Jump to content

Erfaring med Baofeng UV-5RA


isagang

Recommended Posts

Heisann!

 

Er det nokon her inne som har erfaringen med Baofeng UV-5RA? Vanskelig å legge inne jakt kanalane utan kabel? og kanskje kordan radioen er i felt, med og utan skogsantenne osv.

 

Sett pris på svar om noken har synspunkt!

 

Veit godt det er ein radio som er i gråsona, men har tenkt å gjere det lovlydige å betale avgifta og redigere kanalane for at den skal kunne brukast :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 2 stykker.

 

Radioene ble levert med alle kanaler deaktivert.

Forutseende nok hadde jeg kjøpt USB kabelen.

Programmet lå på hjemmesiden til produsenten.

 

Siden jeg selv ikke har Windows lot jeg en kollega aktivere de aktuelle kanalene.

Det gikk greit.

Jeg mener å huske en youtube snutt om manuell aktivering av kanaler med det giddet jeg ikke siden USB kabelen kostet ett mindre antall dollars på ebay.com

 

Jeg satte i 2 lange antenner uten å prøve de korte i felten. (Jeg mener å huske at de kostet omtrent NOK 20 stykket den gang det fantes Dyre NOK og billige dollars)

Jeg gidder ikke å skifte antenne ute i terrenget.

 

Når det er nedbør så trer jeg over en lynlåspose med antenna som stikker ut oppover gjennom ett hull jeg stikker i posen.

Jeg ser ingen grunn til å teste hvilken IP klasse jeg fikk for USD omtrent 30-35.

Radioene fungerer. Det er ikke noe mere å si.

En enkel grei jaktradio som jeg ikke ville solgt til Røde Kors.

Begrenset rekkevidde til noen kilometer tar jeg for gitt

ut fra de brukte frekvensenes iboende egenskaper.

Det er ikke meningen at jeg skal kalle opp jegere i Italia for å utveksle informasjoner om godværet :-)

 

Hvis jeg trengte noe bedre så ble mitt valg Icom:

http://www.magasinet.no/jaktutstyr/jaktradio/jaktradio

Ett greit valg for Røde Kors synes jeg.

(De har vel neppe ubegrenset med penger)

 

Jeg har en mic for å holde i hånden og en øremusling som holder til mitt bruk.

(Jeg er ikke typen uten impulskontroll som røsker og sliter i ting og trenger militær kvalitet)

 

Kjøp ekstra batteri og annet ekstra utstyr billig

på ebay.com eller mindre billig hos din lokale pusher.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Eg og hadde to stykker, tenkt som reserveradioar på jakt og til å ha slengande i bilen og boksen bak på knallerten til amatørbruk. Dei funkar heilt greitt og rekkevidda er omtrent den samme som dyre radioar viss antenna er den samme. Eg kjøpte ikkje kabel, for eg pleier å klara å leggja inn frekvensar via tastaturet. Det gikk fint med Baofengane og. Litt knotete med to-frekvens repeaterkanalar, men ikkje verre enn ein ganske dyr Icom som eg og har. Sidan eg stort sett enda med å bruka dei to gamle Yaesuane mine uansett, så enda eg med å gi vekk begge Baofengane, noko eg tidvis angrar på.

 

UV5R i sine mange versjonar har svært følsomme mottakarkretsar, noko som kan vera ein fordel, men også ein ulempe. Dei spreier ein del drit på lufta (spuriøse), men sidan sendeeffekten er låg så har det sjeldan noko å sei. Eg ville vore forsiktig med å bruka dei i bystrøk, for ein veit ikkje kven ein forstyrrar. Det beste er å læra seg å bruka minst mogeleg sendeeffekt, då forstyrrar ein minst og batteriet varer lengst. Å senda med full effekt i alle samtalar er litt som å ropa alt ein klarar, nødvendig ein sjeldan gong, men støyande for mange, og ein slit seg sjølv ut.

 

På bygda og på fjellet kunne eg klart meg fint med ein slik radio. Viss du har litt meir interesse for desse radioane enn dei fleste så les gjerne kva denne hollendaren skriv (slapp av, det er på engelsk):

https://hamgear.wordpress.com/2012/04/0 ... r-part-ii/" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for alle svar og tips! Tenke å bruke den til reserveradio og "studentradio" til inntektene er større enn utgiftene.

Etter eg ser kva dykk andre har erfart, trur eg det skal blir ei ok løysing for meg dei neste par åra. Men trur den blir beskytta meir for veir og vind enn zodiacen eg har hatt i ei årrekke no, med tanke på kvalitet og lignande.

Har også kjøpt ekstra batteri og antenne til den, men ikkje kjøpt kabel til programering, då eg fant en video som beskreiv det ganske bra manuellt.

Link to comment
Share on other sites

Å kalle Baofeng et "anerkjent merke" er vel å ta i, men sånt rent renommé-messig så er de vel fullt på høyde med en del av disse rebranded kina-radioene som selges i Norge som "x"-com (bytt ut x-en med valgfri bokstav(er), bare ikke "i").

Men personlig så hadde jeg kjøpt en icom, Yaesu, Zodiac e.l. Da vet en hva en får og de billigste icom'ene er vel innenfor rekkevidde for de fleste.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...