Jump to content

Hva slags rifle til "løpende Elg"?


Rango

Recommended Posts

Jeg bruker Sauer 200STR med 74cm/21mm løp. Lang, tung og ikke minst STABIL. Dette er et rimelig alternativ til sakoen (som sikkert også er brukbar), men skal du bruke 200STR fordrer det at du skyter i A eller B, og ikke jegerklasser.

 

Har prøvd endel børser på løperen, og jeg har funnet ut at stygglange og ditto tunge børser er best å skyte med, iallefall på elgen.. men det er selvsagt smak og behag. Kalibret må være godkjent til storvilt for at du skal ha lov til å skyte løpende elg med den.

Link to comment
Share on other sites

spørs jo hvilke klasse du skal skyte i,jeg skyter sporter og har en sako varminter i 308win,som jeg lader med lapua trainer 123gr.lite rekkyl og går greit.plan nå er og få bbytta kikkert så jeg får dotter.så hvis du skal skyte sporter så hadde jeg kjøpt meg ei brukt sporter i 6,5.i jakt så hadde jeg satsa på samma kaliber og kikkert med dotter i.

Link to comment
Share on other sites

jeg har en ombygd kongsbergmauser i 6,5*55 som jeg bruker til feltskyting og elgbaneskyting. har bygd om stokken. gjort noen tilpassninger rundt pistolgrepet og på forskjeftet + at det er montert kinnstøtte på den. denne er toppet med en gammel husqvarna kikkert med elgdotter. denne fungerer utmerket. kikkerten begynner å bli dårlig, men fungerer til blinkskyting. dette er ei billig og robust børse. presisjon er det heller ikke noe å si på. eneste ulempen med denne typen rifle er noe treg sluttstykkegang.

 

mvh:andreasli

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal også ha meg ny rifle :D

 

Ringte Jakt og Friluft, og ble anbefalt ei Tikka T3 med KKC-stokk. http://www.kkc.no/

Koster mye mindre enn en original Sako. Tror jeg topper den med en Schmidt & Bender med elg-dotter.

 

Denne holder seg akkurat under 4,5kg-kravet til jegerklassen.

 

 

Har selv også Tikka T3, og har sett en god del på KKC-stokken: hva med en Tikka T3 laminated stainless med hevbar kinnstøe? Ser at du oppnår en del av det samme: og selv er jeg godt fornøyd med kinnstøtten. Den ble levert som standard hos Rogne Våpen...Våpenet er ikke så alt for tungt, men likevell stabilt og greit å ha med å gjøre. Kinnstøen medfører at jeg har oppnådd god stabilitet, også på løpende.

 

PS: gå inn på www.tikka.fi og ta en titt på laminated stainless der. Et spesielt og flott våpen :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

sauer 200str kan man både skyte i jegerklassen OG sporterklassen, alt etter hvilket løp\stokk\kikkert man har på den! 8)

 

har selv en 200str med orginalstokk, ett 60cm x 19mm løp, s&b 4-16x50 elgdott-kikkert.

hele pakken veier ca 6,5 kilo! :D syns den er utrolig stabil, har fin vektbalanse og super på løpende elg, men med tynnere løp, lettere kikkert og lett stokk ( f.eks tyristubbens svartorstokk) går den glatt i jegerklassen (under 4,5 kilo) :) men ulempen med jegerklassen (syns jeg da) er at børsa blir for lett og vinglete! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...