Jump to content

Rådyrjakt tillatelse


NiklasW

Recommended Posts

Hei, er en forholdsvis fersk jeger, og har et spørsmål angående rådyrjakt. Har de siste ukene vært mye på rev og due jakt på nabojordet, og det er uten unntak at jeg ser og hører rådyr hver eneste morgen. Hvordan er det med rådyrjakt? Trenger jeg bare grunneiers tillatelse også er det bare å gønne på, eller trengs det tillatelse fra kommunen? Veit det er noe med kvote bestemmelse og slikt, men usikker på hvordan dette er.. :?

Link to comment
Share on other sites

For at du skal kunne skyte storvilt, må det først og fremst være et løyve på dyret! Om løyvene er ledige, kan man så kjøpe det løyvet, når man har tatt oppskyting på storviltprøven, kan man jakte storvilt. Men du er jo allerede på småvilt jakt i området, da vet du nok også sikkert hvem som evt har løyve eller ikke på rådyr.

Link to comment
Share on other sites

Løyve, er det samme som Jaktkort.

 

På et vis, ja. Men jeg tror det var ment litt annerledes i et tidligere innlegg i tråden.

 

Forskjellen mellom et jaktkort på småvilt og et jaktkort på rådyr (de fleste steder, mulig det er noen steder man fortsatt forvalter rådyra tilsvarende som småvilt?) er at det for rådyr stilles litt større krav til hvilke eiendommer som gis tillatelse til å jakte rådyr. I prinsippet er det kommunen som gir kvoter, og hvis de gir kvotene direkte er det basert på kommunale regler om minsteareal. Altså hvor stort areal et jaktområde må disponere for å få minimum 1 dyr tildelt. Mange steder er dette nå delegert til storvald som får bestandsplan godkjent hos kommunen og kan tildele til sine medlemmer.

 

Så en grunneier kan ikke uten videre gi tillatelse til jakt på rådyr på egen eiendom, slik han kan for f.eks duer eller hare. (Det samme gjelder for øvrig også for bever)

Link to comment
Share on other sites

På et vis, ja. Men jeg tror det var ment litt annerledes i et tidligere innlegg i tråden.

Vet ikke hva G mente, som han/hun ikke skrev. Å blande inn småvilt jakt her, har da lite med saken å gjøre.

 

Spiller ingen rolle hvem som utsteder/selger jaktkortet, for jeg forutsetter at de har lov til å selge det. Og det vet nok også en bonde, som er en del av et "lag". Og hvor det er "laget", som har fått invilget x-antall rådyr på en eiendom, eller i et område som består av mange eiendommer (eks. beitelag, grunneierlag, m.m.)

 

Skaffer en jeger et lovlig jaktkort på rådyr, er alt i orden for jakt i det området tillatelsen gjelder. Og tillatelsen heter vel fremdeles Jaktkort. :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skaffer en jeger et lovlig jaktkort på rådyr, er alt i orden for jet i det området tillatelsen gjelder. Og tillatelsen heter vel fremdeles Jaktkort. :)

 

Ja, ingen tvil om det. Sammenligningen med småvilt var for øvrig for å vise til forskjellene mellom dette, og viltarter det kreves kommunal tillatelse til jakt på. Det var dette jeg tror ble ment med "løyve", altså at grunneier må ha kvote fra kommune/storvald for å kunne skrive ut rådyrkort. I tillegg skal man selvsagt ha (eller ha kontrakt med) godkjent ettersøkshund ved jakt på rådyr.

Link to comment
Share on other sites

Først må du spørre bonden om han/hun er medlem i et grunneierlag som organiserer storviltjakten i området.

Om han er det, må du kontakte grunneierlaget for å få svar på hvordan du kan få en fellingstillatelse eller flere på rådyr.

Om han/hun ikke er medlem i et slikt grunneierlag, må du få avklart om han/hun har eller evt. har krav på en eller flere fellingstillatelser på rådyr.

 

Om du så får/kjøper en eller flere fellingstillatelser på rådyr, så kan du starte jakta med hagla di den 25/9 eller evt. en annen senere jaktdato om grunneierlaget har en senere jaktstart.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...