent.

 

Hunden er helt klart bedre enn ingen hund på jakt og søker terrenget godt og skaper skuddsjangser, men de som jakter med henne bør ha erfaring med å trene fuglehund fra før.

 

Utover det så er hun hyggelig og selskapssyk, og knytter seg lett til nye personer. Hun er imidlertid ikke alltid like glad i andre hunder, så man bør være forsiktig når hun introduseres for disse - men jeg tror det bør gå bra om man tar det litt med ro.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...