Jump to content

Størrelse på bushing til die


KitchenAid

Recommended Posts

Hei og hjelp :?

 

Skal kjøpe Forster bump neck dia og må i denne sammenheng også kjøpe bushing til denne.

 

Har forsøkt lese litt om dette men min engelsk snurrer litt i hodet.

 

Jeg leser slik fra brownells, trekk 0,002 av på diameteren av en ferdigladdet hylse. I fallet av .308W blir ikke dette .306, alltså at dette er bushingstrørrelsen?

 

Hvordan gjør dere som har redding comp dier eller forsterdier med dette?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har to bøssinger til 308Win, en til Norma og en til Lapua hylser, de er hhv. .336" og .334". Andre vil ha andre preferanser til kulehold, og fortrekke andre bøssinger.

Om du ikke gløder hylser vil du ofte måtte bruke en trangere bøssing etterhvert, eller få varierende kulehold etter alderen på hylsene.

Ulike loter vil nok også ha ulik tykkelse i halsen, så kanskje må du ha flere bøssinger. Jeg har ikke hatt det problemet, men lader jo mest 6.5x55 - med .293" bøssing.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Men denne hylsen som det er satt inn en kule på; er dette en "norma xx" eller er det en jeg har ladet om sjøl hjemme. For det er da jeg funderer, hva skal jeg presse om med først slik at jeg kan ta mine mål og så få presset om igjen.

 

(begynner kjenne meg dum her:)

 

edit: leser http://www.forsterproducts.com/client_i ... ctions.pdf" target="_blank

 

Leser det som at jeg skal måle utsiden av en skutt hylse og - 0.002, altså (veggtjukkelse x2 + kulediameter - 0.002)

 

edit 2.0 : Ser at .308 "kittet" til forster anbefaler samme som du har M67! Da har jeg en start på dette. Takk for svar allihopa"

http://www.forsterproducts.com/catalog. ... did=700987

Link to comment
Share on other sites

OK, en liten forklaring er tydeligvis på sin plass. Tanken bak disse diene er å presse ned hylsa minst mulig, men samtidig må jo halsen presses ned til under kulediameter innvendig for å holde på kula. Nå vil forskjellige hylsemerker variere litt i godstykkelse, ergo vil optimal diameter på dien også variere. Vanlige dier presser bare ned så selv de tynneste hylsene gir godt hold, men det betyr at hylser med tykkere gods presses unødvendig mye. Ved å tilpasse diameter på dien til hylsene dine kan du redusere bearbeidingen til et minimum.

 

I praksis vil ikke en hylse klare stort mer enn 0,002" med hold, hvis du presser ned en hylse til 0,300" innvendig, setter i en kule og banker den ut igjen vil hylsa måle ca 0,306". Derfor bruker man en ompresset hylse med kule i som utgangspunkt og trekker fra ca 0,002".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...