Jump to content

Spottekikkert til under 3000?


fredrik

Recommended Posts

Å stå på land en varm sommerdag med varm luft stigende og se utover kald sjø blir som regel en utfordring med stor forstørrelse . Motlys med gjenskinn i sjø er også et problem .

 

Et scope med høy forstørrelse er ikke min greie . Jeg har en zeiss 12x, 20x,40 x80 som kan brukes som 2 monokulare kikkerter av to personer . Å bruke ett øye vs to er som dag og natt . Ubrukelig med ett øye er min mening da man ser hvordan to øyne fungerer i samme kikkert .

Trives best med to øyne , stereobilde og dybde i bildet . Og det er utrolig mye man kan observere med lav forstørrelse på lange hold om kvaliteten på optikken er høy

Her fungerer 8x60 , 14x45 ,18x80 og 20x80 best og synsfelt strekker seg 60 km ++++ fremover med skiftende mellom landskap , sjø og atter landskap bak der igjen . 40 x 80 blir ikke brukt men skiftet ned til 20x da det fungerer best på den store. Ser mer med 8x , 18 x og 20 x gjennom urolig luft enn med 40 x .

Jeg har også filtrer som hjelper i motlys med gjenskinn i sjø på to av dem .

 

Budskjett 3000 kr og nedover -- leter man lenge nok så dukker det opp noe bra på et loppemarked etc .

 

Hva skal man anbefale ?? Det enkleste er en brukbar håndkikkert på stativ . Det beste er faktisk å låne seg noen kikkerter og prøve seg fram . Å anbefale noe er ikke enkelt da lysforhold antakeligvis ikke vil være sammenlignbart med det det er her og at jeg selv har optikk på øverste hylle .

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor snur de fleste alt på hodet når de skal ha seg en utsiktskikkert ???

 

Stor forstørrelse , ett øye , smalt synsfelt .

 

Hvorfor brukte Tyskerne under krigen to øyne , lav forstørrelse , stort synsfelt og kvalitet på optikk til bruk ved observasjon ????

 

Flere burde hatt mulighet til å se inn i en stereomåler med forholdsvis lav forstørrelse men med et vidunderlig stereobilde hvor 3 D effekten er fantastisk . :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...