Jump to content

Jakt cocker spaniel. Noen som har erfaring?


Mauser M03

Recommended Posts

Jeg har akkurat tatt farvel med elghunden min, en 14 år gammel NES, fantastisk hund. Han savnes dypt...

 

Men, når jeg tenker på en ny jakt kompis, så kjenner jeg at jeg er litt lei elgjakt og vil heller ha en mer allsidig hund.

Jeg jakter det meste, men i antall dager og tilgjengelighet så blir det gjerne Due/Gås/And, kanskje litt skogsfugl fra tid til annen. Kan være greit med en hund som er godkjent på ettersøk om jeg tar meg en tur etter rådyr eller elg. Viktigst av alt er vel antagelig at den fungerer bra med andre hunder og som familiemedlem.

 

Utseendemessig og av hva jeg har lest, så virker Jakt Cocker Spanielen fin. Kanskje den vil ha problemer med å apportere Gjess?? Noen som har prøvd å få en slik til å apportere fugl på +/- 5kg...

Link to comment
Share on other sites

Når dachsen ble syk og måtte den tunge turen til vetrinæren i fjor, ble det etterhvert jaktcocker her i huset. Første runden med noe som ligner fuglehund, så det er ikke all verdens med erfaring å bringe til torgs, hittill har det bare vært trening, men fy fasan for ett skinn til å jobbe, både til lands og til vanns.

 

Jeg har hund i fra http://www.bannockfield.no/, og har hatt ekstremt god nytte av Anine og Tores kompetanse i forhold til trening, hjelp og støtte til en ny og i denne sammenheng uerfaren hundefører.

 

Gjess vet jeg ikke noe om, men jeg vet at en 11 kilos tispe har apportert felthare på 7 kilo, jeg har en liten tispe på 9 kilo og satser vel ikke akkurat på gåsejakta, for å si det slik.

 

normal_villdyret.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei, har pr i dag to jakt cocker hanner- en på 3 år og en på 11 mnd.

 

Trent de mtp småvilt jakt, og med fokus på at de skal jobbe innenfor haglehold. De loser på uttak av hare, rådyr og tiur. Vannpasjon er de gode på og apporterer hva det måtte være. Har hatt my glede av cockern på andejakt og duejakt. På gåsejakt over fastmark er det en kjempe ressurs når gåsa deiser ned i utreska kornåkre.

 

Min bror har to tisper og disse er trent på hårvilt. Overskudds hunder på jakt med my fart:) de søker ut til 300-400 meter og setter fart på det som måtte finnes.

 

her er en tråd jeg begynte på når jeg skaffet min første jakt cocker.

 

viewtopic.php?f=7&t=80057

Link to comment
Share on other sites

Interessant! Jeg må få henge meg på her:

 

Jeg er ute etter en støtende/kortdrivende hund til rådyr og hare, for bruk i små, viltrike teiger mot postrekke. Ønsket er et moderat søk på inntil 200 meter, los ved uttak - og gjerne to-tre hundre meters drev.

 

Er det vanlig at jakt-cockeren gir los ved uttak?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...